Piłkarz, który nie chodzi na skróty, Giorgio Chiellini, Maurizio Crosetti

Autor: Giorgio Chiellini, Maurizio Crosetti
Tytuł: Piłkarz, który nie chodzi na skróty
Tytuł oryginalny: Io, Giorgio
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 309

Giorgio Chiellini jest włoskim piłkarzem grającym na pozycji obrońcy. Gra w Juventusie i reprezentuje drużynę narodową, której jest kapitanem. Prywatnie ojciec i mąż. Jego kariera zawisła na włosku, gdy w wieku 35 lat zerwał więzadła krzyżowe. Więcej na jego temat możemy dowiedzieć się z autobiografii Piłkarz, który nie chodzi na skróty.

W autobiografii momentem wyjściowym jest diagnoza dotycząca urazu, który zablokował na chwilę karierę piłkarza. Obrońca zaczyna opowieść od tego momentu, a potem cofa się do początków swojej przygody z piłką nożną, zakładania rodziny, nauki, pierwszych rozgrywek. Opowiada nie tylko o sobie, lecz także zdradza szczegóły związane z innymi piłkarzami i trenerami, rozgrywkami i kontaktami z ludźmi.

Styl Chielliniego jest lekki i czasem zabawny. Piłkarz nie daje odczuć, że jest kimś lepszym czy ważniejszym niż czytelnik, do którego kieruje swe słowa. Opowiada o sobie jak o zwykłym facecie, któremu udało się robić w życiu to, co lubi. Nie wywyższa się, dzięki czemu książkę czyta się z przyjemnością.

W pozycji pojawiają się refleksje autora dotyczące kolegów po fachu i trenerów. Nie zawsze są one przychylne i nie zawsze piłkarz chwali innych za to, jak postępują. Nie krytykuje jednak za bardzo, pokazuje raczej, jak jest, co czuje i myśli na dany temat. To ciekawe czytać o innych zawodnikach i widzieć ich oczami osoby, która zna je na żywo.

Piłkarz, który nie chodzi na skróty to autobiografia napisana w przyjemny sposób. Nie miałam okazji wcześniej śledzić kariery Chielliniego, ale dzięki temu tekstowi poznałam go lepiej i uważam, że wydaje się interesującą postacią. Odniosłam wrażenie, że to taki normalny człowiek, bardzo sympatyczny, podchodzący do wszystkiego na luzie. Tak też jest napisana ta książka. To ogromny plus, ponieważ autobiografie i biografie czyta się czasem ciężko, gdy autorzy próbują pokazać się z jak najlepszej strony. Chiellini może robi podobnie, pewnie chce się zaprezentować w jak najlepszym świetle, ale nie odczułam tego. Często wspominał w tekście o bliskich, podkreślał, jakim są dla niego wsparciem, nie próbował wmówić czytelnikom, że do wszystkiego doszedł sam, po trupach.

Piłkarz, który nie chodzi na skróty jest książką, która na pewno spodoba się fanom piłki nożnej. Nawet jeśli nie kibicujecie drużynie z Włoch i nie śledzicie kariery tego obrońcy, dostaniecie pozycję, która zdradza pewne smaczki ze świata futbolu i pokazuje po prostu ciekawą postać. Ja – mimo że nie jestem kibicem – czytałam to wydanie z dużą przyjemnością.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Otwartego.

 

8 komentarzy:

  1. Na pewno znajdzie swoich zwolenników, nie tylko wśród miłośników piłki nożnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie faceta nie kojarzę, teraz przynajmniej wpadło mi w ucho jego nazwisko i skojarzenie z piłką nożną. :)

      Usuń
  2. Ciężko odnajduję się w takich klimatach, gdyż zupełnie nie interesuję się piłką nożną, dyscyplina sportu, która mnie nie przyciąga, ale dla fanów z pewnością będzie to wyśmienita lektura. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piłka nożna nie jest moim konikiem, ale nie zaszkodzi dowiedzieć się więcej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiem komu ta pozycja może przypaść do gustu, więc dziękuję za polecenie tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka bardzo na czasie, dla fana piłki bardzo ciekawa propozycje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mam w rodzinie fanów piłki nożnej, wszyscy kochają kolarstwo albo jeździectwo😂

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety biografie, a już tym bardzej pisarzy to zdecydowne nie moja bajka. Tym razem podziękuję Kinga

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!