Nie wiesz dlaczego, Marcel Moss

Autor: Marcel Moss
Tytuł: Nie wiesz dlaczego
Wydawnictwo: Filia
Liczba stron: 320

Na chwilę przed grudniowym zamachem terrorystycznym Marta z przyjaciółkami wychodzi ze szkoły, by przekonać Dagmarę, żeby ta dała sobie pomóc. Dziewczyna, widząc znajome, wsiada do obcego samochodu i ucieka. Ślad po niej ginie, ale policja ma ważniejsze problemy – trzeba złapać zamachowca. Kilka tygodni po tragedii nikt nie wie, gdzie jest Dagmara i czy jeszcze żyje. Tymczasem Marta i jej znajome mają nowy problem – jedna z przyjaciółek zaczyna ich unikać, a Sara wplątuje się w aferę z szokującymi filmami publikowanymi w mediach społecznościowych.

Nie wiesz dlaczego Marcela Mossa to kolejny tom z serii o Liceum Freuda. Narracja pierwszoosobowa w wykonaniu kilku bohaterek powieści pozwala nie tylko poznać ich emocje, lecz także daje autorowi swobodę stylu – czasem pojawiają się w tekście rzeczy, których zapewne normalnie by nie było. Przykładem jest moment, gdy jedna z bohaterek mówi, że wypiła „piwko”.

Fabuła to jak zawsze kilka wątków, które finalnie łączą się w jakiś sposób pod koniec powieści. Obserwujemy przyjaciółki, które poszukują zaginionej Dagmary, a także martwią się o inną koleżankę, która się od nich odsunęła. Muszą mierzyć się też z traumą po zamachu – każda znajduje własny sposób na to, by przetrwać trudny czas. Dodajmy do tego jeszcze osobiste kwestie każdej z dziewczyn – Marta i znajomi mają nowe zadanie od dyrektora, Sara chce zebrać fundusze, by pomóc mamie, a Wiktoria uzależnia się od narkotyków.

Co prawda najważniejsza jest tu sprawa Dagmary, ale w nawarstwieniu innych rzeczy trochę schodzi na drugi plan. Muszę jednak przyznać, że jej zniknięcie jest zagadkowe i bardzo chciałam dowiedzieć się, co się z nią stało. Przyjaciółki postanowiły wziąć sprawę we własne ręce i rozpoczęły coś na kształt śledztwa.

W fabule dostajemy nie tylko rozdziały współczesne. Cofamy się też w czasie o kilka tygodni, by poznać perspektywę innych bohaterów i dowiedzieć się na przykład, co się stało przed zniknięciem Dagmary. To nieco zwalnia akcję, ale też w interesujący sposób uzupełnia luki i daje nowe pytania. Bardzo lubię ten zabieg w twórczości Mossa.

Mocną stroną powieści jest wielowątkowość. Nie można się nudzić podczas lektury, bo śledzimy kilku bohaterów i mierzymy się wraz z nimi z różnymi problemami. Dzięki temu każdy znajdzie tu coś, co go zainteresuje. Plusem jest też to, że autor nie pozostawia otwartych wątków. Wszystko na koniec jest spójne, ma sens, nie widać luk w tym, dlaczego coś pojawiło się w fabule. Komplikacje i splatanie różnych wątków w jedno są jak zawsze mistrzowskie.

Mam jednak pewien problem z Nie wiesz dlaczego. Tym razem powieść z Liceum Freuda w roli głównej nie podobała mi się tak jak poprzednie części – owszem, miała wszystko to, co lubię w twórczości Mossa, a jednak czułam, że coś jest jakby na siłę. Cała seria jest naprawdę dobra i zaskakująca, ale tym razem coś mi nie grało w tym tomie.

Nie wiesz dlaczego polecam głównie osobom, które znają już tę serię. Autor postarał się wyjaśnić najważniejsze wątki w fabule, by nawet ci, którzy sięgają po ten tytuł bez przeczytania poprzednich, nie poczuli się zagubieni w fabule, ale uważam, że warto poznać wcześniejsze tomy. 

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl. Na TaniejKsiazce znajdziecie więcej bestsellerów w świetnych cenach.

 

9 komentarzy:

  1. Akurat właśnie tylko ten tom serii autora mam do nadrobienia. Jestem przekonana, że nie przejdę obok niego obojętnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że lubię twórczość autora, ale zdecydowanie nie całą, niektóre jego książki do mnie nie przemawiają.

    OdpowiedzUsuń
  3. Okładka przyciąga wzrok i pewnie, gdybym zobaczyła tę książkę w księgarni to wylądowałaby w koszyku. Nie miałam okazji wcześniej poznać twórczości tego autora, ale najwyższy czas to zmienić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się twórczość tego autora ze względu na różnorodność poruszanych przez niego tematów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już samo imię bohaterki mnie przyciąga do tej pozycji :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam jeszcze twórczości tego popularnego pisarza. Niemniej, muszę koniecznie nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że ten tom jest słabszy od poprzednich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety czasem tak się zdarza, że brakuje weny, a serię ciągnąć trzeba.

      Usuń
  8. Jestem ciekawa jakie ten tom wywrze na mnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!