Piekno i bestie, Soman Chainani

Autor: Soman Chainani
Tytuł: Piękno i bestie
Pełny tytuł:
Piękno i bestie. Niebezpieczne historie
Tytuł oryginalny:
Beasts and Beauty. Dangerous Tales
Wydawnictwo
: Jaguar
Liczba stron: 304

Znacie historię Czerwonego Kapturka? Wiecie, do czyjej chatki trafili Jaś i Małgosia? A czy pamiętacie, jak skończyła Roszpunka? Czy jesteście pewni? Zajrzyjmy do świata baśni i postaci, które znamy, ale w nowej odsłonie stworzonej przez Somana Chainani.

Autor Piękna i bestii ma na koncie cykl Akademia Dobra i Zła. Tym razem postanowił opowiedzieć na nowo dwanaście znanych baśni. Są wśród nich m.in. Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Mała syrenka, Piotruś Pan czy Jaś i Małgosia. Opowieści często znacząco różnią się od oryginałów, jednak pewne elementy są spójne.

W baśniach przedstawionych przez autora otrzymujemy ciekawych bohaterów – nieszablonowych, obdarzonych innymi cechami niż ich pierwowzory. Na przykład Czerwony Kapturek nie jest bierną obserwatorką wydarzeń, lecz przebiegłą i sprytną, odważną młodą dziewczyną, która chce przeciwstawić się zwyczajowi z wioski. Do głosu dochodzą też postacie wcześniej drugoplanowe i one grają pierwsze skrzypce – w Małej syrence to morska wiedźma jest główną bohaterką, a w Piotrusiu Panie – Wendy.

Duży nacisk położono na postacie kobiece, jednak nie tylko one są zaprezentowane w zbiorze. Podoba mi się jednak, że autor podchodzi nieszablonowo do baśniowych kobiet. Po pierwsze pokazuje, że ich uroda często jest przekleństwem, to przez jej pryzmat są oceniane, co może sprowadzić na nie kłopoty. Po drugie te, które jawiły się jako oddane, lojalne i posłuszne rodzinie, mają swoje ukryte plany i motywacje, co zaskakuje, ale pokazuje też w pewien sposób ich niezależność i plan na życie. Kolejną sprawą jest fakt, że zaprezentowane znane bohaterki nie są już księżniczkami biernie czekającymi na księcia i ratunek – mają swoje zdanie, marzenia, plany, są odważne, potrafią walczyć o swoje, a miłość i związek nie są dla nich priorytetem.

Baśnie są bardzo klimatyczne, a ich nowa odsłona odświeżająca i zachwycająca. Opowiedziane na nowo, dostosowane bardziej do współczesnych czytelników, a jednocześnie nie brakuje im nutki buntowniczości, drapieżności i łamania stereotypów. Zróżnicowane opowieści, które najlepiej sobie dawkować, bo każda jest wyjątkowa i ciekawa.

Na uwagę zasługuje też oprawa graficzna pozycji. Kolejne historie rozpoczyna ozdobna karta z tytułem i ilustracją, a potem w treści także znajdziemy rysunki. Są kolorowe i piękne, bogate w szczegóły i pasujące do opowieści. Dzięki nim pozycja nabiera charakteru księgi z baśniami, jednak nie są to opowieści dla małych dzieci – raczej ciekawostka dla nieco starszych czytelników, młodzieży, która szuka historii niebanalnych.

Piękno i baśnie zachwyciły mnie tekstem i wydaniem. Każda historia miała swój urok i skłaniała do przemyśleń. Najbardziej podobały mi się Roszpunka, Piękna i bestia oraz Piotruś Pan. Polecam, jeśli jesteście fanami retellingów i szukacie zbioru z kilkoma utworami.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl. Na TaniejKsiazce znajdziecie więcej bestsellerów w świetnych cenach.

12 komentarzy:

  1. Widziałam tą książkę u Ciebie na Instagramie i już Ci tam napisałam, że bardzo mnie ta propozycja zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś czuję, że to książka, którą z przyjemnością wspólnie z córką przeczytam, bardzo lubimy takie klimaty, a i rozmowy o wrażeniach czytelniczych. Tytuł wciągam na listę. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Będę miała ją na uwadze na przyszłość i może skuszę się na tę pozycję gdy będzie dostępna w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o niej wcześniej, ale przyznaję, że mnie zaciekawiła. Jestem ciekawa tej "nowej odsłony" baśni. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój patronat medialny <3 Uwielbiam tego typu książki, a Autor oczarował mnie już Akademią!

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwszy raz słyszę o takiej książce. Bardzo mnie zaciekawiła i muszę zapoznać się z nową odsłoną baśni :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam i muszę przyznać, ze nie byłam dobrze nastawiona do lektury, ale bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam wiele dobrego o tej książce, ale jeszcze nie miałam okazji się z nią zapoznać, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam ten tytuł na przyłóżkowym stosie i nie mogę się doczekać aż się za niego zabiorę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ksiązka wydaje się ciekawa i będę ją miała w przyszłości na uwadze. Być może sobie zamówię.

    OdpowiedzUsuń
  11. To jedna z tych ksiazek, ktore musza znalezc sie w mojej biblioteczce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także mam nadzieję że uda mi się z nią zapoznać.

      Usuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!