Znikająca chata, Ruth Lillegaven

Autor: Ruth Lillegaven
Tytuł: Znikająca chata
Pełny tytuł:
Klub przyjaciół planety. Znikająca chata
Wydawnictwo
: Widnokrąg
Liczba stron: 101

Vanja, Sivert i Mo spędzają razem czas. Vanja pokazuje im rodzinne gospodarstwo, opowiada o tym, jak ostatnio chorują zwierzęta. Nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje. Dziewczynka chce pokazać przyjaciołom swoją tajną miejscówkę, ale w lesie nie ma już jej ulubionej charty. Została zrównana z ziemią, a pracujący tu ludzie nie chcą udzielić żadnych informacji.

Znikająca chata to drugi tom serii Klub przyjaciół planety autorstwa Ruth Lillegraven. Autorka znana jest z powieści dla dorosłych, ma na koncie thrillery, a tym razem napisała coś dla młodszych czytelników.

Bohaterami książki jest trójka przyjaciół. To jeszcze dzieci, ale mają dużą wrażliwość. Dbają o planetę, nie chcą, by ktoś zanieczyszczał przyrodę. Bliski jest im także los zwierząt. Dzieci ponownie bawią się w detektywów amatorów, śledząc zachowania ludzi pracujących w lesie.

Akcja toczy się wokół gospodarstwa rodziny Vaniji. Dziewczynka jest zmartwiona stanem zdrowia zwierząt, nie chce znowu musieć żegnać się z żadnym z nich. Jej smutek jeszcze wzrasta, gdy ulubione miejsce do zabawy zostaje zniszczone. Wraz z przyjaciółmi obserwuje firmę, która zajmuje się usuwaniem chaty. Dzieci podejrzewają, że nie wszystko jest tu robione legalnie.

Treść uzupełniają ilustracje Jens Kristensen. Są kolorowe, dopasowane do wydarzeń w tekście. Mają piękne barwy, przyciągają wzrok. Na plus wychodzi fakt, że jest tu sporo postaci. Oprócz tego sceny bywają dynamiczne, często pokazują też fragmenty przyrody. Zaskoczyło mnie jedynie, że dzieci mają jakoś nieproporcjonalnie duże głowy – a może tylko ja to tak odbieram.

Książka spodoba się młodym czytelnikom – myślę, że będzie odpowiednia dla dzieci w wieku do 10-11 lat. Są w niej przygody, akcja, wątki związane z dbaniem o planetę. Oprócz tego bohaterowie są młodzi, to rówieśnicy czytelników. To na pewno zbliży odbiorcę do postaci. Fabuła nie jest skomplikowana, nie ma rozbudowanych wątków pobocznych, więc nie ma szans, by się w niej zagubić. Jednocześnie ogromnie pozytywną kwestią jest poruszenie tematów związanych z ochroną środowiska. Takich rzeczy powinniśmy uczyć dzieci od najmłodszych lat.

Znikająca chata to kolejny tom ciekawej serii dla młodych czytelników. Ja połknęłam go błyskawicznie. W sam raz dla tych czytelników, którzy chcieliby poznać swoich rówieśników i wziąć udział w ich przygodach. 

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Widnokrąg:

 

10 komentarzy:

  1. Świetna propozycja, aby zachęcić dzieci do czytania. Moja siostra jest już na takim etapie, że sięga już po grubsze książki. Obecnie zachwyciła się jedną z książek Anety Jadowskiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. O z chęcią skusiłabym się na przeczytanie

    OdpowiedzUsuń
  3. O tej serii książek jeszcze nie słyszałam. Coś idealnego dla mojej córki. Zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kwestia dbania o Ziemię w zwykłym codziennym życiu jak najbardziej warta promowania, od najwcześniejszych lat, zatem tytuł znajdzie się w naszym książkowym kalendarium. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie zwróciłam wcześniej uwagi na tę lekturę. Na pewno skuszę się na cały cykl.

    OdpowiedzUsuń
  6. nie słyszałam o tej książce, pewnie dlatego że omijam działy z ksiązkami dla dzieci, sama ich nie ma więc nie mam komu czytać :D
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje mi się, że moja córka byłaby zachwycona gdyby dostała tę książkę w prezencie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka wprost dla mojej córki, akurat opanowuje naukę czytania
    Szkoda, że nie pokazałaś w środku ilustracji

    Anszpi

    OdpowiedzUsuń
  9. Z pewnością jest to ważna tematyka, którą powinniśmy omawiać z dziećmi. Książka wygląda na ciekawą.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapowiada się świetnie. Nie słyszałam tego tytułu

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!