Zakochany mózg, Julia Fisher

Autor: Julia Fisher
Tytuł: Zakochany mózg
Pełny tytuł: Zakochany mózg i inne niezwykłe stany
Wydawnictwo: MANDO
Liczba stron: 336

Kojarzycie początek związku i zauroczenie drugą osobą, gdy na samą myśl o niej mamy motylki w brzuchu i potrafimy zaczerwienić się na wspomnienie ostatniej randki? A może macie w pamięci moment, gdy strach dosłownie was zmroził? Czy porównaliście kiedyś rozstanie z partnerem do okresu żałoby? Jeśli brzmi znajomo, zajrzyjcie do książki Zakochany mózg Julii Fisher i sprawdźcie, skąd biorą się tego typu odczucia.

Julia Fisher uchyla przed czytelnikiem rąbka tajemnicy, rozpoczynając od zdradzenia procesów chemicznych zachodzących w naszych organizmach podczas zakochania. Wyjaśnia na przykład, skąd się biorą dobre samopoczucie i pewność siebie, gdy jesteśmy zauroczeni drugą osobą. Opisuje, jak to się dzieje, że po rozstaniu jesteśmy załamani. Pokazuje też, dlaczego płaczemy i że łzy mogą mieć nie tylko różne przyczyny, lecz także różny skład. Okazuje się, że za tym wszystkim stoją procesy biochemiczne zachodzące w naszym organizmie.

Autorka w sposób ciekawy pokazuje te procesy, ich zaplecze, odwołuje się do terminów medycznych i badań przeróżnych naukowców, lecz tekst przez to nie jest nadmiernie skomplikowany. By był lżejszy, autorka wprowadza liczne przykłady i porównania, które sprawiają, że łatwiej zrozumieć nam opisywane sytuacje. Zaskakujące, jak wiele naszych emocji ma związek z działaniem chociażby naszego mózgu. Ciekawe jest też to, że wiele naszych uczuć i zachowań da się wytłumaczyć, odkrywając działania naszych organów.

Oprócz tekstu głównego w książce znajdziemy też fragmenty nadrukowane na innym tle, które mają wyjaśnić czytelnikom działanie naszego organizmu. Te Kąciki wiedzy uzupełniają treść i informacje podczas czytania. Oprócz tego w wydaniu znajdziemy też proste ilustracje – często jest to schemat mózgu z podpisanymi elementami jak w książce od biologii. Czasem jednak rysunki są dowcipne i dopasowane do treści, przy której występują. Nadają pozycji lżejszy wydźwięk i sprawiają, że staje się ona bardziej popularna niż naukowa. Dzięki temu, przykładom, dialogom, przytoczonym badaniom i nie tylko książka może spokojnie trafić w ręce odbiorcy, który nie ma dyplomu medycyny, a chce dowiedzieć się czegoś więcej o działaniu mózgu i jego wpływie na nasze samopoczucie, emocje, zachowania.

Zakochany mózg to ciekawa pozycja popularnonaukowa, którą czytało mi się z dużym zainteresowaniem. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy, rozszyfrowałam niektóre znane mi sytuacje, co pozwoliło mi lepiej poznać to, jak działa moje ciało. Nie spodziewałam się, że będzie to tak naszpikowana wiedzą pozycja, którą jednak da się czytać bez uczucia, że jest się na nią niewystarczająco inteligentnym. To duży plus.

Zakochany mózg na pewno spodoba się tym, którzy lubią ciekawostki, chcą dowiedzieć się czegoś nowego i otwarci są na wiedzę z obszarów, które nie są tak często poruszane w innych wydawnictwach. Koniecznie sprawdźcie!

 Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Mando.



6 komentarzy:

  1. I już tytuł wzbudził moje zainteresowanie, lubię tego typu literaturę popularnonaukową, chętnie wyłapię ciekawostki, o których nie mam jeszcze pojęcia. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię ciekawostki, więc sądzę, że ten tytuł może wzbudzić moje zainteresowanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam, że podczas takiego stanu mózg człowieka zmienia się do tego stopnia, że przypomina mózg psychopaty :D ciekawa pozycja. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie sięgam po książki popularnonaukowe, znacznie bardziej wolę przeczytać krótki artykuł w internecie, niż zagłębiać się w taką długą lekturę. W każdym razie na pewno fajnie byłoby się dowiedzieć, skąd biorą się nasze emocje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Paulina Kwiatkowska11 listopada 2021 18:40

    Zainteresowałaś mnie tym wydaniem, sprawdzę, czy książka jest dostępna w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że mogłabym się na nią skusić. Ciekawostek nigdy dość.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!