Miejsca, w których płakałam, Holly Bourne

Autor: Holly Bourne
Tytuł: Miejsca, w których płakałam
Wydawnictwo: Books4YA
Czas trwania: 10 godz. 8 min

Amelia cierpi po rozstaniu ze swoim chłopakiem. Mimo że nie byli w związku zbyt długo, jej uczucia są zranione. Dziewczyna postanawia, że odwiedzi wszystkie miejsca, w których płakała przez Reese’a i w ten sposób rozliczy się z bolesną przeszłością.

Miejsca, w których płakałam to powieść młodzieżowa autorstwa Holly Bourne. Główną bohaterką i narratorką jest nastoletnia Amelia. Poznajemy ją w momencie, gdy ma złamane serce. Dziewczyna opowiada swoją historię, pokazując dwa plany czasowe – współczesny, który dotyczy czasu po zerwaniu, oraz wspomnienia o związku z Reese’em.

Od początku powieści wiemy, że związek nastolatków się zakończył. Opowieść dotyczy tego, jak doszło do spotkania tych dwojga i co się wydarzyło, że Amelia czuje się taka zraniona. Poznajemy historię jej przeprowadzki do nowego miejsca i zauroczenia chłopakiem, który dzielił z nią pasję. Dziewczyna jest zakochana, zadurzona, więc nie przyjmuje tego, co mówią jej znajomi – a oni widzą wszystko w innym świetle. To, co dla niej jest uroczym zachowaniem, dla nich jest czymś zupełnie innym.

Powieść pokazuje toksyczną relację. Nie zawsze chodzi o przemoc fizyczną w związku, lecz o to, jak ktoś nami manipuluje. Tu właśnie tak się dzieje. Amelia jest nieśmiała, delikatna, co wykorzystuje jej chłopak. Bojąc się, że ją rzuci, jest gotowa zrezygnować z siebie, swoich marzeń, przyjemności i bezpieczeństwa, byle go zadowolić. Nie dopuszcza do siebie tego, że Reese wcale nie jest dla niej dobry. Umniejsza sobie, by jemu było lepiej.

Podczas słuchania miałam wrażenie, że Amelia czasem za mocno przeżywa rozstanie. W końcu nastoletnia miłość nie trwała długo, zaledwie kilka miesięcy. Litowałam się nad nią i współczułam jej. Potem jednak zaczęłam się zastanawiać – w sumie młodość rządzi się swoimi prawami i kilka tygodni wydaje się wiecznością. Intensywność ich związku, emocje, które przez ten czasu wywołał on w dziewczynie, spowodowały, że była zdruzgotana rozstaniem.

Końcówka powieści jest bardzo mocna. Mimo że nie opisano dokładnie i szczegółowo pewnych wydarzeń, nie możemy przestać o nich myśleć w kontekście tego, jak bardzo skrzywdzono główną bohaterkę. Ta opowieść jest gorzka, zabrakło mi też pocieszającego happy endu, chociaż pewnie niektórzy uznają, że życie Amelii jakoś się poukładało w końcu. Ja jednak czuję, że wydarzenia ze związku z Reese’em ją naznaczyły i zabrały jej pewną radość życia, która tliła się w niej na początku książki.

Lektorem nagrania jest Agata Góral. Ma młody, dziewczęcy głos, który pasował mi do tej pozycji. Lektorkę dobrano bardzo dobrze do postaci w książce. Poradziła sobie też dobrze – oddawała emocje i uczucia bohaterki, co w przypadku narracji pierwszoosobowej jest dla mnie ważne.

Jeśli szukacie powieści dla młodzieży, w której porusza się ważny, trudny temat, bez dwóch zdań powinniście sięgnąć po tę. To mocna lektura, która może otworzyć oczy na to, z czym zmagają się młodzi ludzie. Mnie poruszyła do głębi, nie mogłam o niej zapomnieć.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

10 komentarzy:

  1. Dziękuję za polecenie tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam tego tytułu, jednak chętnie posłucham sobie audiobooka gdy będę miała mniej czasu na czytanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety manipulatorzy potrafią owinąć sobie swoje ofiary, zwłaszcza takie jak bohaterka.

    OdpowiedzUsuń
  4. może ta propozcyja nie dla mnie, ale mam kogoś kto być może chętnie sobie przeczyta

    OdpowiedzUsuń
  5. Mogłabym ją przeczytać. Może trafi w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie słuchałam audiobooka, nie wiem czy umiałabym się skupić na sluchaniu

    OdpowiedzUsuń
  7. Intrygująca fabuła tej książki sprawiła, że nie mogłam się oderwać od lektury!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za polecenie tego tytułu. Myślę, że może mi się spodobać w wolnym czasie gdy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Takich książek i audiobooków powinno być więcej. Dzieci lubią historie opowiadające o ich problemach, w których mogą się identyfikować z bohaterami.

    OdpowiedzUsuń
  10. Często o tym się nie mówi, ale manipulacja w związku może być równie zgubna co przemoc fizyczna. Ważne, że ta książka porusza tak istotne tematy.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!