Potworem rodzisz się albo stajesz, Tanvi Berwah

Autor: Tanvi Berwah
Tytuł: Potworem rodzisz się albo stajesz
Wydawnictwo: OdyseYA
Liczba stron: 336

Koral jest Łowczynią, poluje na morskie bestie, które potem wraz z rodziną sprzedaje. Potwory są kupowane jako zaprzęg rydwanów do Wyścigu Chwały. Gdy stan siostry Koral, Liwii, pogarsza się kolejny raz, a rodzina stoi przed widmem bankructwa, dziewczyna postanawia wziąć udział w Wyścigu. Nigdy wcześniej żaden Łowca nie brał w nim udziału. Dziewczyna naraża się na wiele niebezpieczeństw nie tylko podczas samego konkursu, lecz także ze strony ludzi, którzy uważają się za lepszych i jedynie godnych wzięcia udziału w Wyścigu. Koral nie ma jednak wyjścia – tylko tak zdobędzie pieniądze i uratuje bliskich.

Potworem rodzisz się albo stajesz Tanvi Berwah to fantastyka młodzieżowa. Narratorką jest bohaterka powieści, Koral. To dziewczyna zdeterminowana i odważna, która od jakiegoś czasu łapie potwory morskie, narażając się na niebezpieczeństwo. Dba o bliskich, szczególnie o siostrę, która ma problemy zdrowotne. Dla niej postanawia zaryzykować. Mimo że boi się o siebie, bardziej dba o los rodziny, dlatego bierze udział w Wyścigu.

Książka w ciekawy sposób pokazuje świat stworzony przez autorkę. Jest to niewielki obszar otoczony wodami z całą masą niebezpiecznych istot. Powołano do życia kilka potworów, które mają duże znaczenie dla fabuły – na przykład jedne z nich są potrzebne do udziału w Wyścigu Chwały. Ponadto nie zapomniano nie tylko o wykreowaniu zasad samego konkursu, lecz także o podziale społeczeństwa. Nie ma tu ostrej linii dobrzy-źli czy biedni-bogaci. Są podgrupy, konkurenci, a nawet rewolucjoniści. Nie można nikogo określić jednoznacznie, co bardzo mi się podobało, bo nic w życiu nie jest czarno-białe.

Jeśli chodzi o styl autorki, to czasem miałam poczucie, że jestem zagubiona w fabule. Nie wiem, czym było to spowodowane. Szczególnie na początku nie mogłam się odnaleźć w historii, jakby brakowało mi jakichś pojedynczych zdań wyjaśnienia. Potem było zdecydowanie lepiej, pojawiły się wątki poboczne, emocje, akcja, wiele zwrotów i zaskoczeń. Weźmy jednak pod uwagę, że jest to debiut literacki. Całość jest logiczna i spójna, ale można by popracować nieco nad pewnymi fragmentami i byłoby bardzo dobrze.

Książka może niektórym czytelnikom przypominać nieco Igrzyska Śmierci – są tu zarówno trudne konkurencje, w których niejednokrotnie ktoś poniesie śmierć, jak i chwała, którą przynosi wygranej osobie ukończenie Wyścigu. Dodajmy jeszcze do tego bohaterkę ze skomplikowaną sytuacją rodzinną, a jednak dbającą o swoich bliskich i poświęcającą się dla nich. W ogóle Koral była mocny punktem tej książki, polubiłam ją. Była naturalna, nie była wyidealizowana, co uważam za plus.

Potworem rodzisz się albo stajesz to dobra młodzieżówka fantasy, w której nie brakuje zaskoczeń i napiętej atmosfery rywalizacji. Mamy też wątki poboczne w postaci przyjaźni, uczuć, a także intryg politycznych. Jeśli lubicie takie książki, zachęcam.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa OdyseYA.

 

10 komentarzy:

  1. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za opinię o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
  3. Recenzje Kiti21 maja 2023 18:18

    Na pewno jest się czym zainteresować w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Będę miała ją na uwadze na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już teraz wiem komu mogę ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem przekonana, że ta książka przypadnie mi do gustu. Rozejrzę się za nią.

    OdpowiedzUsuń
  7. Akurat książka dla mnie, lubię takie klimaty a wcześniej wymieniona przez ciebie książka, była dla mnie bardzo dobrą lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka czeka na stosiku, jestem jej bardzo ciekawa. Mam nadzieję i mnie zaskoczy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiele się dzieje w powieści, a i świat wyobraźni rozbudowany, zatem tytuł chętnie podsunę córce pod rozwagę. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za fantasty i raczej nie sięgam po młodzieżowe książki ale pomoże ja siostrEnkcy może się jej spodobać
    Dyedblonde

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!