5 powodów, dla których warto czytać komiksy

Ostatnio zaczęłam namiętnie czytać komiksy. Ta forma naprawdę mi odpowiada, chociaż poznałam ją dopiero jako dorosła osoba. Pomyślałam, że podzielę się z wami moimi przemyśleniami – oto zalety czytania komiksów.

Szybka forma

Komiksy – w przeciwieństwie do książek – są zazwyczaj dużo mniejsze objętościowo. Mogą być to takie zeszyty po około sześćdziesiąt stron, zdarzają się też i takie o liczbie ponad dwustu kartek. Niemniej liczba nijak ma się do historii – nie umniejsza jej. Twórcy potrafią zamknąć w swoich komiksach skomplikowane, wielowarstwowe i wielowątkowe opowieści, upchnąć je w kadry i zmieścić w małych dymkach. To fascynujące. Często komiks można przeczytać w jeden wieczór, co sprawia, że szybko przyswajamy opowieść i wnikamy do świata zamkniętego między okładką.

Ilustracyjne arcydzieło

Komiksy to przede wszystkim ilustracje. To one odgrywają tu najważniejszą role. Artyści potrafią w kadrach pokazać masę uczuć, nie muszą przy tym używać ani jednego słowa. Świetnie oddają klimat, atmosferę, uczucia i nastroje. Rysują dynamiczne obrazki, pełne szczegółów, zachwycające kolorem. To sprawia, że czytanie komiksu to uczta dla oczu i przygoda, gdy odnajduje się kolejne detale.

Różnorodność tematyczna

Komiksy, jak książki, podejmują różne tematy. Możemy sięgnąć po detektywistyczne opowieści, przenieść się w czasie i przestrzeni lub zagłębić w mrocznych opowieściach rodem z horroru. Są też erotyki w formie komiksowej. Naprawdę jest w czym wybierać, każdy ma szansę znaleźć coś dla siebie.

Sięganie po klasykę

Coraz częściej można spotkać komiksy, które bazują na znanych historiach. Poznajemy na nowo to, co ukryte w powieściach, ale w nowej formie. Wśród takich komiksowych adaptacji są m.in. historie stworzone przez Agathę Christie. To ciekawa sprawa sięgnąć po coś, co dobrze znane, ale zyskało zupełnie inne wydanie.

Zachęcenie najmłodszych

Dzieci chętnie sięgają po komiksy i poznają przygody ulubionych bohaterów. Ta forma sprawia, że czytają, co należy tylko chwalić. Ilustracje powodują, że tekstu jest mniej, ale nie oznacza to, że jest to gorsza forma niż książka. Jeśli coś działa, to nie ma co narzekać. Dzieci lubią komiksy, bo jest to dla nich lżejsza forma, przy której się relaksują.

A wy sięgacie po komiksy?

20 komentarzy:

  1. Z komiksów to ostatnio czytam dużo tej dziecięcej formy

    OdpowiedzUsuń
  2. Po komiksy zaczęłam sięgać stosunkowo niedawno, ale powoli się do nich przekonuję i coraz chętniej po nie sięgam. Mam nadzieję, że dzięki nim zarażę miłością do książek swojego męża ;).

    OdpowiedzUsuń
  3. Szczerze, to nigdy nie przepadałam za komiksami. Ale kilka w życiu przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Do tej pory wzbraniałam się przed komiksami jak tylko mogłam, ale coraz bardziej zaczynają mnie intrygować. Tak samo jak mangi, ale te fantastyczne. Kiedyś oglądałam anime i jakaś część mnie tęskni za tym klimatem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawniej jak byłam młodsza bardzo uwielbiałam czytać komiksy, do niektórych wracałam kilkakrotnie. Jednak teraz ta forma jakoś do mnie nie przemawia. Chyba jestem już za stara :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też uważam, że to dobry sposób na oswojenie się z czytaniem w obcym języku. Czytając mangi po angielsku przekonałam się, że nie jest to wcale takie straszne i było pierwszym krokiem do nauki czytania książek po angielsku :)

    OdpowiedzUsuń
  7. No w sumie tak, dla pełnej odmiany od teg co czytamy to komiks jest dobrym pomysłem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedy byłam dzieckiem, uwielbiałam komiksy. Potem mi przeszło.
    Ostatnio wpadł mi w rękę komiks w języku niemieckim i jak dla mnie jest to świetny sposób na naukę języka. Zawsze podziwiałam tych, co tworzą komiksy, trzeba mieć wyobraźnię i talent. Dla mnie ważne też są ilustracje, mnie przyciągają.
    Komiksy warto czytać :-)
    Pozdrawiam.
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  9. Komiksy czytam od dziecka i tak też mi pozostało. Również jeśli chodzi o odbiorców, to czytam te dla dzieci. :) Ale to dla tego, że mam je komu czytać: -D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio powoli zaczynam przekonywać się do komiksów. Mam nadzieję, że w przyszłości uda mi się ich więcej czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jako dziecko dużo czytałam komiksów, dziś jakoś nie mogę się do nich niestety przekonać

    OdpowiedzUsuń
  12. Sama nie czytam komiksów, ale moje dzieci uwielbiają.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja komiksy lubię szczególnie za grafikę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak grafika sporo decyduje o tym, czy sięgnie się po tę formę przygód czytelniczych. :) Na szczęście, z tego co widzę, niezwykle bogata różnorodność. :)

      Usuń
  14. Jeszcze nie wpadł mi w.rece komiks dla dorosłych, ale miałam okazję czytać kilka recenzji tego typu literatury. Na razie komiksy wyszukuje córkom w bibliotece sama nadal wybieram powieści.

    OdpowiedzUsuń
  15. sięgam sięgam i już widzę, że moje dzieciaki zaczynają się interesować :-) lubię mangi, ale jak czasami trafi mi się jakieś arcydzieło to oglądam milion razy :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mnie do czytania komiksów nie trzeba namawiać. Czytam, tylko zazwyczaj te, które u nas się nie ukazują.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  17. Do tej pory nie sięgałam po komiksy, ale podkręcam się, aby się za nie zabrać, kiedy buszuję po blogach opisujących je. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja za komiksami akurat nie przepadam ale mój brat jest ich fanem.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!