Uwięziona, B.A. Paris

 Autor: B.A. Paris
Tytuł
: Uwięziona
Tytuł oryginalny
: The prisoner
Wydawnictwo
: Albatros
Czas trwania
: 8 godz. 21 min

Amelie zostaje porwana. Jest przetrzymywana w ciemnym pokoju, a porywacze nie odzywają się do niej słowem. Nie wie, dlaczego została zabrana. Ma jednak czas na wspominanie swojego życia – tego, jak po śmierci ojca uciekła do Londynu, znalazła dorywczą pracę, a potem na jej drodze pojawiła się Caroline. To ona zabrała ją na przyjęcie, gdzie Amelie poznała syna milionera, a potem zgodziła się za niego wyjść… czy to właśnie on jest powodem porwania?

Uwięziona to powieść B.A. Paris, która dała się poznać czytelnikom dzięki thrillerom psychologicznym takim jak Za zamkniętymi drzwiami czy Na skraju załamania. Główną bohaterką i narratorką jest Amelie. To młoda kobieta, która nie ma na świecie nikogo bliskiego. Po śmierci ojca postanawia przenieść się do Londynu, gdzie ma nadzieję znaleźć pracę. Jest pracowita, uczciwa, obowiązkowa i przyjacielska.

Akcja podzielona jest na dwa plany czasowe. Poznajemy Amelie w momencie, gdy zostaje porwana, te wydarzenia dominują w fabule. Dowiadujemy się, jak sobie radzi w niewoli, o czym rozmyśla, a także jak wygląda jej codzienność. Kobieta nie jest bierna, stara się zajmować czymś myśli, a nawet planować ucieczki. W międzyczasie dziewczyna opowiada o swojej przeszłości. Robi to w sposób chronologiczny, nie miesza wątków. Dzięki temu wiemy, że jest na świecie sama, a przed życiem na ulicy uratowała ją Caroline. Kolejne wydarzenia to m.in. ślub z bogatym mężczyzną.

Jak zwykle u Paris znajdziemy tu kilka wątków, które sprawiają, że mamy ciarki na plecach. Już sam motyw porwania jest ciekawie poprowadzony, ale nie tylko to wzbudza w nas niepokój podczas lektury. Także zachowanie męża Amelie powoduje, że burzymy się na te opisy. Losy głównej bohaterki na zmianę są pasmem nieszczęścia i powodzenia – zostaje sama na świecie, poznaje uczciwą i dobrą przyjaciółkę, wychodzi za mąż, jej znajoma znika bez śladu, mąż okazuje się kimś zupełnie innym, zostaje porwana. Na plus wychodzi fakt, że fabuła pokazuje dalsze życie Amelie po porwaniu. Dziewczyna próbuje otrząsnąć się po tym wydarzeniu, ułożyć sobie jakoś życie.

Czasem Amelie zachowywała się według mnie nielogicznie. Była zbyt ufna i wydawało się, że nie zna życia, mimo że szybko musiała dorosnąć ze względu na chorobę i śmierć ojca. Ślub z bogatym mężczyzną okazał się męczarnią – nie wzięła pod uwagę, że ten z nią tylko gra, a na dodatek musiała zmierzyć się z mediami i odcięciem od wszystkiego, co znała. Nie podpisała żadnych dokumentów, które chroniłyby ją w razie rozstania, nie zauważyła, że jest zmanipulowana.

Lektorką powieści jest Anna Grochowska. Czyta książkę z zaangażowaniem, oddaje emocje bohaterki. Nie brakuje ich ani w narracji, ani w dialogach. Podobało mi się to, lubię takie interpretacje. Głos lektorki jest ciepły i przyjemny.

Uwięziona to książka bardzo dobra, podobał mi się zarówno wątek zamknięcia, jak i retrospekcje. Autorka nie zapomniała pokazać życia Amelie po tym wydarzeniu, a przy okazji miała szansę pozamykać wszystkie wątki. Wysłuchałam tej książki z przyjemnością. Może nie jest tak wciągająca jak dwie wymienione przeze mnie wyżej, ale jest o niebo lepsza niż Dylemat i Pozwól mi wrócić.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

7 komentarzy:

  1. Jak jest lepsza niż "Pozwól mi wrócić" to jestem na tak. Z resztą już ją kupiłam na czytnik i czeka na swoją kolej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Martyna Kwiatkowska20 lutego 2023 23:10

    Na tak ciekawe spotkanie czytelnicze wybrałam się z prawdziwą przyjemnością w jeden z wolnych wieczorów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słucham audiobooków, nie umiem się na nich skupić i dlatego wolę książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Audiobooków zupełnie nie słucham, ale ksiązki lubię czytać. O tej słyszałam i planuję ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  5. a czy jest wersja papierowa? nie przepadam za audiobookami a ksiazka wydaje się ciekawa
    dyedblonde

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie umiem słuchać audiobooków, nie mogę się wtedy skupić - muszę mieć obraz :) Ale mam tą książkę w kolejce przed innymi i może niebawem przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam żadnej książki tej autorki ale mam ochotę na jej propozycje już od dawna. A co do słuchania książek, to nie mam co do tego przekonania. Wolę czytać wersję papierową.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!