Co kryją jej oczy, Sarah Pinborough

Autor: Sarah Pinborough
Tytuł: Co kryją jej oczy
Tytuł oryginalny: Behind Her Eyes
Wydawnictwo: Prószyński i s-ka
Czas trwania: 11 godz. 23 min

Louise jest nową sekretarką Davida. Pech chce, że flirtuje z nim, nim dowiaduje się, że to jej szef. Zmieszana kobieta nie może jednak przestać myśleć o przystojnym mężczyźnie. Louise jest po rozwodzie, próbuje na nowo „wyjść do ludzi”. Trafia jednak na Davida – nie dość, że jest jej przełożonym, to jeszcze ma żonę, Adele, która jest piękna i nosi w sobie pewną tajemnicę. Czy jej sekretem są problemy małżeńskie? Tego Louise próbuje się dowiedzieć, gdy zaczyna w tajemnicy przed szefem zaprzyjaźniać się z jego żoną.

Co kryją jej oczy Sarah Pinborough jest powieścią z dwiema narratorkami – Louise i Adele. Kobiety są z różnych światów. Adele jest bogata, piękna, młoda. Wyszła za Davida jeszcze jako nastolatka, po stracie rodziców. Jest w niej coś niepokojącego, co dostrzega Louise. Ona z kolei jest samotna. Rozstała się z mężem, syn wyjechał na długie wakacje, a próby ułożenia sobie życia na nowo spełzają na niczym, gdy Louise zadurza się w swoim szefie. Narracje pierwszoosobowe sprawiają, że obserwujemy obie bohaterki i lepiej je poznajemy, pamiętając jednak ciągle, że pokazują nam jedynie to, co same chcą. Czas akcji jest wymieszany – do teraźniejszości często wkradają się retrospekcje z życia Adele, które mają pokazać początki jej znajomości z Davidem.

Fabuła przez większość czasu pokazuje obsesję Louise na punkcie Davida i Adele. Kobieta wplątała się w przedziwny miłosny trójkąt. Z jednej strony zadurzyła się w Davidzie i wdała z nim w romans. Z drugiej zaprzyjaźniła z Adele i obserwowała, jak ta jest zastraszona przez męża. Dlaczego? To właśnie interesowało Louise. Chciała ocenić, któremu z tej dwójki może wierzyć. W tej trudnej sytuacji bohaterka postanawia, że nie zrezygnuje ani z romansu, ani z przyjaźni. Tkwi więc w zawieszeniu, okłamując oboje. Ani David, ani Adele nie wiedzą, że Louise zna oboje małżonków.

Akcja toczy się niesamowicie leniwie. Jest flegmatyczna, prawie bez tempa. Rozważania Louise i zachowanie Adele sprawiają, że wszystko wydaje się ospałe. Zainteresowanie czytelnika podtrzymuje jedynie niepewna relacja Davida i jego żony. Dowiadujemy się, że coś jest nie tak z ich małżeństwem, jednak nie do końca wiadomo co. Jedno twierdzi, że drugie ma problemy psychiczne i trzeba się nim zaopiekować, drugie z kolei próbuje przekonać Louise, że to partner jest winny wszystkiemu co złe.

Końcówka powieści jest zaskakująca. Ostatnie rozdziały wciągają i trzymają w napięciu. Mają jednak pewną wadę – są nierealne. W książce pojawia się wątek paranormalny związany ze świadomym śnieniem. Bohaterowie niemal od razu nabywają umiejętność rozróżniania snu i jawy, a efekty tego są przedziwne. Dlatego z jednej strony podobało mi się to, jak zakończyła się fabuła, bo takiego finału się nie spodziewałam, a z drugiej miałam poczucie, że jest to oderwane od rzeczywistości.

Lektorką audiobooka Co kryją jej oczy jest Kamilla Baar-Kochańska. Ma głęboki, przyjemny głos, który odpowiednio moduluje. W jej interpretacji nie brakuje emocji pasujących do treści. Przyjemnie się jej słuchało.

Co kryją jej oczy to powieść, która przez większość czasu była dla mnie zwyczajnie przegadana. Rozwleczone rozdziały dotyczące wyobrażeń Louise na temat Davida i Adele były po prostu nudne. Myślę, że gdyby nie fakt, że na podstawie tej książki ma niedługo zadebiutować serial, nie sięgnęłabym po nią albo w połowie rzuciła w kąt. Jestem ciekawa, jak tę historię pokażą na ekranie.

9 komentarzy:

  1. Nie miałam książki w planach, więc nie przeżywam jakoś szczególnie że słabo u Ciebie wypadła ;) szkoda tylko zmarnowanego czasu

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze chociaż, że zakończenie jest ciekawe, ale nie lubię wolnej akcji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wrażenie, że wciągnęłabym się w tę historię, ale chyba wolałabym czytać niż słuchać.

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie się podobało, wyjątkowo porywający thriller, napisany bardzo pomysłowo, zwodniczo, ze świetnym pazurem, godnym podziwu polotem i zrozumieniem złych podszeptów natury człowieka. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejny romans...Szkoda na takie książki czasu. Zwłaszcza, że TWoja recenzja to potwierdza.

    OdpowiedzUsuń
  6. Musze poszukać lektorki książki, bo ciekawi mnie jej głos. Książkę czytałam kilka lat temu i nawetTwoja recenzja nie odświeżyła mi pamięci. Chyba była średnia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tej książce - chyb nawet nazwisko autorki wydaje mi się obce...;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta wolna akcja mnie zniechęca... Lubię nieco szybsze tempo :)

    OdpowiedzUsuń
  9. przekonałam się, że czasami przegadane historie też sa ciekawe, ale trzeba je jeszcze dobrze napisać ;-)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!