Klub Smutnych Duchów 2, Lize Meddings

Autor: Lize Meddings
Tytuł: Klub Smutnych Duchów 2
Wydawnictwo: W.A.B.
Liczba stron: 256

SD i Skarpetka się zaprzyjaźnili, ale on chciałby, by więcej smutnych duchów znalazło towarzystwo. Gdy ktoś w końcu odpowiada na jego ogłoszenie, jest podekscytowany. Nie zauważa, że Skarpetka jest przerażona pomysłem spotkania się z kimś nowym. Czy duszka przełamie się, swoją niepewność i nieśmiałość?

Klub Smutnych Duchów 2 autorstwa Lize Meddings to kontynuacja powieści graficznej o samotnych duszach, które mają problemy z lękiem, emocjami i nieśmiałością. Opowieść rozpoczyna się następnego dnia po wydarzeniach z pierwszego tomu, a główną bohaterką w tej części jest Skarpetka.

Tekst ponownie pokazuje ducha, który miewa mętlik w głowie. Książka opowiada o zagubieniu, złych myślach, o lęku przed poznawaniem innym i o wychodzeniu ze swojej strefy komfortu. Pozycja ta pokazuje, jak nawet proste czynności mogą przerastać nas i przerażać. Bohaterka walczy z natłokiem myśli, które podpowiadają jej same pesymistyczne wizje. Widzimy, jak radzi sobie z nimi, uciekając, odcinając się od wszystkich. W końcu jedna zaczyna rozumieć, że to nie jest sposób na to, co czuje.

Powieść graficzna prezentuje motyw przyjaźni. Przyjaciele nie oceniają, dają sobie przestrzeń, ale też wspierają siebie nawzajem. Jednak SD nie zauważa, że spotkanie z obcymi jest dla Skarpetki niekomfortowe. Okazuje się, że szczera rozmowa o uczuciach i emocjach może wyjaśnić wszystkie nieporozumienia. Każdy jest inny i inaczej przeżywa pewne sprawy. Warto mieć empatię i być otwartym, by zrozumieć innych. Nie ma co naciskać, czasem lepiej poczekać i pomilczeć niż zmuszać kogoś do zwierzeń.

Pozycja jest oszczędna w słowa. Dialogów jest niewiele, ale emocje i uczucia są zaprezentowane w sposób jasny i klarowny. Czasem nie trzeba czegoś nazywać wprost, by czytelnik zrozumiał, co czuje główny bohater. Mimo że nie ma tu zbyt wielu słów, historia jest przejmująca i trafia do serca. Widzimy kolejnego ducha, który się boi, walczy z trudnymi emocjami, jest niepewny i nieśmiały. Skarpetka wielokrotnie tonie we własnych myślach, a nad nią tworzy się coś w rodzaju ciemnej chmury. Znika w świecie książek, odcina się od innych, a nawet odpisanie na sms jest dla niej przytłaczające.

Kreska jest oszczędna. Owszem, pojawiają się w tle jakieś szczegóły, ale nie jest to obraz przeładowany do przesady. Duch ze względu na swój wygląd nie potrzebuje upiększeń i dodatków, co jest plusem, bo skupiamy się na jego emocjach, a nie na tym, jak wygląda. Mimika pokazuje to, co czują bohaterowie. Całość utrzymana jest w szarej stylistyce, która podkreśla melancholijny klimat opowieści.

Klub Smutnych Duchów 2 to kolejna bardzo dobra pozycja Liz Meddings. Czasem nie trzeba tysiąca słów, by oddać nastrój bohaterów, nie trzeba przeładowanych kadrów, by zbudować atmosferę. Autorce się to doskonale udało. Treść jest poruszająca i trafia do mnie w stu procentach. Rozumiem, co czują bohaterowie, bo sama czasem mierzę się z tego typu stanami. Powinno się więcej mówić o trudnych emocjach, zdrowiu psychicznym, komforcie bycia samemu ze sobą, a ta powieść graficzna spełnia swoje zadanie idealnie.

Klub Smutnych Duchów 2 to piękna pozycja, którą polecam z całego serca. Ja jestem oczarowana, a po lekturze zawsze mam o czym myśleć.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa W.A.B.

 

11 komentarzy:

  1. Na pewno będę polecać ją dalej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sprawiłaś, że mam ochotę poznać tę ksiązkę jak i poprzedni tom. Zapisuję na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już wcześniej zwróciłam uwagę na tę serię, pierwszy tom mnie zainteresował, ale drugi również mocno kusi, chętnie uwzględnię w planach czytelniczych. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem po lekturze i to jedna z ulubionych książek moich córek. a tyle polubiły przygody Skarpetki, że same założyły podobny klub!

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdy tylko nadarzy się okazja chętnie skuszę się na ten cykl.

    OdpowiedzUsuń
  8. muszę przyznać że zaciekawiłaś mnie ta propozycją :) z przyjemnością przeczytam sobie tą ksiązkę, dzięki za polecenie
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  9. Już przy okazji recenzji pierwszej części książka zwróciła moją uwagę, a teraz jestem już pewna, że po prostu nie mogę przegapić tej serii i koniecznie musi się ona znaleźć na mojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam wcześniej o tej serii. Recenzja jednak bardzo zachęca do jej poznania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe podejście do historii, będę musiała zapoznać się z tym cyklem. Zwłaszcza że jestem ciekawa jak prezentują się bojaźliwe duchy.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!