Medal będzie mój, Jacek Kurowski

Autor: Jacek Kurowski
Tytuł: Medal będzie mój
Pełny tytuł: Medal będzie mój. Droga na szczyt polskich lekkoatletów
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 320

Kibicujemy im, gdy biorą udział w zawodach i reprezentują nasz kraj. Czy jednak zastanawiamy się, jak wygląda ich kariera na co dzień? Z czym muszą się zmagać, gdy nie startują w mistrzostwach? Jak wpłynęła na nich pandemia? O tych i innych sprawach rozmawia z polskimi lekkoatletami Jacek Kurowski w pozycji Medal będzie mój.

W książce znajdziemy wywiady z sześciorgiem lekkoatletów – Anną Kiełbasińską, Joanną Fiodorow, Michałem Haratykiem, Pawłem Wojciechowskim, Piotrem Liskiem i Ewą Swobodą. Reprezentują różne dyscypliny, łączy ich pasja do sportu i reprezentowanie naszego kraju na arenie międzynarodowej. Rozmowy poprzedza krótki wstęp autora, który opowiada o wrażeniach na temat sportowców, które odniósł w czasie spotkania i prowadzenia wywiadu.

Każda z rozmów jest inna, dzięki czemu nie czujemy schematyczności podczas czytania. Rozpoczyna się od błahych rzeczy, a potem pojawiają się tematy bardziej poważne – dotyczące nie tylko trenowania, lecz także całej otoczki z nim związanej, czyli zawodów, kontuzji, konfliktów i wsparcia od innych zawodników. Jednak nie tylko o sporcie tu mowa. Są też wątki rodzinne, prywatne, wspomina się o relacjach z bliskimi, czasem chorobach. Ważnym tematem jest też pandemia – jak zmieniła ich podejście do sportu, co robili w czasie, gdy wszystko było zamknięte, jak przewartościowała ich życie. To ciekawe, bo każdy z nas musiał zmagać się ze zmianą, jaka nastąpiła w 2020 roku, ale rzadko pewnie myślimy o tych, którzy w niepewności i napięciu czekali na wznowienie treningów, wracali do formy po chwilowym zastoju i dawali sobie czas na rehabilitację urazów i kontuzji.

Z rozmów wyłania się wspólny obraz sportowca. To osoba, która poświęca wszystko dla swojej pasji i pracy, rzadko bywa w domu, a jej relacje z rodziną są raczej rozluźnione. To osoby, które dobrze zarabiają, ale nie mogą być pewne jutra, bo mimo wygranych pieniądze na koncie często nie pojawiają się od razu po mistrzostwach. To ludzie ambitni, których motywują porażki i cieszą wygrane, ale nie osiadają na laurach.

Nie wszystkie rozmowy mi się podobały – a raczej niektóre ich fragmenty podobały mi się mniej. Czasem odnosiłam wrażenie, że sportowcy są zbyt zapatrzeni w siebie, nieprzyjemni. Może to wina tego, że nie mogłam widzieć ich mimiki i słyszeć tonu głosu. Niemniej momentami nie pałałam sympatią do niektórych wypowiedzi.

Medal będzie mój to rozmowy z sześciorgiem polskich lekkoatletów. Ciekawy obraz tego, ile trzeba poświęcić, by zdobywać sukcesy w sporcie, a także jakie zmiany w życiu sportowców wywołała pandemia. Książkę uzupełnia wkładka z kolorowymi fotografiami rozmówców Kurowskiego.  Pozycja nie tylko dla fanów sportu, lecz dla osób, które chcą poznać go nieco od kuchni.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Otwartego.

 

8 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tym zbiorze, ale wiem komu polecić te wywiady.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno znajdzie swoich odbiorców, będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w rodzinie miłośnika sportu i to będzie idealna pozycja dla niego :)

    OdpowiedzUsuń
  4. TO może być bardzo ciekawa lektura, a także źródło inspiracji dla młodych sportowców :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miłośnicy sportu na pewno odnajdą się w tej lekturze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Miło można spędzić czas z taką publikacją i tak też zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super dla miłośników sportu. Dobra lektura gwarantowana :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla fanów sportu to bardzo ciekawa propozycja. Osobiście nie czytam takich książek.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!