Początek, Dan Brown


https://audioteka.com/pl/audiobook/poczatek-sonia-draga
Autor: Dan Brown
Tytuł: Początek
Tytuł oryginalny: Origin
Wydawnictwo: Sonia Draga
Czas nagrania: 17 godzin 22 minuty

Robert Langdon leci do Hiszpanii na wykład swojego byłego studenta i przyjaciela, Edmonda Kirscha. Mężczyzna ma przedstawić coś, co wstrząśnie światem i zmieni myślenie o wszystkim, co znamy. Robert nie domyśla się, o co może chodzić. Przed prezentacją ogląda wystawę, oprowadzany przez elektronicznego przewodnika projektu przyjaciela. Gdy w końcu dochodzi do wykładu, okazuje się, że nikomu nie będzie dane poznać tej spektakularnej nowiny.

Początek to kolejna powieść Dana Browna, w której głównym bohaterem jest Robert Langdon. Książka ma też wersję audiobookową, a lektorem jest Jacek Rozenek, który na stałe wpisał się już w moje myślenie o Brownie, bowiem czyta on wszystkie powieści tego autora. Jego interpretacja jak zawsze jest bezbłędna – w odpowiednich momentach zmienia głos, zawiesza go, przyspiesza, urywa. Lektor buduje napięcie w konkretnych momentach, co sprawia, że słucha się tego z napięciem, ale też z ogromną przyjemnością. Nie można się znudzić podczas słuchania.

Robert Langdon to profesor, znawca symboli, sztuki i kultury, ceniony i rozpoznawalny, który często trafia w sam środek niecodziennych wydarzeń i zostaje w nie wplątany. Nie inaczej jest tym razem. Przed Langdonem kolejne zadanie – musi dokończyć misję przyjaciela i upublicznić jego prezentację, mimo że ktoś bardzo się starał, by do tego nie doszło.

Wątków w powieści jest kilka, ale na pierwszy plan wysuwają się dwa – pierwszy dotyczy poszukiwania „klucza” niezbędnego do upublicznienia prezentacji, drugi związany jest z rodziną królewską Hiszpanii. Ten pierwszy pokazuje typowe dla Browna żonglowanie faktami historyczno-kulturalnymi, pojawiają się odwołania do sztuki i literatury, a wszystko to wciąga i pozwala wczuć się w atmosferę miejsca. Drugi wątek natomiast otwiera przed czytelnikiem zupełnie nowy świat – widzimy, jak sztab ludzi dba o dobro królewskiego rodu, ale też dostajemy informację na temat podejrzeń wobec niektórych osób. Sama kwestia „dobra” jest także dość ciekawie interpretowana w tej powieści.

Mocną stroną jest włączenie do fabuły nowej technologii i zwrócenie uwagi na funkcjonowanie współczesnego świata. Są informacje z portali, które nie są zbyt wiarygodnymi źródłami, ale wiadomo, że są poczytne, pojawiają się wzmianki o mediach społecznościowych. Najciekawsze jest chyba jednak pokazanie komputerów i ich możliwości, a także zderzenie ze sztuczną inteligencją. Podziwiam autora za to, że wprowadził te elementy do książki.

Początek jest jednak inny niż dotychczasowe powieści o Langdonie. Po pierwsze jest mniej spektakularny. Są oczywiście ucieczki, niebezpieczne sytuacje, a nawet trup, ale jakoś mniej to widowiskowe niż w innych książkach Browna. Po drugie mało w nim akcji, fabuła jest raczej powolniejsza. Po trzecie jak zawsze do głosu dopuszczono inne postacie, zaprezentowano wydarzenia, które rozgrywają się równolegle do tego, co robi profesor Langdon, a jednak mam wrażenie, że te rozdziały zdominowały fabułę. I niestety, jak zawsze, niektóre z nich nic nie wniosły do całości, co wyjątkowo mi przeszkadzało.

Początek uratował tak naprawdę lektor. Jak dla mnie Jacek Rozenek mógłby czytać chociażby instrukcję obsługi pralki, a ja byłabym wniebowzięta. Mimo że bardzo lubię twórczość Browna, ta powieść mnie nie porwała. Doceniam wprowadzenie niektórych elementów, ale całość wypadała dość blado w porównaniu z poprzednimi książkami autora. Na szczęście audiobook wyszedł jak zawsze perfekcyjnie i dzięki niemu poznałam kolejną powieść Dana Browna.


Audiobooka wysłuchałam dzięki uprzejmości Audioteka.pl:




10 komentarzy:

  1. Lubię powieści Dana Browna, ta też mi się podobała, ale odkąd na polskiej scenie literackiej pojawił się Leszek Herman, powieści Browna lekko przyblakły! Nie wiem, czy znasz "Sedinum", "Latarnię umarłych" i najnowszą "Biblię diabła".

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj jak bym się rzuciła na tę serię, od początku ją poznawać, przypominać sobie, właśnie takie klimaty bardzo lubię, a tego tomu jeszcze nie miałam okazji czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze żadna z książek Browna mnie nie rozczarowała, mam nadzieje ze z ta będzie podobnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Za Dana Browna biorę się od bardzo dawna :) niestety średnio mi to wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Żadnej książki tego autora nie czytałam

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda super, ja rzadko słucham audiobooków, ale lubię głos Rozenka i chyba dla niego skuszę się na jakąś powieść Browna!

    OdpowiedzUsuń
  7. Z Danem Brownem spotkałam się dwa razy, przy "Kod Da Vinci" i "Aniołach i demonach". Myślę, że i po tę sięgnę, bo podoba mi się jego twórczość, ale zdecydowanie wolę tradycyjne papierowe egzemplarze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobre to jest według mnie. Najlepiej jakby dużo było audiobooków.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam kilka razy tą pozycję i bardzo podoba mi się twórczość artysty.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam bardzo wszystkie książki Browna, fajnie się je czyta.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!