Wojna i pokój, Lew Tołstoj

Autor: Lew Tołstoj
Tytuł: Wojna i pokój
Pełny tytuł: Klasyka dla dzieci. Literatura rosyjska. Wojna i pokój
Wydawnictwo: Tandem / Storybox.pl

Piotr po śmierci ojca otrzymuje w spadku fortunę. Nagle zaczyna budzić zainteresowanie towarzystwa, mimo że wcześniej nie był zbyt popularny. Gdy do Moskwy zaczynają docierać pierwsze sygnały wojny, wszystko się zmienia. Piotr musi zdecydować, co zrobić dalej ze swoim życiem – tak samo jak wielu innych młodych mężczyzn, którzy wcześniej jedynie bawili się na przyjęciach.

Wojna i pokój Lwa Tołstoja to jedna z najbardziej znanych powieści rosyjskich. Pokazuje czasy, w których młodzi ludzie skupiali się głównie na spędzaniu swojego wolnego czasu na rozrywce, a potem musieli zmierzyć się z nadchodzącą wojną. 

W powieści podkreślono zmianę, jaka zachodzi w bohaterach. Wojna przewartościowała ich życie. Nawet romantyczne wątki zostały potem inaczej odebrane - nie liczyła się powierzchowność, lecz możliwość wsparcia na kimś. Nieważne było pochodzenie i majątek, ważniejsze były powroty z wojennej tułaczki.

Klasyka dla dzieci to przyjemna seria, dzięki której można poznać znane pozycje z literatury światowej. Treści dostosowane są do młodych odbiorców – pozbawiono je dłużyzn i zbędnych opisów, podano najważniejsze wątki. Dzięki temu otrzymujemy esencję powieści, jakby jej streszczenie. Mnie to bardzo odpowiada. W tym przypadku to też szczególnie ważne, bo Wojna i pokój jest dziełem rozbudowanym i tomowym, wiele w niej bohaterów, a jednak w Klasyce dla dzieci łatwo się odnaleźć i nie pogubić wśród licznych postaci.

Plusem tego wydania jest przedstawienie na wstępie bohaterów, których poznamy w powieści. Myślę jednak, że wymienienie ich może wcale nie pomóc młodym słuchaczom. Dopiero uważne słuchanie treści rozwiąże zagadkę kto jest kim.

Lektorem audiobooka jest Jacek Dragun. To kolejne nagranie, w którym mam okazję go słuchać. Tym razem jego głos mi się podobał, nie był zbyt monotonny, nie brakowało mi też pauz. Pasuje do tego typu literatury – poważnej, trudnej, wielowątkowej.

Wojna i pokój to klasyka rosyjskiej literatury. Myślę, że młody czytelnik bez problemu odnajdzie się w wydaniu Klasyki dla dzieci i dzięki esencji powieści Tołstoja wysłucha to dzieło z zaciekawieniem.

14 komentarzy:

  1. Przyznam że okładka tutaj potrafi oczarować pięknie ją wydali
    Fajnie ze przedsyawieni zostali tutaj bohaterowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyciąga uwagę, a o to chodzi, skłania do sięgnięcia po nią. :)

      Usuń
  2. Sama chętnie bym przeczytała, wydawnictwo ruszyło z ciekawym pomysłem adaptacji klasyki dla młodych czytelników, nadania dziełom niejako młodszego szlifu. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem bardzo ciekawa książki i chętnie skuszę się na tę lekturę w przyszłości. Lubię tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojojoj, odezwała się we mnie sroka okładkowa, bo ta jest przecudna. Chyba zakupię serię dla Potworków.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie, że klasyka literatury wydawana jest w formie dla młodszych. Może uda się zaszczepić w nich miłość do książek z innych epok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam wrażenie, że w przypadku tej serii, wzmacnianie pasji czytania klasyki powinno się udać. :)

      Usuń
  6. Świetnie prezentuje się okładka tej ksiązki. Moje dzieci jeszcze nie zaczęły słuchac audiobooków.

    OdpowiedzUsuń
  7. Paulina Kwiatkowska24 listopada 2021 21:24

    Chętnie zwrócę uwagę na tę lekturę i inne tytuły z tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznam, że w oryginalnej wersji nie doczytałam, ale w takiej? Czemu by nie! Pewnie dam radę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ta wersja dla dzieci to coś dla mnie, nie czytałam tej książki mimo , że to klasyk, nie ciągnie mnie do rosyjskiej literatury

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem i przyznam, że mam podobnie, ale ta wersja jest super.

      Usuń
  10. myślę, że akurat tę powieść chętnie bym posłuchała, bo nie mogę się jakoś do niej zabrać

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś nie było takich słuchowisk i było nudno. Teraz jest wybór - słuchać czy czytać. Chociaż ja osobiście wolę czytać.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!