Cokolwiek wybierzesz, Jakub Szamałek

Autor: Jakub Szamałek
Tytuł: Cokolwiek wybierzesz
Pełny tytuł: Ukryta sieć. Cokolwiek wybierzesz
Wydawnictwo: W.A.B. / Biblioteka Akustyczna
Czas trwania: 12 godz. 27 min

W wyniku wypadku ginie znany aktor i prezenter Ryszard Buczek. Wszystko wygląda na to, że mężczyzna popełnił samobójstwo. O jego śmierci pisze Julita Wójcicka, dziennikarka plotkarskiego portalu. Ona jedna zauważa jednak, że coś jest nie tak z tą sprawą. Dziewczyna podejrzewa, że Buczek nie popełnił samobójstwa, lecz ktoś pomógł mu zakończyć swój żywot. Julita rozpoczyna dziennikarskie śledztwo. Odkrycie prawdy nie będzie łatwe, a komuś bardzo zależy na tym, by dziewczyna przestał drążyć.

Cokolwiek wybierzesz Jakuba Szamałka to pierwszy tom serii Ukryta sieć. Główną bohaterką powieści jest Julita. Dziewczyna przeprowadziła się do Warszawy, zaczęła pracę w internetowym brukowcu. Jest ambitna i nie chce wiecznie pisać o celebrytach i ich nowych romansach, dlatego postanowiła zaangażować się w sprawę Buczka i odkryć, czy jej przeczucia mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Jednocześnie Julita jest nieostrożna, działa trochę po omacku. Pragnie się wykazać, jednak nie bardzo wie, w jaki sposób ma postępować. To jej pierwsza tego typu sprawa.

Fabuła skupia się na dziennikarskim śledztwie głównej bohaterki. Obserwujemy, jak zbiera dane i stara się dotrzeć do świadków. Nie jest to łatwe, bo nikt nie chce rozmawiać o skandalach w życiu znanego prowadzącego program rozrywkowy dla dzieci. Na dodatek Julita sama staje się celem. Komuś bardzo zależy, by dziewczyna przestała interesować się śmiercią Buczka. Ona jednak nie odpuszcza i tym samym staje się też ofiarą.

Wątek kryminalny w powieści jest intrygujący, dobrze poprowadzony. Autor potrafi zbudować napięcie, nie ujawnia wszystkiego od razu. Świetnie buduje atmosferę i podkręca tempo w odpowiednich momentach. Jednak nie to jest najmocniejszą stroną książki. Mam wrażenie, że najbardziej emocjonujące były fragmenty dotyczące technologii i jej wpływu, ingerencji w nasze życie. Julita nie zdawała sobie sprawy, że klikając w przypadkowy link jest w stanie narazić się na niebezpieczeństwo i zrujnować sobie życie. Ta jej nieostrożność i niefrasobliwość sprowadziły na nią wiele nieszczęść.

Autor we wciągający sposób pokazuje, jak działa współczesny świat. Odkrywa przed czytelnikiem skomplikowaną machinerię związaną z internetem, jego mroczną stroną, lecz także pokazuje, jak łatwo jest teraz kogoś śledzić w sieci, jeśli ten ktoś nie jest wystarczająco ostrożny. Zachowanie Julity nie było niczym dziwnym, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wiele szkód mogą wywołać, nieodpowiednio dbając o swoje bezpieczeństwo w internecie czy publikując o sobie zbyt wiele. Niekiedy jednak miałam wrażenie, że dziewczyna była aż zbyt naiwna i nie rozumiała otaczającego jej świata.

Cokolwiek wybierzesz poznałam w formie audiobooka. Lektorem był Błażej Olma. Jego interpretacja tekstu nie była nachalna, słuchało się go przyjemnie. Czasem lekko zmieniał ton głosu lub tempo wypowiedzi, by nadać postaciom inne brzmienie. W dialogach nie bał się okazywać emocji bohaterów, co pozytywnie wpłynęło na odbiór tej historii.

Cokolwiek wybierzesz to świetna współczesna powieść, thriller, który wciąga. Słuchało się tego jednym tchem, nie mogłam się oderwać. Historia była ciekawa i przemyślana, wszystko się w niej zgadzało. Wątek kryminalny był intrygujący, a pokazanie mrocznej strony technologii w naszym życiu bardzo mi się podobało. Zdecydowanie polecam, jeśli nie mieliście jeszcze okazji poznać.

13 komentarzy:

  1. Bardzo fajna seria. Za mną już dwie części, teraz tylko czas na finałowy tom. Pierwsza książka- dobra i tajemnicza, ale druga bije ją na głowę- oczywiście według mnie. Jest znacznie bardziej zaskakująca, nieprzewidywalna i mroczna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że słucha się jednym tchem. Lubię takie wciągające thrillery.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tytuł, który wpasowuje się w mój gust czytelniczy, zatem chętnie umówię się z nim na spotkanie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam tą książkę z tyłu głowy już od jakiegoś czasu i pewnie w końcu po nią sięgnę, ale jak na razie skupiam się na tych powieściach, na których aktualnie bardziej mi zależy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cały czas myślę nad tym, by zacząć słuchać książek, a nie tylko czytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli w książce jest wątek kryminalny, to czuję się na nią skuszona.

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że tak, ale ręki sobie uciąć nie dam.

      Usuń
  8. oo książka bardzo w moim klimacie ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapowiada się dobrze. Ja jednak wolę czytać, czuć książkę. Słuchanie to już nie ta przyjemność dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam tę książkę zaraz po premierze i przyznam, że mało z niej pamiętam. Jednak podobała mi się. Ciekawi mnie ten audiobook.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie przeczytam całą serię, ale w wersji papierowej ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie pozycja ta znajdzie się na mojej liście "koniecznie muszę przeczytać".

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!