Tajemnica ognia, Katarzyna Berenika Miszczuk

Autor: Katarzyna Berenika Miszczuk
Tytuł: Tajemnica ognia
Wydawnictwo: Mięta
Czas trwania: 5 godz. 6 min

Końcówka wakacji to dla rodzeństwa Lipowskich czas oczekiwania na nową szkołę i na festyn. Tosia postanawia wysiedzieć chowańca, lecz nikt nie wierzy, że jej się uda. Ciotka Mirka wykorzystuje dzieci do plecenia wieńca, a Gard wraca do Bielin i próbuje rozwiązać zagadkę swojej mocy. Oczywiście rodzeństwo Lipowskich mu w tym pomaga.

Tajemnica ognia to już trzeci tom serii Klub Kwiatu Paproci Katarzyny Bereniki Miszczuk. Autorka pisała do tej pory powieści dla dorosłych, w których pojawiał się motyw słowiański, a teraz powstały książki dla młodszego czytelnika. Wydarzenia relacjonuje trzecioosobowy narrator, który nie tylko opowiada o tym, co dzieje się wokół Lipowskich, lecz także sporadycznie wokół innych postaci.

Bohaterami jest rodzeństwo Lipowskich, które przeniosło się z Warszawy do Bielin. Dzieci nie za bardzo znają ludowe obyczaje i wierzenia, w mieście nie praktykowano ich tak gorliwie, jak na wsi. Bogusia, dwunastolatka, marzy o pierwszej miłości. Leszek nie jest fanem sportu, ale boi się sprzeciwiać rówieśnikom. Tosia interesuje się słowiańskimi wierzeniami. Najmłodsza, Dąbrówka, to jeszcze malutkie dziecko.

Dużo dzieje się w tej powieści. Mamy nie tylko kolejne spotkanie z demonem, lecz przede wszystkim próby rozwiązania tajemnicy mocy Garda. Chłopak włada ogniem, ale nie wie, skąd wzięła się u niego ta moc. Rodzeństwo stara się pomóc mu dojść do prawdy. Bywa niebezpiecznie i tajemniczo. Na światło dzienne zaczynają wychodzić sekrety rodziców chłopaka. W całość oczywiście zamieszani są słowiańscy bogowie, demony, istoty magiczne i wiele, wiele więcej.

Motywy słowiańskie są dobrze wplecione w fabułę. Na początku pojawia się standardowa informacja o miejscu i realiach, w jakich autorka umieściła akcję. Dowiadujemy się, że Polska nie przyjęła chrztu, a obrzędy słowiańskie są kultywowane. Do tego imiona postaci są raczej zapomniane – dzieci noszą niemal egzotyczne dla dzisiejszego czytelnika imiona jak Dąbrówka, Gniewek, Gard, Tomisława. Na uwagę zasługują mitologiczne stworzenia, które spotykają na swojej drodze dzieci. Możemy się o nich więcej dowiedzieć, nie wszystkie bowiem są powszechnie znane czytelnikowi.

Lektorką audiobooka jest Jagoda Małyszek. Jej barwa jest słodka, dziewczęca i pasuje do tego nagrania. W dialogach postacie czasem brzmiały dość podobnie, ale nie czułam się z tego powodu zagubiona. Jej interpretacja tekstu była dobra, pasowała mi do tego, co już znam z poprzedniego audiobooka o przygodach rodzeństwa Lipowskich.

Ta część ma bardzo dużo akcji i sporo wątków. Nie jest nudna i monotonna, nie ma się też wrażenia schematyczności. Każdy tom pokazuje nową przygodę, ale warto je poznawać w kolejności wydawania, by nie umknęły nam jakieś informacje czy fakty na temat postaci. To dobre lektury dla dzieci, które spodobają się też dorosłym. Ja bawiłam się dobrze podczas słuchania i nie mam pojęcia, kiedy minęło te pięć godzin.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

11 komentarzy:

  1. Miło spędziłam czas z tą lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię słuchać książki z tego cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę, że mam co nadrabiać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z reguły nie czytam takich książek, ale audiobooka może i bym wysłuchała. Brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Klimatycznie zdecydowanie by mi podeszło, chętnie sięgam po książki dla młodych, kiedy wprawna ręka je pisze i ma coś ciekawego do przekazania, rozejrzę się za tym tytułem. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  6. Dosłownie wczoraj zauważyłam, że ta książka jest nowością w mojej bibliotece. Czytałam poprzednią część i chętnie ta tez poczytam, choć to przecież lit. dla młodzieży. Ogólnie muszę się z inne książki tej autorki zabrać, bo sporo dobrego o niej słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam okazję zapoznać się z tym tomem i wywarł na mnie pozytywne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  8. akurat tego audiobooka mogłabym sobie odłsuchać, wydaje mi sie że mógłby mi się spodobać
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie spotkałam się wcześniej z tym tytułem, a tym bardziej z pozostałymi częściami. Mimo, że chętnie słucham audiobooków, to jakoś ten tytuł nie szczególnie mnie zainteresował.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie spotkałam się ksiazkami tej autorki. Słowiańskie klimaty w ksiązkach kiedyś miałam okazję przyczytać, jednak średnio mi sie podobały.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie miałam pojęcia o tej serii, będę musiała to nadrobić, bo wydaje mi się że książka będzie idealna dla mojej siostry.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!