Kuracja, Jacek Głębski

Autor: Jacek Głębski
Tytuł: Kuracja
Wydawnictwo: XAUDIO
Czas trwania: 4 godz. 57 min

Młody psychiatra, Andrzej, postanawia przekonać ordynatora jednego z oddziałów psychiatrycznych, by ten pozwolił mu przebywać wśród chorych w charakterze pacjenta. Dzięki temu będzie mógł prowadzić pogłębione obserwacje i napisać pracę o prawdziwych zachowaniach osób chorych na schizofrenię. Gdy na oddział trafia nowy pacjent, nikt poza ordynatorem nie wie, że jest to lekarz, który wciela się w postać mającą problemy psychiczne. Swoją rolę odgrywa tak dobrze, że obserwujący go specjaliści są pewni, że mają do czynienia z kolejnym schizofrenikiem. Czy psychiatrze uda się utrzymać swoją tożsamość w tajemnicy? Jak powiedzie się jego badanie?

Kuracja Jacka Głębskiego to powieść oparta na prawdziwej historii. Głównym bohaterem i narratorem jest młody lekarz-psychiatra, który postanawia zostać pacjentem jednego z oddziałów, by móc prowadzić eksperyment poznawczy. Andrzej nawet w roli chorego nie umie pozbyć się lekarskich przyzwyczajeń i cały czas obserwuje innych pod kątem możliwych dolegliwości i objawów.

W powieści przedstawiony jest eksperyment, który przeprowadza główny bohater. Do swojego pomysłu przekonuje ordynatora i trafia na oddział, gdzie zachowuje się podobnie do innych pacjentów. Lekarze traktują go jak kolejnego chorego do zdiagnozowania, a plan Andrzeja zaczyna nabierać tempa. Niestety sprawy się komplikują. Ponieważ nie ma problemów z psychiką, inni pacjenci zaczynają traktować go wrogo, przeczuwając podskórnie, że nie jest on jednym z nich.

Książka pokazuje ciekawą perspektywę poruszonego problemu – z punktu widzenia lekarza przebywającego w środowisku chorych, działającego pod przykrywką niczym szpieg. Z jednej strony Andrzej nie wychodzi z roli, wie, że jego celem jest poznanie zachowań pacjentów, zebranie informacji, obserwacja. Z drugiej strony musi udawać chorego, by lekarze traktowali go tak samo jak innych na oddziale. Te zmiany tożsamości nie są łatwe. Podczas lektury rodzą się pytania: Jak zmiany wpłyną na samego Andrzeja? Czy nie pomieszają mu w głowie? Jak poradzi sobie z wychodzeniem z roli?

Akcja powieści nie jest może szybka i porywająca, jak w kryminałach, lecz jest przesiąknięta atmosferą zamkniętych oddziałów, niepewności, strachu i nieprzewidywalności względem zachowań innych osób. Refleksje bohatera są interesujące, chociaż początkowo pobrzmiewa w nich pewien ton wyższości. Potem pojawia się zagubienie, które dotyczy zarówno roli, którą przyszło mu grać, jak i zadania, którego się podjął. Każda zmiana w zachowaniu bohatera jest subtelna i ledwo dostrzegalna, jednak znacząca i ujawniająca się po czasie.

Lektorem audiobooka jest Marcin Popczyński. Jego ciepły głos doskonale nadaje się do czytania tekstów. Lektor pozwolił sobie na wprowadzenie do treści odgłosów ziewania, zmieniał tempo wypowiedzi, zawieszał głos w odpowiednich momentach. Jego interpretacja była naprawdę dobra i nadała książce wyjątkowego charakteru.

Kuracja to powieść, która mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się ani takiego zakończenia, ani tak ciekawej atmosfery, która była wyczuwalna od pierwszej minuty słuchania. Duży wpływ na odbiór lektury miał lektor, który sprawdził się rewelacyjnie w swojej roli i pozwolił mi wciągnąć się w treść. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to książka dla wszystkich. Nie ma tu ani zwrotów akcji, które zapierają dech w piersiach, ani romantycznych uniesień. Jest natomiast pokazana psychika człowieka i jej kruchość oraz ciekawa perspektywa wchodzenia w czyjeś buty i obserwowania znanej sobie dziedziny życia z zupełnie innej strony. I to na pewno jest mocną stroną Kuracji.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Wydawnictwu XAUDIO.


17 komentarzy:

  1. Podejrzewam, że atmosfera tej książki jest ciężka i duszna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Po Twojej recenzji wnioskuję, że nie będzie to łatwa i przyjemna lektura, aczkolwiek bardzo intrygująca. Kusi mnie na tyle, by wpisać ją na swoją listę.

    OdpowiedzUsuń
  3. HA! i tu przypomina się żarcik znajomego psychiatry:
    Czym psychiatra w psychiatryku różni się od pacjentów? Tym, że nocuje w domu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że lektor sprawdził się w swojej roli, a fabularnie też okazała się zaskakująca.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow!, ciekawa propozycja. Muszę sobie tytuł zapamiętać, by do niej wrócić. Lubię czytać książki o psychologicznych aspektach człowieka, można przez to zrozumieć drugiego człowieka i jego zachowania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Eksperyment bardzo mnie zainteresował, bardzo lubię książki oparte na faktach, gdzie akcja dzieje się w środowisku klinicznym. Myślę jednak, że pomimo dobrej roboty lektora wolałabym przeczytać książkę zamiast odsłuchiwania. Takie cięższe tytuły trzeba dogłębnie zrozumieć, co jest utrudnione w przypadku e-booków.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam film w podobnym klimacie, czytałam komiks, ale nie słuchałam jeszcze żadnego audiobooka. Dobrze, że trafiłam na recenzję takiego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na prawdziwej historii? To mnie zaciekawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam,że nie do końca jestem przekonana, to chyba dosć trudna lektura

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie jestem do końca przekonana, tematyka i okoliczności mnie przyciągają, zatem pewnie dam szansę książce. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mimo wszystko wole tradycyjne ksiazki,ale sama historia jest interesujaca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie historie :) Z chęcią sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przyznaję, że już dawno żadna recenzja nie zaciekawiła mnie tak bardzo. Muszę przeczytać tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaciekawiłaś mnie bardzo tym tytułem. Wydaje mi się wart przeczytania. Poszukam książki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię takie psychologiczne powieści, ale niestety za audiobookami nie przepadam. Zawsze denerwuje mnie, że jest jeden lektor 🤣

    OdpowiedzUsuń
  16. nie zachęciłam mnie do samej książki (audiobooka) ;-), ale bardzo jestem ciekawa lektora, może faktycznie czas dać szansę tej formie ?

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!