Stay gold, Tobly McSmith

Autor: Tobly McSmith
Tytuł: Stay gold
Tytuł oryginalny: Stay gold
Wydawnictwo: Harper Collins Polska
Liczba stron: 368

Pony przeprowadza się i planuje nowy start – w szkole nikt nie będzie wiedział, że jest transpłciowy, więc teoretycznie będzie miał łatwiej. Gdy spotyka Georgię, cheerleaderkę, chce poznać ją bliżej. Dziewczyna wpada mu w oko. Pony też zaczyna interesować Georgię, która obiecywała sobie wolne od związków. Ich znajomość szybko przeradza się w przyjaźń, ale Pony nadal ukrywa przed dziewczyną informację o tym, że jest w trakcie tranzycji.

Stay gold to powieść Tobly McSmitha. Narrację pierwszoosobową prowadzą równocześnie Pony i Georgia, a każdy rozdział oznaczony jest imieniem osoby, która teraz jest narratorem.

Pony to transpłciowy chłopak. Rodzice go nie wspierają w zmianie płci, sam musi zbierać fundusze i katować się w codziennym ukrywaniu ciała, które nie jest jego. Od dziecka czuje się chłopcem, ma nowe imię i próbuje jakoś sobie radzić. Gdy trafia do nowej szkoły, widzi w tym szansę na normalność. Może korzystać z męskiej toalety, ma nowych kumpli i próbuje się dostosować do rzeczywistości – na przykład wpada mu w oko dziewczyna, więc stara się z nią umówić, żartuje w typowo męski sposób.

Georgia natomiast to cheerleaderka, dla której ważna jest opinia innych. Dlatego nie podąża za swoim marzeniem pisania do gazetki licealnej, bo boi się, co inni o niej pomyślą. Ma jednak swoje zdanie i nie zawsze podąża na ślepo za swoimi przyjaciółkami. Zauważa u nich cechy, które jej nie leżą i to tylko kwestia czasu aż wybuchnie,

Główny wątek to wątek uczuciowy. Między Ponym i Georgią iskrzy, ale pozostają na stopie przyjacielskiej. Utrudnieniem może być fakt, że chłopak nie powiedział jej o tranzycji. To może wszystko zepsuć – nie sam fakt, że urodził się jako dziewczynka, lecz to, że ukrywał coś przed Georgią i brnął w kłamstwa. Nie zapomniano jednak o wątkach pobocznych. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście sytuacja Pony’ego. Chłopak podejmuje pracę, by zarobić na operację. Do tego każdy dzień jest dla niego walką o normalność – siedzi w nim poczucie, że ktoś może się zorientować, że jest biologicznie kobietą, dlatego nie czuje się w pełni bezpiecznie i swobodnie. Jest też kwestia ujawniania swojej tożsamości. Nie tylko Pony, lecz także inni bohaterowie mają różne podejście do tej kwestii. Niektórzy dumnie mówią o tym, kim są, inni się ukrywają, jednak nikt nie ma prawa wymagać od innych, by się wyoutowali. Nie zabrakło też kwestii homofobii i prześladowań.

Stay gold porusza ważne kwestie. To dobrze, że powstają tego typu pozycje. Podobała mi się tematyka oraz fakt, że dostaliśmy narrację pierwszoosobową. Dzięki niej mogliśmy lepiej zrozumieć Pony’ego. Czasem jego zachowanie mnie rozczulało – na przykład gdy w głowie podkreślał męskie zwroty, jakich ktoś wobec niego użył. Czasem jednak mnie denerwował – miałam wrażenie, że za bardzo naciska na Georgię. Końcówka powieści okazała się dla mnie nieco nierealna i przesłodzona.

Powieść czyta się szybko, mimo ważnych wątków nie jest nastawiona na szokowanie i sensację. To pozycja dla młodzieży, dlatego cieszę się, że nie jest przygłupawym romansem. W fabule nie ma powielonych i ogranych na wszystkie sposoby schematów.

Stay gold to pozycja niezła, ale moim zdaniem momentami wymagałaby dopracowania. Plus za tematykę, minus za niektóre zachowania bohaterów.

Powieść przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa HarperCollins Polska.

10 komentarzy:

  1. Czytałam i cieszę się, że powstaje coraz więcej książek poruszających ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zatem świeży powiew w tym gatunku kierowanym do młodzieży, jeśli tak zachęcająco się prezentuje, chętnie podsunę ten tytuł mojej młodzieży pod rozwagę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio jestem pod wrażeniem jak dużo trudnych tematów poruszają książki dla młodzieży. Tej jeszcze nie czytałam, ale kto wie, może jeszcze w tym roku zdążę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tej książki i nigdy o niej nie słyszałam. Ale zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam, że to bardzo dobrze, iż ukazuje się coraz więcej książek o tematyce osób homoseksualnych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie, że jest w ksiazce poruszona taka tematyka. Co do samej fabuły to może się skuszę, ale nie jakoś specjalnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie sięgam po takie książki, to nie jest moja tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że spodoba mi się ta ksiązka. Nie słyszałam jeszcze tego tytułu

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna ciekawa książka. Teraz na rynku coraz więcej querrowych powieści, które trafiają do młodych czytelników i dla mnie to bardzo dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo lekkich niedopracowań brzmi całkiem ciekawie, do przeczytania w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!