Pierwsza iskra, Justeene Ruston

Autor: Justeene Ruston
Tytuł: Pierwsza iskra
Wydawnictwo: BeYa
Liczba stron: 552

Aricia jest księżniczką, która ma nadzieję rządzić Lavenum, gdy przyjdzie na to czas. Jednak matka ma inne plany – chce, by córka wyszła za mąż za króla obcego państwa. Dzięki tej politycznej zagrywce jedno królestwo dostanie armię, a drugie pieniądze. Dziewczyna zostaje wysłana na dwór przyszłego męża, gdzie ma się oswoić ze swoim nowym domem. Czy Aricia będzie w stanie przywyknąć do obcych obyczajów i zasad? A może uda jej się wprowadzić nowe?

Pierwsza iskra to powieść Justeene Ruston. Jest to pierwszy tom cyklu Szept ognia i popiołu. Narratorką jest księżniczka Aricia. To młoda dziewczyna, która przygotowywana była do objęcia roli władczyni. Rozumie, że dla dobra kraju musi wyjść za mąż. Nie jest jednak skłonna do przyjęcia roli żony żyjącej w cieniu męża. Ma swoje zasady i chce wprowadzić zmiany na dworze, na którym się znalazła. Ma cięty język, nie boi się konfrontacji, jest odważna i lojalna. Chce pomagać, nie widzi się w roli ozdoby króla.

Pierwszy tom zapoznaje nas ze światem stworzonym przez autorkę. Widzimy politykę i geografię tego świata. Dobrym posunięciem było pokazanie różnic w dwóch państwach – gdy Aricia trafia do nowego królestwa, łatwiej autorce porównywać obyczaje i kulturę, zasady i społeczeństwa, nie robiąc tego w suchy i przegadany sposób. To mądre posunięcie.

Wątki polityczne są tu na pierwszym miejscu. Aricia chce w nowym królestwie wprowadzić zmiany, które, jej zdaniem, poprawią los poddanych. Chce być królową, mieć własne zdanie i zadania. Jednak ze względu na płeć, jej przekonania, kulturę i wiarę nie jest brana na poważnie. Autorka świetnie zbudowała ten wątek, pokazując, że upór głównej bohaterki zderza się z zastałymi prawami, które nie do końca są korzystne dla poddanych.

Jest też wątek miłosny. Małżeństwo polityczne nie wyklucza, że para zapała do siebie sympatią. Autorka nie opisuje ich relacji jako wybuchu namiętności i miłości od pierwszego wejrzenia. Aricia powoli poznaje króla, ale też próbuje odkryć, czemu jego brat jest taki surowy i oschły względem niej. Relacje budowane są stopniowo – bohaterowie ze sobą rozmawiają, ale też stają w sytuacjach, w których zachowanie weryfikuje to, czego można oczekiwać od drugiej strony.

Autorka radzi sobie z budowaniem świata, ciągnie też kilka wątków, dzięki czemu powieść nie jest płaska. Podobało mi się, że mieliśmy do czynienia z różnymi wydarzeniami, akcja bywała pełna niebezpieczeństw, ale też w odpowiednich momentach stonowana. Czytałam książką z zainteresowaniem, chociaż na początku trudno było mi wejść w tę historię. Miałam wrażenie, że zaczęłam od drugiego tomu, że coś mi umyka. Potem jednak wątpliwości się rozwiały i cieszyłam się lekturą.

Pierwsza iskra to dobra powieść, która spodoba się fanom dworskich intryg i powoli narastającego uczucia. Najbardziej podobały mi się tu relacje księżniczki z rodziną królewską oraz jej zapędy do zmiany. Kibicowałam jej, bo wiele z jej postulatów było słusznych. Pozytywnie zaskoczyła mnie ta książka i czekam na dalsze losy Aricii.

Powieść przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa BeYa.


 

11 komentarzy:

  1. Myślę, że jest się czym zainteresować w wolnym czasie. Będę szukać jej w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo, że książka nie do końca trafia w moje gusta, to poruszane w niej wątki mogą na prawdę wciągnąć, zaskoczyć i zaintrygować. Na przyszłość będę o niej pamiętać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Choć nie do końca jest to gatunek, który chętnie czytam, to ta książka do mnie przemawia i jestem jej ogromnie ciekawa. Zapisuję na listę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka zapowiada się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już teraz zacznę się za nią rozglądać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Idealnie wpasowuje się w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  7. Brzmi świetnie, wcześniej nie słyszałam o tym tytule, a przyznam, że chętnie bym go poznała.

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że to pozycja idealna dla mojej kuzynki, która lubuje się w tego typu gatunku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka znajdzie swoich odbiorców. Dla mnie to nie ten gatunek

    OdpowiedzUsuń
  10. Idealna książka dla mnie, ostatnio lubuje się w tematach około politycznych i intrygach, a jak widzę tutaj dostanę to.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o tej książce dawno nie czytałam czegoś podobnego. Chętnie po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!