Powiedz tak, Goldy Moldavsky

Autor: Goldy Moldavsky
Tytuł: Powiedz tak
Wydawnictwo: YaNa
Liczba stron: 380

Jimena przygotowuje się do wejścia w dorosłość, gdy matka zaskakuje ją informacją, że są nielegalnymi mieszkankami Nowego Jorku. Kobiety nie mają dokumentów, bo matka nastolatki zaniedbała tę sprawę kilka lat temu. Gdyby Jimena złożyła dokumenty do college’u albo dostała mandat, szybko wyjdzie na jaw, że powinny zostać odesłane do kraju, którego dziewczyna nawet nie zna. Nastolatka postanawia, że zdobędzie zieloną kartę, a jedynym sposobem, który przychodzi jej do głowy, jest wyjście za mąż za Amerykanina.

Powiedz tak to powieść młodzieżowa autorstwa Goldy Moldavsky. Główną bohaterką jest siedemnastoletnia Jimena, która wkracza w dorosłość i nagle okazuje się, że jest nielegalną imigrantką. Dziewczyna musi być bardzo ostrożna, każde drobne przewinienie może się dla niej skończyć deportacją.

Jimena jako główna bohaterka jest sympatyczna. To zdeterminowana młoda kobieta, która chce spełnić swoje marzenia i zostać w kraju, w którym się wychowała. Jest popularna, miła, lubiana, ale też zdesperowana. Nie chce mówić przyjaciółce o tym, z czym się mierzy, bo nie chce być oceniania. Stara się radzić sobie na własną rękę.

W powieści poruszono bardzo ważny wątek nielegalnej imigracji. Przez zaniedbanie rodziców młoda dziewczyna może zostać deportowana do kraju, którego nie zna. Czuje się Amerykanką, kraj jej matki jest dla niej obcy. Chce spełniać swoje marzenia i realizować plany – iść na studia, znaleźć pracę, imprezować ze znajomymi bez obawy o to, że może jej się coś przytrafić. To smutne, gdy zdajemy sobie sprawę, że dziewczyna cierpi za błędy rodziców. Nie ma oparcia w matce, więc postanawia załatwić zieloną kartę samodzielnie zamiast czekać kilka lat w niepewności.

Sposobem na uzyskanie zielonej karty jest dla Jimeny małżeństwo. Dziewczyna podchodzi do sprawy poważnie – uważa, że to tylko dwa lata młodości, które dadzą jej potem wolność. Jednak to, jak się zabiera do realizacji tego pomysłu, może być nieco nieporadne. Mimo że najlepszy kandydat na męża jest tuż pod nosem, dziewczyna decyduje się na randki z poznanymi w sieci chłopakami. To skutkuje przeróżnymi sytuacjami – czasem dowcipnymi, czasem gorzkimi, czasem smutnymi.

Powieść, mimo tematyki, jest dość lekko napisana. Ma w sobie coś z młodzieńczej naiwności i determinacji. Podobał mi się ten styl, nie zabrakło humoru i gorzkich scen, które czasem chwytały mnie za serce. Jimena jest optymistką, dlatego kibicowałam jej podczas czytania. Niemniej sytuacja, w której się znalazła, sprawiała, że było mi jej żal.

Powiedz tak to komedia romantyczna z ważnym wątkiem w tle. Powieść dla młodzieży, która bawi i wciąga. Jeśli lubicie książki, w których nie brakuje przekomarzanek, wątków uczuciowych, zderzenia z brutalną rzeczywistością, sięgajcie śmiało. Ja czerpałam dużą przyjemność z lektury tej pozycji.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa YaNa.

 



8 komentarzy:

  1. Miło można spędzić czas z taką publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spodziewałam się, że ta książka będzie miała taki wpływ na moje myślenie, bardzo dobrze się przy niej bawiłam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za polecenie tego tytułu. Myślę, że może mi się spodobać w wolnym czasie gdy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie pozorna okładka, po której mało co można się spodziewać. A jednak recenzja zachęca ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię takie komedie romantyczne, które oprócz dobrej zabawy poruszają też ważne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam tego typu okładki, co to zawartości, z miłą chęcią poznam tą ksiązkę

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się okładka, zwróciła bym na nią uwagę w ksiegarni

    OdpowiedzUsuń
  8. Historia wygląda na dość wesołą i rzeczywiście młodzieńczo naiwną. Czyli może się niejednemu spodobać.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!