I Kissed Shara Wheeler, Casey McQuiston

Autor: Casey McQuiston
Tytuł: I Kissed Shara Wheeler
Tytuł oryginalny
: I Kissed Shara Wheeler
Wydawnictwo
: Prószyński Young
Czas trwania: 10 godz. 12 min

Chloe Green jest jedną z najlepszych uczennic w chrześcijańskiej szkole Willowgrove. Jej konkurentką do odczytania mowy pożegnalnej na koniec nauki jest Shara Wheeler – piękna, doskonała uczennica. Gdy pewnego dnia Shara nie pojawia się w szkole, a Chloe dostaje od niej list, wszystko się zmienia. Nikt nie wie, gdzie jest Shara, ale pozostawiła po sobie listy dla Chloe, Rory’ego i Smitha, czyli ostatnich osób, które pocałowała tuż przed zniknięciem.

I Kissed Shara Wheeler Casey McQuiston  to powieść młodzieżowa, w której główną bohaterką jest Chloe. To nastolatka, która bardzo dobrze się uczy, a jej ambicją jest wygłoszenie mowy pożegnalnej na koniec szkoły. Nie jest to jednak grzeczna dziewczynka – potrafi łamać zasady, bywa na dywaniku u dyrektora, a pocałunek z Sharą zaprząta jej myśli i odciąga od nauki.

Fabuła powieści to przede wszystkim poszukiwanie Shary. Dziewczyna przed zniknięciem wszystko zaplanowała. Pocałowała dwoje ludzi, zostawiła swojego chłopaka w niepewności, by wszyscy troje myśleli tylko o niej. Napisała i schowała listy w miejscach ważnych dla Chloe, Smitha i Rory’ego. Główna bohaterka zaczęła mieć obsesję na punkcie Shary, chciała dowiedzieć się, gdzie ta przepadła i dlaczego wciągnęła ją do zabawy.

W powieści pojawia się wątek uczuciowy. Dla trójki poszukiwaczy Shara znaczy wiele, dlatego postanawiają podjąć wyzwanie. W międzyczasie Chloe, Smith i Rory, pochodzący z całkiem różnych światów, zaczynają się lepiej poznawać i się zaprzyjaźniają. Motyw przyjaźni też jest tu istotny – Chloe porzuca swoją paczkę na rzecz poszukiwania Shary, odsuwa się od innych, bo ma obsesję na punkcie dziewczyny.

W wielu momentach akcja jest przygodowa. Listy zawierają zadania i zagadki, które mają doprowadzić poszukiwaczy Shary do kolejnych punktów. Wymaga to główkowania i kombinowania. Kilka razy sytuacje są dość ryzykowne dla uczniów. Podobało mi się to, że Shara zostawiła dla całej trójki podpowiedzi, ale też listy dla każdego z nich z osobna. Nawiązywała do wydarzeń z przeszłości i miejsc, które kojarzyły jej się z nimi. Pokazała tym samym, że wie o nich dużo i zna ich całkiem dobrze.

Zaskoczeniem w tej pozycji był dla mnie fakt, że mimo iż główną bohaterką była Chloe, narracja była w trzeciej osobie. Nie mogłam tego zrozumieć. Akcja kręciła się wokół tej jednej postaci, dlatego można było przedstawić tę historię w pierwszej osobie. Na początku nie mogłam się do tego przyzwyczaić, potem opowieść mnie wciągnęła i nie zwracałam na to uwagi.

Lektorką powieści jest Marta Wągrocka. Podobał mi się jej głos i miło spędziłam czas przy słuchaniu tej pozycji. Wcześniej miałam już okazję słuchać jednego audiobooka w jej interpretacji i teraz też się nie zawiodłam.

I Kissed Shara Wheeler to pozycja, która nieco przypominała mi Papierowe miasta, chociaż słyszałam też głosy, że jest podobna do 13 powodów. Mnie zdecydowanie bardziej ta pierwsza powieść nasuwała się na myśl podczas słuchania – Papierowe miasta też miały motyw poszukiwań i element z pozostawionymi wskazówkami. Były też lżejsze niż książka Ashera.

Powieść to typowa młodzieżówka, przy której można spędzić przyjemnie czas. Spodziewałam się czegoś innego, ale i tak podobała mi się ta pozycja. Nie był to miałki młodzieńczy romans, podjęto kilka ważnych kwestii, a motyw poszukiwania Shary był ciekawy.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

7 komentarzy:

  1. No faktycznie narracja wydaje się dziwna, ale dobrze, że można się przyzwyczaić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię młodzieżówki, ale nie miałam pojęcia, że Prószyński zrobił swoje podwydawnictwo, żeby je wydawać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem książka przyjemnie nas zaskakuje, kiedy niby wiemy, w jakich obszarach będziemy się poruszać, a jednak dostajemy coś w spodziewanym klimacie, lecz zaskakującego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię książki młodzieżowe i mimo tego, że mam już dużo więcej lat niż 18, to z przyjemnością je czytam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Po młodzieżówki sięgam bardzo rzadko, jakoś nie do końca są to moje klimaty, ale kto wie... Może i ten tytuł wpadnie kiedyś w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czasem lubię takie odprężające przygodówki młodzieżowe. Świetne są jako umilacz czasu pomiędzy jakimiś cięższymi książkami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Widziałam tę książkę w zapowiedziach, kiedy niektórzy dyskutowali nad tym, jak mógłby wyglądać ten tytuł po polsku. Świetna reklama. Zamierzam kiedyś przeczytać te tytuł.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!