W imię zemsty – Szadź

W okolicach Opola policja znajduje zwłoki młodej dziewczyny. Jedyną rzeczą znalezioną obok nagiego ciała jest medalion z aniołem. Śledztwo prowadzi Agnieszka Polkowska. Kobieta jest przekonana, że sprawca jest seryjnym mordercą. Do pomocy kobiecie przydzielony zostaje młody policjant, Tomasz Mrówiec. Czy razem uda im się ustalić, czy ofiar było więcej? Muszą się spieszyć, bowiem sprawca wybrał już kolejną ofiarę.

Szadź to polski serial kryminalny dostępny na Playerze. Zadebiutował na platformie w kwietniu 2020 roku. Scenariusz powstał w oparciu o powieść Igora Brejdyganta o tym samym tytule. Pierwszy sezon produkcji to siedem odcinków po około czterdzieści minut. W obsadzie zobaczymy Aleksandrę Popławską w roli Agnieszki Polkowskiej, Macieja Stuhra grającego Piotra Wolnickiego, a także Annę Cieślak, Bartosza Gelnera i Mirosława Zbrojewicza.

Serial opowiada o morderstwach młodych, religijnych kobiet. Sprawa prezentowana jest z dwóch perspektyw. Widzimy mordercę, od początku wiemy, kto nim jest. Obserwujemy jego życie rodzinne i świat, który stworzył, by móc mordować młode kobiety. Jego metody działania są przemyślane i spójne. Dziewczyny fascynuje starszy od nich, elegancki mężczyzna, którego inteligencja i tajemniczość pociągają. Z drugiej strony serial pokazuje śledztwo prowadzone przez Polkowską. Kobieta zaczyna rozpracowywać schemat mordercy, jest przekonana, że on chce być znaleziony, zostawia wskazówki, jak tego dokonać.

Poza sprawą morderstw pokazano też prywatne życie bohaterów. Piotr Wolnicki to tyran, który twardą ręką rządzi w domu. Nie bije żony, on torturuje ją psychicznie. Zupełnie inny jest jako wykładowca. Natomiast Agnieszka Polkowska zmaga się z uzależnieniem alkoholowym, poznaje nowego faceta, z którym zaczyna się spotykać, ma też problem z relacjami z córką.

W serial wplątano również tajemnicę z przeszłości, która ma znaczenie dla sprawy. Na ekranie pojawiają się migawki wspomnień bohaterów, które zaczynają rzucać nowe światło na tę historię. Dzięki temu całość zaczyna nabierać sensu, pojawia się motyw, a niektóre z niewiadomych wskakują na swoje miejsca.

 

Szadź to jednak nie do końca jedynie serial o morderstwach młodych kobiet, lecz o poszukiwaniu prawdy i chęci zemsty. Ważna okazuje się historia jednostki wplątana w większe wydarzenia. Za błędy rodziców płacą dzieci, które nie są niczemu winne. To też serial o powrocie do korzeni, przeszłości, która kładzie się cieniem na teraźniejszość.

Ciekawostką w serialu jest fakt, że od pierwszego odcinka wiemy, kto jest mordercą. Nie ma zatem typowej pogoni za sprawcą. To on pociąga tu za sznurki i bawi się w kotka i myszkę z policjantami. Jest niebezpieczny, pewny swego i sprytny. Nie ukrywa się w cieniu, zdarza mu się brać udział w poszukiwaniach mordercy. To intrygujące, ciekawe i podkręcające atmosferę.

Szadź oglądało się zaskakująco dobrze. To wciągający i niedługi serial kryminalny o interesującej fabule i historii, która „trzyma się kupy”. Jeśli nie mieliście jeszcze okazji oglądać, jesienią będzie emitowany w telewizji. Spieszcie się, bo ma powstać drugi sezon!

13 komentarzy:

  1. Zaintereowała ś mnie zarówno serialem, jak i książką, na podstawie której powstał. Zastanawiałam się właśnie, czy nie zacząć oglądać jakiegoś ciekawego serialu. Ten mnie zaintrygowal. Bardzo lubię grę tej aktorki, jest bardzo wiarygodna i świetnie odgrywa swoje role. Mam nadzieję, że znajdę czas, aby go obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj dawno nie oglądałam takich sezonów seriali. Fabuła pozbawiona pogodni domysłó kto jest sprawcą jest mega ciekawa. Oglądałam taki film jakiś czas temu i bardzo mi sie podobał.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z takimi aktorami i fabułą - po prostu trzeba obejrzeć!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe. Zarówno książka, jak i film. Dobra aktorska obsada dodatkowo zachęca.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba jeszcze nie oglądałam i nie czytałam niczego, gdzie od początku wiadomo kto jest sprawcą przestępstwa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiłaś mnie. Mało mam czasu na oglądanie, ale w wolnej chwili może się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  7. jakoś nie przekonuje mnie taka tematyka, rozumiem, że budowanie napięcia i chęć poznania prawdy jest duża, ale nie jest to książka (ani serial) dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Obiecuję sobie, że znajdę czas na seriale, zwłaszcza w kryminalnych klimatach, ale wciąż ksiązki wygrywają. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ciekawi odtwórca głównej roli Maciej Stuhr, bardzo go lubię i cenię.
      Serial już na dysku, obejrzałam pierwszy odcinek. Zapowiada się ciekawie.
      Książki czytać nie będę.Może mnie rozczarować, jak to już było wiele razy.
      Pozdrawiam :-)
      Irena-Hooltaye w podróży

      Usuń
  10. Nie miałam okazji zapoznać się z tym serialem. Przekonałaś mnie do obejrzenia, ale najpierw muszę przeczytać książkę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zarówno serial jak i książka bardzo przypadły mi do gustu. Nie jest to typowy kryminał, zawiera opisy, jest nawet nieco literacki.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!