David Copperfield, Charles Dickens

Autor: Charles Dickens
Tytuł: David Copperfield
Tytuł oryginalny: The Charles Dickens Children's Collection: David Copperfield
Wydawnictwo: Tandem
Liczba stron: 96

Matka Davida wychodzi ponownie za mąż. Niestety nowy członek rodziny jest podły i nie znosi chłopca, a nawet wysyła go do szkoły, gdzie surowo karze się dzieci za wszelkie możliwe przewinienia. Gdy matka umiera, chłopak trafia do fabryki, lecz ciężka praca i życie w nędzy sprawiają, że David postanawia uciec. Jak dalej potoczą się jego losy?

David Copperfield Charlesa Dickensa jest powieścią obyczajową, która wydana została pierwszy raz w odcinkach pod koniec XIX w. Głównym bohaterem jest tytułowy David. Poznajemy go, gdy jest młodym chłopcem, dowiadujemy się o jego losach pod skrzydłami ojczyma, a potem ciotki, obserwujemy dorastanie i zauroczenie Agnes. Kolejne rozdziały przynoszą dalszą historię chłopaka, który w pewnym momencie staje się mężczyzną i zaczyna żyć na własną rękę.

Książka wyszła w serii Klasyka dla dzieci wydawnictwa Tandem. Jest to uproszczona adaptacja dla najmłodszych czytelników – dostosowano między innymi rozmiar czcionki i język. Treść pozbawiona jest dłużyzn i zbędnych opisów, to esencja powieści Dickensa. Tekst przypomina jakby streszczenie, omówienie dzieła dla dorosłych, nie traci przy tym na wartości i jakości.

W książce pojawiają się zwroty akcji, nie brakuje opisów sytuacji, które chwytają za serce. Powieść pokazuje nie tylko losy tytułowego bohatera, lecz także opowiada o mężczyźnie, który manipulując innymi, okradał ich i trwonił ich dobra. Ta podłość zachowania jest też widoczna w tekście w tejże adaptacji, a brak skrupułów aż bije po oczach.

Dzieła Dickensa to klasyka literatury angielskiej. Dobrze, że nadal wydaje się jego powieści, także w wersji dla najmłodszych czytelników. Warto sięgnąć, by przypomnieć sobie tę historię, a dzieciom podsunąć, by mogły zapoznać się z Davidem Copperfieldem.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Tandem.


12 komentarzy:

  1. Muszę powiedzieć siostrze, że jest też tom o tym dziele. Chętnie się skusi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że sama ponownie wchodzę w klasykę za pośrednictwem serii wydawanych przez Tandem, nie szkodzi, że kierowane do dzieci, przyjemnie się je czyta. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam dwie inne książki autora z tej serii, chętnie skuszę się też na tę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Coraz bardziej ciekawi mnie ta seria dla najmłodszych żeby porównać z oryginalną wersją.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, chociaż bohatera znam bardzo dobrze :) Czuję się zainteresowana i chętnie ją przejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytałam kilka tytułów z serii Klasyka dla dzieci i jestem nimi zachwycona. Są uproszczone dla docelowego młodego czytelnika, ale nie tracą na przekazie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Te klasyki dla dzieci są świetne. Uwielbiam je przeczytałam już kilka tytułów. Ten również chętnie sb zakupie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam okazję zapoznać się z tą powieścią w tym wydaniu i jestem zadowolona z lektury.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo spodobała mi się ta książka i po nią sięgnę. Zaciekawiła mnie fabuła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa jestem czy moja córka zainteresowałaby się tą książką, ja jestem jak najbardziej na tak

    OdpowiedzUsuń
  11. Kidy byłam młodsza interesowała mnie magia właśnie tego artysty, Teraz też bym chetnie sama przeczytała tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Z chęcią sięgnę po tą książkę, temat jest dosyć trudny, ale jednocześnie dobrze że takie się porusza, w książkach.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!