Ja, Jonasz i cała reszta, Anti Saar


Autor: Anti Saar
Tytuł: Ja, Jonasz i cała reszta
Wydawnictwo: Widnokrąg
Liczba stron: 152

Tobiasz jest przedszkolakiem i starszym bratem Jonasza. Chłopcy ze swoją rodziną mieszkają w Estonii, gdzie zajmują się normalnymi sprawami – pomagają w kuchni, rysują, bawią się, ale też kłócą. Każdy dzień przynosi coś nowego. Mimo wszystko rodzina bardzo się kocha, o czym Tobiasz chętnie opowiada.

Ja, Jonasz i cała reszta Anti Saar to pozycja, która wielokrotnie została nagrodzona w Estonii. Narratorem jest Tobiasz, przedszkolak, który opowiada o swojej rodzinie, a najwięcej miejsca w jego historii zajmuje młodszy brat, Jonasz. Tobiasz jest zabawny, otwarty i zdaje sobie sprawę, że ma czytelników, zwraca się do nich często, zachęca do kolorowania książki czy rysowania, ale też przyciąga ich uwagę bezpośrednimi pytaniami. 

Książka składa się z różnych historii z rodziny Tobiasza. Są tekst o wspólnym gotowaniu, o jedzeniu, opowiadaniu historii, kłótniach i jeździe samochodem. To z pozoru prozaiczne czynności, jednak jak wiadomo każda rodzina ma własne przyzwyczajenia i zwyczaje i właśnie to pokazuje Tobiasz w swoich relacjach.

Zachwycające w pozycji jest to, jak została napisana. Opowieści snuje mały chłopiec, dla którego niektóre rzeczy wyglądają inaczej niż dla dorosłych. Pewne sprawy traktuje inaczej niż mama i tata, dziwi się ich podejściu i nie zawsze rozumie ich emocje czy zachowania. Wypada to naprawdę zabawnie i uroczo, a jego opowieść jest niepowtarzalna i oryginalna.

Drugą ciekawą rzeczą są kody QR ukryte w treści książki. Nie jest ich wiele, ale pojawiają się na marginesach, gdy autorka pragnie pokazać czytelnikom coś więcej na temat Estonii i jej zwyczajów, kultury, miejsc. To świetny pomysł na dodatek interaktywny w pozycji dla dzieci. Poza ciekawą historią mamy zatem też dodatkową dawkę wiedzy, którą możemy uzupełnić po zeskanowaniu kodu.
Poza treścią mamy też ilustracje, które są nieodłącznym dodatkiem każdej pozycji dla dzieci. Autorką rysunków jest Alvar Jaakson. Składają się one tylko z prostych konturów, uzupełnionych kolorem pomarańczowym. Są ciekawym urozmaiceniem historii i wyglądają, jakby rysowało je dziecko, co bardzo pasuje do narracji.

Ja, Jonasz i cała reszta to świetna opowieść dla młodszych czytelników. Można ją czytać rodzinnie, a historia na pewno spodoba się i rodzicom, i dzieciom, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Interesująca, zabawna i urocza książka, którą czyta się z ogromną przyjemnością. Zdecydowanie warto się za nią rozejrzeć.

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Widnokrąg:

4 komentarze:

  1. Beata Skrzypczak11 kwietnia 2018 10:24

    Moja córka właśnie poszła do przedszkola i myślę, że ta pozycja będzie dobrym rozpoczęciem opowiadania o przygodach przedszkolaka. Jestem ciekawa tych kodów QR, nie widziałam ich jeszcze w pozycjach dla dzieci. A co do książeczek konturowanych, bardzo je lubię. Tworzą one pewien minimalizm, dzięki czemu dziecko skupia się na treści a nie na dużej ilości elementów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje córki już są za duże na tę książkę, ale może będę szła do jakiegoś maluszka na urodziny, to będę pamiętać o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam młodszych dzieci w rodzinie, więc nawet nie mam komu niestety polecić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuł zapisuję, ciekawie zapowiadająca się przygoda czytelnicza, jako pomysł na ksiązkowy prezent. :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!