Tajemnica woźnej Drucik, Alicja Sinicka

Autor: Alicja Sinicka
Tytuł: Tajemnica woźnej Drucik
Pełny tytuł: Detektywi z podstawówki. Tajemnica woźnej Drucik
Wydawnictwo: Skarpa Warszawska
Czas trwania: 2 godz. 16 min

W podstawówce, do której chodzą Kasia, Karol i Wojtek, organizowany jest wyjątkowy turniej piłkarski dla trzecich klas. Nagrodą jest puchar znanego piłkarza, który uczęszczał do tej szkoły. Dzieciaki trenują, by wygrać cenną nagrodę. Podczas finału okazuje się, że puchar zniknął, nikt nie wie, kto go ukradł i dlaczego. Podejrzane zachowanie nowej woźnej, Janiny Drucik, daje młodym detektywom do myślenia…

Tajemnica woźnej Drucik to drugi tom serii detektywistycznej dla dzieci autorstwa Alicji Sinickiej. Detektywi z podstawówki to jej pierwsza seria dla młodego czytelnika. Autorka znana jest z thrillerów psychologicznych dla dorosłych, a teraz serwuje detektywistyczne historie dzieciom. Narratorem oraz głównym bohaterem powieści jest Karol, trzecioklasista.

Postacie, które poznaliśmy w Tajemnicy dyrektora Bębenka, powracają, a kolejna sprawa, którą się zajmują, jest równie poważna. Ktoś ukradł cenny puchar, przez co w szkole pojawia się policja, a sprawa trafia do ogólnopolskich mediów. Zdenerwowany piłkarz, który ufundował nagrodę, załamany dyrektor, podejrzana woźna, a do tego dzieciaki, które chcą rozwiązać zagadkę zniknięcia nagrody – czyli gwarancja dobrej zabawy!

Wątek detektywistyczny opiera się na obserwacji i sprytnych manewrach – na przykład, gdy dzieciaki podejrzewają chłopaka z innej szkoły, znajdują sposób, jak go podejść. Potrafią też nieźle węszyć – śledzą zachowanie woźnej, udaje im się dostrzec pewne elementy, które im do niej nie pasują. Mają też tablicę, na której umieszczają wszelkie poszlaki i informacje, a nawet zdjęciach podejrzanych – jak prawdziwi detektywi. Angażują się w śledztwo, jednak nie tylko ono pokazane jest w tej pozycji. Mam jednak wrażenie, że wątków poza poszukiwaniem trofeum jest znacznie mniej niż w pierwszej części.

Podobnie jak w poprzednim tomie, tu także rozwiązanie zagadki jest zaskakujące. Przez całą powieść ma się kilku podejrzanych, a finał daje odpowiedź na pytanie „kto zabrał puchar?”. Motyw sportowy i to, że w drużynie nie grają jedynie chłopcy, jest świetny. Na pewno zwróci uwagę młodych czytelników. Kreacja postaci jest dobra, a mimo że dużo się dzieje, to nie ma się poczucia, że coś nam umyka lub czegoś jest za dużo.

Lektorem pozycji jest Józef Pawłowski. Czytał on także poprzedni tom przygód Karola, Kasi i Wojtka. Sprawia to, że pojawia się pewna spójność, którą lubię. Jego głos jest przyjemny, odczytuje tekst z lekkością, radzi sobie z dialogami. Nie jest nudno i monotonnie.

Gdy sięgałam po ten tom, z zaskoczeniem odkryłam, że jest to kontynuacja. Słuchałam Tajemnicy dyrektora Bębenka, ale myślałam, że to historia z całkiem nowymi bohaterami, niezwiązana z tamtą powieścią. Zmyliła mnie okładka – nowy ilustrator ma inny styl, kolory są mocniejsze, bardziej nasycone, w tamtym tomie były pastelowe. Ponieważ słuchałam wersji audio, nie wiem, czy w środku pozycji także pojawiają się ilustracje i jak duża jest zmiana.

Detektywi z podstawówki to świetna seria dla dzieci. Ostatnio dużo polskich autorów i autorek powieści dla dorosłych pisze coś dla młodszych czytelników. Często są to właśnie detektywistyczne pozycje. Podoba mi się ten trend, wiele takich książek mam za sobą i wiele z nich było naprawdę dobrych. Polecam wam serię Alicji Sinickiej, bo można się przy niej świetnie bawić. Nie jest płaska i infantylna, ma wątki poboczne i ciekawych bohaterów, a sprawy zawsze fundują nam zaskakujące zakończenie.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

9 komentarzy:

  1. Dobrze, że rozwiązanie zagadki zaskakuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ten cykl mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za polecenie tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze chętnie sięgam po książki z takiej kategorii, więc mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio mam etap na książki detektywistyczne, także jestem przekonana że i tą pozycję przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię czasem podsuwać moim córkom jakiegoś wartkiego audiobooka. Muszę zobaczyć, czy ten tytuł im się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  7. oj coś czuję ze nie jedno dziecko chciało by to wysłuchać bo zapowiada się świetnie

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem czy moja córka dałaby radę słuchać audiobooków. Chyba spróbuję jej puścić. Ciekawa pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kocham książki Alicji Sinickiej ale tych dziecięcych nie miałam jeszcze okazji przeczytać. Muszę je koniecznie nadrobić.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!