Pustynie. Oceany, Tomasz Kowalczyk, Justyna Styszyńska

Autor: Tomasz Kowalczyk, Justyna Styszyńska
Tytuł: Pustynie. Oceany
Wydawnictwo: Widnokrąg

Kto żyje na pustyni? Czym są oceany? Czy wody słonej jest więcej niż słodkiej? Czy pustynie zawsze są gorące? Czy w oceanie są łąki? Na te pytania odpowiada pozycja Pustynie. Oceany Tomasza Kowalczyka. Ilustracje do tego tytułu stworzyła Justyna Styszyńska.

Wydanie ma dwa tematy – są nimi oceany i pustynie. Pozycja została podzielona, a każdy z tematów ma swoją okładkę, dzięki temu, że wydrukowano je i złożono w ciekawy sposób. Każda część zaczyna się jak normalna książka, a w połowie dochodzi do połączenia tematów. Czytając jeden z nich i dochodząc do miejsca łączenia, widzimy drugi jakby do góry nogami, rozpoczynający się od końca tekstu.

Zarówno Pustynie, jak i Oceany są pozycjami popularnonaukowymi dla dzieci. Treści zawierają informacje i fakty, pojawiają się nawet łacińskie nazwy, jednak nie zapomniano, że jest to książka skierowana do najmłodszych. Nie jest więc tego tekstu dużo i nie przeładowano go informacjami. Dobrym posunięciem było napisanie tekstu tak, że dziecko, czytając, ma wrażenie, że autor zwraca się bezpośrednio do niego – na przykład prosi „wyobraź sobie”.

Ważną rolę w tym tytule odgrywają ilustracje. To one zajmują większość strony. Kreska jest specyficzna – nie ma tu za dużo detali, niektóre rzeczy są nieco kanciaste, a na przykład zwierzęta wyglądają, jakby ich postacie wypełniono gradientem, nie kolorem. Ma to swój urok i pasuje do pozycji, nie nadaje jej bajkowego klimatu, lecz nawiązuje do popularnonaukowego charakteru wydania.

Z książki można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Pokazano nie tylko oba tematy ogólnie, lecz przybliżono także charakterystyczne miejsca i mieszkańców danych regionów. Są też opisy zjawisk – na przykład burzy piaskowej. O wielu rzeczach nie miałam pojęcia, a podczas czytania udało mi się rozszerzyć swoją wiedzę w omawianym zakresie.

Pustynie. Oceany to wydawnictwo dla małych odkrywców, którzy są ciekawi świata i chcą lepiej poznać jego sekrety. Na pewno ta książka pogłębi wiedzę młodych czytelników, a także zachęci do dalszych poszukiwań i zgłębiania tematów naukowych.

 

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Widnokrąg:

 

8 komentarzy:

  1. Czytałam o niej tak wiele dobrych opinii, że bardzo chcę się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawią mnie tego typu tematy, dlatego zapisuję sobie książkę i mam nadzieję, że uda mi się po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Paulina Kwiatkowska24 lipca 2021 13:14

    Zapowiada się interesująco, więc będę miała ją na uwadze na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że to bardzo fajna książka

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa książka. Fajnie, że są w niej różne opisy zjawisk

    OdpowiedzUsuń
  6. moje dzieciaki ostatnio mają fazę na Oceany i często sięgamy po książki w takiej tematyce, także z chęcią zapoznamy się z tym tytułem :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię czytać o pustyniach, oceanach, więc to pozycja idealna dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ksiązka, po którą z zainteresowaniem sięgniemy całą rodziną. :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!