Gallant, Victoria Schwab

Autor: Victoria Schwab
Tytuł: Gallant
Tytuł oryginalny:
Gallant
Wydawnictwo: We need YA
Liczba stron: 296

Olivia Prior jako małe dziecko została podrzucona do szkoły dla trudnych dziewcząt, gdzie dorastała. Nie wiedziała nic o swoich bliskich, a jedyną pamiątką po matce był pamiętnik, z którego niewiele można było zrozumieć. Gdy Olivia dostaje list od wujka, jest zaskoczona, że na świecie ma jeszcze kogoś bliskiego. Udaje się do Gallanta, gdzie czeka na nią wiele tajemnic do rozszyfrowania.

Gallant Victorii Schwab to powieść młodzieżowa z elementami fantastki. Główną bohaterką jest Olivia – to nastoletnia dziewczyna, która nie mówi. Nauczyła się języka migowego, ale niewiele osób zna znaki i może z nią rozmawiać. Olivia jest odważna i zdecydowana, ma też tajemnicę – widzi Martwiaki, czyli dusze zmarłych osób.

Fabuła Gallanta to opowieść o życiu Olivii. Najpierw obserwujemy ją, gdy przebywa w szkole dla dziewcząt. Nie jest tu szczęśliwa – rówieśniczki się z niej naśmiewają, a nauczycielki są okrutne. Olivia ma jednak na pocieszenie dziennik matki. Potem akcja przenosi się do tytułowego Gallanta. W nim Olivia lepiej poznaje nie tylko żyjących krewnych, lecz także dowiaduje się więcej na temat matki.

W fabule znajdziemy kilka interesujących wątków. Na pierwszy plan wysuwa się kwestia zdolności paranormalnych Olivii. Zastanawiamy się, czemu widzi Martwiaki. Czy to jej wyobraźnia? A może naprawdę ma zdolność widzenia zmarłych? Czy zdolność zniknie poza szkołą dla dziewcząt? Wątek związany jest z rodziną dziewczyny, ale o tym, skąd się wziął, musicie przeczytać sami. Sam motyw rodzinny jest w powieści intrygujący. Wraz z główną bohaterką odkrywamy sekrety bliskich, poznajemy ich z nią od innej strony. Podoba mi się też wykreowane przez autorkę tło wydarzeń. Przede wszystkim Gallant pełen zakamarków oraz jego odbicie po drugiej stronie muru. Także motyw Martwiaków jest ciekawy.

Mocną stroną pozycji jest narracja. Olivia nie mówi, więc dużo więcej znajdziemy tu narracji niż dialogów, co pozytywnie wpływa na odbiór pozycji. To oryginalne, że główna bohaterka jest niema. Nie brakuje jej jednak emocji, ekspresji i butności, których nie musi wyrażać słowami. Autorka mogła popisać się całą gamą opisów, które zastępują kwestie wypowiedziane przez postacie.

Przyznam, że lubię twórczość Schwab. Potrafi powołać do życia ciekawe krainy, postacie i wydarzenia. Tym razem miałam jednak wrażenie, że nim akcja powieści na dobre się rozkręciła, był już koniec. Trochę zabrakło mi środka – długo poznawaliśmy Olivię i otoczenie, w którym się znalazła, a dopiero w połowie pozycji akcja nabrała tempa. Miałam też na początku pozycji skojarzenia z innymi tytułami autorki – a mianowicie z serią o Cassidy Blake.

Gallant mi się podobał, ale pozostawił niedosyt. Chyba chciałabym, żeby to była nieco dłuższa powieść. Niemniej dla fanów fantastyki młodzieżowej to tytuł, który może ich oczarować główną bohaterką i pomysłem na pokazanie dwóch rzeczywistości.

Powieść przeczytałam dzięki uprzejmości księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl. Na stronie TaniaKsiazka.pl znajdziecie więcej bestsellerów w świetnych cenach.

 

9 komentarzy:

  1. Lubię takie powieści chwab. Akurat tę mam na półeczce Legimi i może dzisiaj rozpocznę lekturę. Poszukuje czegoś lekkiego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od lat obiecuję sobie, że skuszę się na twórczość tej autorki. Może w końcu się uda.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam szczerze, że do twórczości tej pisarki mam bardzo mieszane uczucia, niby pisze bardzo dobrze, a jednak jej książki często mnie zawodzą chociażby linią fabularną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomysł na spotkanie z powieścią chętnie podsunę mojej córce pod rozwagę, powinien ją zainteresować, jej obecne klimaty czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam na półce jedną książkę autorki i jeszcze się za nią nie zabrałam. Ale zaciekawiłaś mnie tym, że potrafi tak świetnie tworzyć nowe światy. Może i tą polecaną przez Ciebie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tej książki. Nigdy wcześniej o niej nie słyszałam, ale zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja córka lubi młodzieżową fantastykę, więc kto wie, może sięgnie po ten tytuł. Ja za takowym gatunkiem nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy opis. Myślę, że znajdzie się na mojej liście czytelniczej, bo jestem ciekawa tej historii. Pozdrawiam serdecznie Ania

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam ją! Nie będę zdradzać szczegółów! Zapraszam na mój Lifestyle

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!