Amory, zaloty i podboje, czyli niesamowite historie o rozmnażaniu w świecie przyrody, Szymon Drobniak

Autor: Szymon Drobniak
Tytuł: Amory,zaloty i podboje
Pełny tytuł: Amory, zaloty i podboje, czyli niesamowite historie o rozmnażaniu w świecie przyrody
Wydawnictwo: Barbaryba
Czas trwania: 2 godz. 55 min

Każdy gatunek dąży do zapewnienia sobie potomstwa i przetrwania. Jak jednak dochodzi do tego, że dwoje osobników spotyka się, by mieć ze sobą dzieci? Co decyduje o wyborze partnera? Jak wygląda kopulacja poszczególnych istot? Na te pytania odpowiada Szymon Drobniak w pozycji Amory, zaloty i podboje, czyli niesamowite historie o rozmnażaniu w świecie przyrody.

W książce znajdziemy kilkanaście różnych przykładów ze świata przyrody. Są to zarówno zwierzęta, jak i rośliny. Autor skupił się jednak na nietypowych przypadkach – nie omawia bowiem ssaków takich jak krowy, konie, koty czy psy, których rozmnażanie jest dla nas mało tajemnicze. Wspomina o rybach czy ślimakach, mówi też o ptakach. Wybiera najciekawsze z przypadków i zdradza sekrety z alkowy.

Tekst skierowany jest do młodszego czytelnika, co widać w stylu autora. Nie ma tu za często mowy o penisie, zamiast tego pojawia się słowo siusiak. Zamiast zbliżenia jest natomiast randka. Mało tu nazw biologicznych, raczej opisuje się akt rozmnażania, a opisy te często są nieco infantylne. Może to dobrze, bo skierowane są do młodego odbiorcy, ale jednak niekiedy mi to przeszkadzało. Nie jestem jednak grupą docelową tej książki, więc nie mogę się czepiać.

W formie drukowanej w książce znajdziemy ilustracje autorstwa Marii Łepkowskiej. Ja miałam okazję wysłuchać audiobooka, którego lektorem jest Wiktor Zborowski – aktor doskonale znany i lubiany, z charakterystycznym głębokim tonem głosu. Czasem drażniła mnie maniera akcentowania głośniej pewnych rzeczy lub pauzy, które miały nadać dramatyzmu. Ponownie jednak – nie ja jestem docelowym odbiorcą. Nagranie uzupełniają wstawki muzyczne, które akcentują koniec rozdziału.

Na plus w tej pozycji wychodzi nie tylko temat, lecz także dobór istot przedstawionych w treści. Podobała mi się różnorodność i sposób prezentacji danych stworzeń czy roślin. Autor krótko opisuje ich zwyczaje, miejsce zamieszkiwania czy opowiada o wyglądzie, a potem skupia się na akcie rozmnażania, a czasem też na momencie wychowania potomstwa. Wiele istot, które tu przedstawiono, nie jest na co dzień nam znanych lub nie interesujemy się tym, jak się rozmnażają, a okazuje się, że to niezwykle interesujące i zaskakujące zjawisko.

Amory, zaloty i podboje, czyli niesamowite historie o rozmnażaniu w świecie przyrody jest pozycją interesującą, bo i temat jest ciekawy. Jeśli szukacie czegoś, co odkryje tajemnice świata roślin i zwierząt przed waszymi dziećmi, możecie podsunąć im ten tytuł.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

7 komentarzy:

  1. ciekawa książka, chętnie wysłuchałabym tego audiobooka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jako źródło ciekawostek - czemu nie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno jest się czym zainteresować i mieć ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  4. A to ciekawe! Chętnie posłucham :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdybym miała możliwość testowania - posłuchałabym, aby wyrobić sobie zdanie. Nie kupię, aby się przekonać, czy warto.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super - szczerze to pierwszy raz widzę książkę na ten temat dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  7. Może uda mi się zapoznać z wersją audio tego wydania. Jestem go ciekawa.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!