Emma, Jane Austen

Autor: Jane Austen
Tytuł: Emma
Pełny tytuł: Klasykadla dzieci. Emma
Tytuł oryginalny: Emma
Wydawnictwo: StoryBox.pl
Czas trwania: 41 min

Emma jest pewna siebie i inteligentna, ale też znudzona. Z nudów postanawia, że znajdzie idealnego męża dla swojej nowej przyjaciółki. Ignoruje fakt, że Harriet jest zadurzona w pewnym mężczyźnie. Dla Emmy ten związek jest niedopuszczalny, bowiem jej przyjaciółka zasługuje na kogoś lepszego, a jej uczucie na pewno jest tylko chwilowe. Czy Emma pomoże czy zaszkodzi Harriet? I co z jej własnym sercem?

Emma Jane Austen jest komedią obyczajową, klasyką powieści angielskiej. Jak to u Austen – pojawia się też wątek romantyczny, który tu jest skomplikowany i to on odpowiada za cały komizm sytuacji.

To wydanie Emmy należy do serii Klasyka dla dzieci. Historia jest krótsza, pozbawiona archaizmów, to bardziej streszczenie powieści Austen niż adaptacja dla dzieci. Nie ma się jednak poczucia, że czegoś w fabule brakuje. Nie ma luk, niepotrzebnych opisów, a na dodatek postacie, które tu występują, są przedstawione pokrótce na wstępie.

Dzięki krótszej formie Emma w końcu nie jest tak drażniącą postacią – przynajmniej ja zawsze ją tak odbierałam. Mam jednak wrażenie, że dziewczyna uważa się za lepszą od innych. Jest też pewna siebie i przekonana, że posiada doskonałe umiejętności swatania bliskich. Tak naprawdę źle ocenia sytuacje i manipuluje znajomymi. Daje mylne sygnały osobom z otoczenia, przez co trochę bawi się ich uczuciami.

Fabuła nie straciła na niczym, mimo że to wersja dla młodego słuchacza i czytelnika. Mimo wszystko muszę przyznać, że chyba dzieciom nie będzie łatwo zrozumieć, co dzieje się w tej powieści – nie wszystkie będą w stanie pojąć, że dawniej małżeństwa były aranżowane, a swatanie należało do zabawy panien z dobrych domów. Nie jest to jednak wina wydania, lecz samej powieści, która się zestarzała, dla współczesnych często nie jest już tak porywająca i romantyczna.

Audiobook jest krótki, lecz bardzo przyjemnie się go słucha. Lena Schimscheiner, która jest lektorką tego nagrania, ma przyjemny głos i czyta tekst, nie pozbawiając go emocji. Czterdzieści minut w jej towarzystwie mija błyskawicznie!

Emma w serii Klasyka dla dzieci to ciekawa alternatywa dla tych młodych słuchaczy, którzy chcieliby poznać twórczość Jane Austen w dostosowanej dla nich wersji. Dorośli też będą zadowoleni, bo przypomną sobie Emmę i nie będą mieli poczucia straty pewnych kwestii.  

Audiobooka wysłuchałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa StoryBox.pl

 

8 komentarzy:

  1. Mam w planach tą książkę w wersji dla dorosłych. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Możliwe ze sie skusze ja przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamierzam poznać, ale raczej w wersji papierowej. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam jakiś czas temu najnowszą ekranizację klasycznej "Emmy" i bardzo mi się podobała. Może sięgnę po wersję oryginalną. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jane Austen znam tylko z cytatów, ale jeszcze nigdy nie czytałam żadnej książki ten autorki. Myślę, że będzie któraś moją lekturą na studiach :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam dwa pierwsze tomy serii, bardzo sympatycznie zapowiada się ta odsłona klasyki dla dzieci, czekam na kolejne. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jane Austen nigdy nie należała do moich ulubionych autorek,ale może w takiej nowej odsłonie poczułabym większą sympatię do wykreowanych przez nią bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
  8. wydaje mi się, że moja córka polubi jej twórczość, jest w niej dużo romantyczności ;-)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!