Jak się dogadywać mimo różnic?, Stefanie Stahl

Autor: Stefanie Stahl
Tytuł: Jak się dogadywać mimo różnic?
Pełny tytuł: Jak się dogadywać mimo różnic? Instrukcja obsługi typów osobowości
Tytuł oryginalny: So bin ich eben! Erkenne dich selbst und andere
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 316

Ludzie są różni – jedni wolą spędzać czas w zaciszu domowym, inni chcą imprezować i zagadywać nieznajomych. Różni się nasze podejście do związków i pracy, do życia rodzinnego i sposobów spędzania wakacji. Czy to jednak źle? Każdy ma wady i zalety, a typy osobowości to coś, co jest nam dane i trudno z tym walczyć. O tym między innymi pisze Stefanie Stahl w książce Jak się dogadywać mimo różnic?.

Książka jest pozycją z pogranicza popularnonaukowego wydawnictwa o naukach społecznych i poradnika psychologicznego. Autorka przybliża różne typy osobowości, podkreślając, że nawet w ich obrębie nie ma tych samych schematów działania. Pokazuje, jakie są wymiary psychologiczne i co może wyróżniać nas spośród tłumu. Wśród wymiarów znajduje się introwertyzm i ekstrawertyzm, które są doskonale znane chyba wszystkim ludziom na ziemi – nawet w sposób podświadomy wyczuwamy, kto jest kim. Autorka wskazuje też na inne rzeczy, które mają znaczenie dla osobowości. Nie jest w swoich wywodach oszczędna – pokazuje przykłady i przywołuje sytuacje z życia, które mogą lepiej wyjaśnić pewne rzeczy.

Książka ma przyjemną do poznawania strukturę. Na początku wprowadza się czytelnika w typy osobowości, mówi o wymiarach i pokazuje najważniejsze rzeczy z nimi związane. Potem autorka prezentuje miks różnych aspektów, który powala przybliżyć nam typy osobowości. Na końcach rozdziałów są też instrukcje obsługi, które zbierają najważniejsze rady, które pomogą nam lepiej zrozumieć drugą osobę.

Książka napisana jest prostym językiem, czyta się ją błyskawicznie i z dużym zainteresowaniem. Autorka potrafi przekazać informacje i wiedzę, które chciała zawrzeć w tej książce, w spójny i ciekawy sposób. Podoba mi się, że nie jest to zbyt skomplikowany tekst, a zawarte w nim przykłady rozjaśniają nieco niektóre kwestie. Podczas lektury nie można też nie dokonywać analizy samego siebie, porównując się do przytoczonych ilustracji.

Jak się dogadywać mimo różnic? to kolejna świetna książka o ludzkiej naturze, osobowościach, którą miałam okazję czytać. Dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy. Owszem, niektóre z nich tylko przejrzałam, a inne zgłębiłam bardzo dokładnie, ale uważam, że tego typu pozycje właśnie od tego są – by poznawać nowe rzeczy i móc sprawdzić konkretne przykłady samemu. Dlatego też podobała mi się bardzo struktura tej książki – dokonałam w głowie minianalizy bliskich i odnalazłam ich profile w lekturze, by móc sprawdzić, czy się zgadza z tym, co znam z życia.

Jak się dogadywać mimo różnic? jest książką, która bardzo mnie zainteresowała, wciągnęła i sprawiła ogromną przyjemność. Lektura była wartościowa, a do treści pewnie jeszcze wielokrotnie wrócę.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Otwartego.

8 komentarzy:

  1. Dobrze, że książka Cię wciągnęła. Też jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja to tak odnosząc się trochę do książki, trochę do życia. Osobiście mam dużo starszego męża. Cięzko znaleźć złoty środek, a mam dziwne wrażenie, że im jest starszy ty trudniej jest się nam dogadać. Pewnie każdy musi znaleźć taki sposób jaki im będzie pasować. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że takie książki są bardzo cenne w rozwoju osobistym

    OdpowiedzUsuń
  4. Paulina Kwiatkowska11 listopada 2021 18:34

    Dobrze, że książkę czyta się szybko. Zainteresowała mnie jej tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  5. wydaje mi się, że jestem bardzo ugodową osobą, ale znam parę osób, którym chętnie sama przeczytałabym tę książkę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. W taką publikację z zainteresowaniem bym zajrzała, ciekawa jestem, czy coś nowego bym się dowiedziała, w jakim stopniu pomogłaby w budowaniu społecznych relacji. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem tego ciekawa, więc będę miała ją na uwadze.

      Usuń
  7. Z chęcią sięgnęłabym po taką pozycję. Dziękuję za polecenie

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!