Nie wiesz wszystkiego, Marcel Moss

Autor: Marcel Moss
Tytuł
: Nie wiesz wszystkiego
Wydawnictwo
: Filia
Liczba stron
: 436

Prestiżowe liceum paraliżuje wiadomość o śmierci dwójki uczniów. Prawdopodobnie popełnili samobójstwo. Nikt z ich otoczenia nie miał pojęcia, że Otylia i Alan się znają i są na tyle blisko, by razem zakończyć swój żywot, skacząc z dachu. Marta, przyjaciółka Otyli, nie wierzy, że ci dwoje odebrali sobie życie. Gdy dostaje anonimową wiadomość podpisaną inicjałami zmarłych, zaczyna drążyć temat ich śmierci. Czy odkryje prawdę?

Nie wiesz wszystkiego Marcela Mossa to thriller, w którym – podobnie jak w innych powieściach autora – do głosu dochodzą różne postacie. Dzięki temu możemy obserwować sytuację z wielu stron i oceniać, kto co wie i na ile ta wiedza jest związana ze sprawą potencjalnych samobójców. Dodatkowo poznajemy nie tylko informacje na temat śmierci Otylii i Alana, lecz także przybliża się nam sylwetki pozostałych postaci. Autor jak zawsze pokazał różne perspektywy czasowe i dzięki temu dawkował informacje i podkręcał atmosferę. Zarysował różne portrety psychologiczne postaci i pozwolił lepiej je zrozumieć i poznać. Niektóre były bardziej interesujące, inne mniej, lecz tak naprawdę każdy znajdzie tu taką historię, która go zaciekawi lub poruszy.

Fabuła skupia się na próbie dojścia prawdy na temat samobójstwa dwójki uczniów. Marta, przyjaciółka Otylii, pokonuje nieśmiałość i otwiera się na innych, ponieważ chce dowiedzieć się, co się stało. Sprawa rzuca się cieniem na prestiżowe liceum, lecz także odkrywa dawno skrywane tajemnice, które noszą w sobie różni bohaterowie. Każdy z nich skrywa coś, co sprawia, że śmierć uczniów okazuje się bardziej skomplikowana, niż wydawało się na początku. Różne elementy poszczególnych historii jednostkowych mają znaczenie dla rozwiązania tajemniczej śmierci młodych ludzi.

Mocną stroną książki jest pokazanie kilku bohaterów, których losy często naznaczone zostały czymś traumatycznym lub trudnym. Dla jednego będzie to gwałt, dla kogoś mierzenie się z prawdą na temat orientacji seksualnej, dla kolejnej osoby szykany ze strony rówieśników. Te portrety psychologiczne są ciekawe i dobrze rozbudowane, a z drugiej strony nie są przytłaczające i przegadane. Tak naprawdę każda z pojedynczych historii przedstawionych w tej powieści nadawałaby się na osobną książkę.

Autor jak zawsze tworzy wielowarstwową opowieść, która wciąga i zaskakuje zakończeniem. Dodatkowo tym razem zapowiada też kontynuację, co było chyba największą niespodzianką po zakończeniu czytania. Jestem ciekawa, jak potoczą się losy postaci i co jeszcze wymyśli pisarz, by skomplikować ich życie. Mam nadzieję, że jeszcze lepiej poznamy bohaterów, a niektóre wątki zostaną w kolejnym tomie pociągnięte.

Nie wiesz wszystkiego to zaskakująca, wciągająca powieść, od której nie mogłam się oderwać. Czytałam ją jednym tchem. Lubię w książkach Mossa mnogość postaci i zabawę z czasem. Autor nie prezentuje tylko teraźniejszości, sięga do przeszłości bohaterów i wyciąga z niej brudy. Te przeżycia kształtują postacie i mają wpływ na fabułę, tu i teraz. Powieść pokazała problemy, z jakimi mierzą się młodzi ludzie. To często zaskakujące sprawy, o których nigdy byśmy nie pomyśleli, że mogą mieć miejsce. Zdecydowanie polecam.

Nie wiesz wszystkiego szukaj na TaniaKsiazka.pl. Nie przegapcie też innych bestsellerów księgarni internetowej.

16 komentarzy:

  1. Nie znam jeszcze książek tego autora i nie wiem czy będę miała szansę po nie sięgnąć. Jak na razie skupiam się na czytaniu tego co mam w domu i na czytniku;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuje za recenzje. Zdecydowanie chce się sięgnąć po książkę

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka mnie prześladuje wszędzie 😉 Muszę w końcu przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka daje się zauważyć na półkach. Ostatnio proponowano mi ją w promocji w EMPIK-u. Ciekawa jestem treści. Muszę ją przejrzeć, skoro podjęłaś się recenzji i polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio rzadziej sięgałam po tego typu książki, czego bardzo żałuję, więc może właśnie z tym tytułem wrócę do tematyki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Najnowszej książki Marcela Mossa jeszcze nie czytałam, ale poprzednie bardzo mi się podobały, więc pewnie po tą również sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ksiązka czeka na spotkanie, już dwa razy za nią chwytałam, ale życiowe okoliczności zmusiły do opóźnienia spotkania. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam Marcela Mossa, ale zapisuje tytul, poszukam na nastepne ferie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie kojarzę autor, ale brzmi ciekawie. Może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zachęcająca recenzja polecę tę książkę mojej znajomej ona uwielbia takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Widać po recenzji, że jest to wciągające wydanie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam wszystkie, jedne są lepsze, inne gorsze. Szkoda, że nigdzie nie było napisane, że powstanie drugi tom.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja ksiązką byłam oczarowana, czekam na dalszą część

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie słyszałam o tej książce, mimo że uwielbiam thrillery. Z chęcią sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja na razie skupiłam się na Pokaż mi, ale ciężko mi idzie.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  16. Poluję na ten tytuł. Teraz jestem przekonana, że musi trafić w moje ręce jak najszybciej. Chcę przeczytać te książkę.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!