Dama, Dagmara Andryka


Autor
: Dagmara Andryka 

Tytuł: Dama

Wydawnictwo: Prószyński

Liczba stron: 328


Do agencji detektywistycznej prowadzonej przez Annę Marię Kier zgłasza się kobieta, która kilka lat wcześniej przeżyła tragedię. Jej córka zaginęła, chociaż kobieta twierdzi, że została uprowadzona przez jej byłego męża. Po latach ktoś znalazł klucze, które dziecko miało przypięte do wózka, i odezwał się do zrozpaczonej matki. To sprawiło, że odżyła w niej nadzieja. Anna i Wanda postanawiają przyjrzeć się sprawie, chociaż podchodzą do niej sceptycznie.

Dama to trzeci tom serii kryminalnej autorstwa Dagmary Andryki. Główną bohaterką jest Anna Maria Kier, była policjantka, która postanowiła założyć agencję detektywistyczną, by zebrać pieniądze na leczenie syna. Jednak trzecioosobowy narrator pokazuje czytelnikowi wydarzenia rozgrywające się także wokół innych osób, w tym Wandy, wspólniczki Anny, oraz ojca pani detektyw, który jest byłym prokuratorem.

Anna Maria Kier to postać silna, odważna, ale już nie tak biegła ze wszystkim, co potrzebne w pracy detektywa. Jej pomocnica zajmuje się stroną informatyczną, a nowy w grupie członek śledztwami i obserwacją. Ona natomiast dobrze radzi sobie z rozmowami z ludźmi. Z tomu na tom widać zmianę, jaka w niej zachodzi – jest coraz bardziej zmęczona psychicznie problemami prywatnymi i zamartwia się o bliskich. Jest też zraniona. Tym razem korzysta z przyjaźni z Wandą, która widzi, w jakim stanie jest Anna i stara się ją pocieszyć. 

Jeśli chodzi o sprawę detektywistyczną, którą prowadzą kobiety, to jest ona intrygująca. Mimo że od zniknięcia dziecka minęło wiele lat, w matce wciąż żywa jest nadzieja na odzyskanie córki. Klucze odnaleziono z dala od miejsca zamieszkania kobiety, jednak w okolicy żyje jej były partner. Jest on tajemniczym mężczyzną, którego nowa partnerka zachowuje się podejrzanie. Anna i jej współpracownicy rozmawiają z podejrzanymi, ale też śledzą ich i zbierają materiały. Muszą wykazywać się rozsądkiem i cierpliwością.

Zakończenie tego wątku jest zaskakujące. Przyznam, że nie spodziewałam się takiego rozwiązania i bardzo mi się podobało to, że nie domyśliłam się finału. Owszem, w pewnym momencie już pod sam koniec wiedziałam, jak jeden z wątków się potoczy, ale nie zepsuł mi on zabawy, bo był tylko maleńkim szczegółem w całej sprawie.

Na plus w tej serii wychodzą też wątki prywatne bohaterów. Anna Maria nie tylko mierzy się z rozwiązywaniem spraw klientów, lecz także własnymi problemami. Jej syn jest bardzo chory, martwi się o niego. Jej ojciec okłamywał ją całe życie i kobieta musi podjąć decyzję – czy wesprzeć go, czy odciąć się od niego. Dodatkowo wspólniczka Anny Marii ma jakieś dziwne śledztwo na boku, które dotyczy głównej bohaterki. Dodajmy też wątek uczuciowy. To wszystko z książki na książkę się nawarstwia, komplikuje. Podobało mi się, że i ten wątek był rozwijany w fabule – i kolejny zafundował mi zaskoczenie!

Damę warto czytać po lekturze poprzednich części. Mimo że sprawy detektywistyczne są osobnymi wątkami i zamkniętymi w każdym z tomów, to motywy prywatne i rozwój bohaterów musimy poznać chronologicznie. Inaczej nie zrozumiemy pewnych wątków i będziemy mieć lukę w historii głównej bohaterki. Polecam wam tę serię – nie jest brutalna i mocna, ale sprawy są interesujące, a życie Anny Marii Kier bardzo zagmatwane i ciekawe.


Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Prószyński.


5 komentarzy:

  1. Rzadko sięgam po książki, które są podzielone na części, ale ta zapowiada się ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawie zapowiada się fabuła tej książki. W wolnym czasie z chęcią przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś miałam okazję poznać kilka książek tej autorki, podobały mi się, zatem i te przygody powinny mnie przekonać. Izabela

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten cykl jest naprawdę super i cieszę się, że się z nim zapoznaję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszy mnie niezmiernie, jak na naszym polskim rynku wydawniczym polskie autorki wydają tak udane, intrygujące kryminały.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!