Życiowy przewodnik po seksie

Tytuł: Życiowy przewodnik po seksie
Wydawnictwo: Otwarte

Liczba stron: 192

Sex Education stał się hitem Netflixa. Serial opowiada o Otisie, który w liceum zaczyna udzielać seks porad swoim rówieśnikom. Fenomen serialu sprawił, że pojawiły się też książki dotyczące tego tytułu. Jedną z nich jest Życiowy przewodnik po seksie.

Pozycja jest czymś pomiędzy fanowskim zbiorem cytatów z serialu i poradnika. Pojawiają się postacie z hitu Netflixa, które zdradzają pewne rzeczy z odcinków. Dostajemy krótkie opisy bohaterów, a czasem coś dłuższego, co mogliby napisać lub powiedzieć. Jednak nie o nich jest ta książka. To przede wszystkim poradnik dotyczący dojrzewania, związków i seksu, a postacie z Sex Education są tylko przykładami do opisywanych tematów.

Na uwagę zasługuje przekrój wątków w tej pozycji. Jest tu o przyjaźni, zauroczeniu, zakochaniu, zbliżeniach, ale też o antykoncepcji i chorobach przenoszonych drogą płciową. Autorzy nie bali się poruszać tematów związanych z tożsamością płciową. Wszystko napisane jest przystępnym językiem. Ma się wrażenie, że twórcy wspierają czytelnika w wielu kwestiach, nie ich zadaniem jest oceniać czy krytykować, ani nawet podpowiadać, którą drogą iść. Radzą, by czuć się ze sobą dobrze, dać sobie czas, przemyśleć kwestie i nie ulegać presji.

Struktura książki jest ciekawa. To nie jest podręcznik do biologii, nie ma tu trudnych, skomplikowanych nazw, mówi się o wszystkim wprost, a zawiłości wyjaśnia w przystępny sposób. Wyglądem przypomina to nieco poradnik – pod względem różnych form treści – ale wizualnie wygląda jak zeszyt fana serialu. W środku znajdziemy listę faktów i mitów, porady, przykłady, masę rysunków, wklejki z postaciami – szalony miks.

Jeśli chodzi o graficzną stronę wydania, to muszę przyznać, że nie bardzo wiem, jak się do niej odnieść. Jest ładna, młodzieżowa, ale połączenie tematyki seksu i przykładów postaci z serialu mi chyba nie leży. Owszem, tytuł Netflixa skupia się na zbliżeniach, więc tematyka pasuje, ale odniosłam wrażenie, że całość jest nieco zbyt kolorowa, krzykliwa, wręcz infantylna.

Nie mogę się jednak przyczepić do treści – jest nowoczesna, obala mity i punktuje ważne rzeczy. Poruszono wiele wątków, tworząc dzieło bardzo kompleksowe, w sam raz dla osób, które dojrzewają i szukają odpowiedzi. To zrobiło na mnie pozytywne wrażenie.

Nie jestem pewna, kto sięgnie po tego typu pozycję – licealiści? Fani serialu? Trudno mi ocenić, do kogo jest skierowany ten tytuł, ale warto go przejrzeć. Treści są ciekawe i mądre, napisane w przystępny sposób. 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Otwartego.

 

6 komentarzy:

  1. Dobrze, że treści są mądre i napisane w przystępny sposób. To duży plus.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale może kiedyś się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem propozycja czytelnicze nie dla mnie, moja młodzież też raczej się na nią już nie skusi, ale innych może zainteresować. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę sprawdzić czy książka jest dostępna w bibliotece.

      Usuń
  4. Pozycja wygląda naprawdę bardzo ciekawie i chętnie będę polecać ją dalej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie oglądałam jeszcze serialu, choć mam w planach. Spojrzę w bibliotece, czy nie mają przypadkiem książki, bo ciekawa jestem, jak wygląda w środku.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!