Zbrodnia po polsku, Aleksandra Rumin

Autor: Aleksandra Rumin
Tytuł: Zbrodnia po polsku
Wydawnictwo: Initium
Liczba stron: 288

W Warszawie giną młode kobiety, nauczycielki muzyki. Sprawca podpisuje się pseudonimem „Prawdziwy Polak”, przy zwłokach zostawia liściki z patriotycznymi pieśniami oraz maki. Wybiera swoje ofiary bardzo starannie, a na dodatek jego zbrodnie są nietypowe, mają zawsze związek z czymś symbolicznym i charakterystycznym dla kraju. Sprawę prowadzi komisarz Polak, który ma na koncie kilka spektakularnie rozwiązanych spraw. Czy uda mu się złapać mordercę?

Zbrodnia po polsku to kolejna komedia kryminalna Aleksandry Rumin. Głównym bohaterem powieści jest Jan Polak, policjant po przejściach – rozwodnik ze zbuntowaną córką i zabraną przez żonę kolejną ukochaną istotą, Jolantą. Polak znany jest z kilku rozwiązanych spraw, którymi żyły media, jednak to przypadek sprawił, że komisarzowi się poszczęściło. Bez grosza przy duszy, z kochanką-sprzątaczką, bratem wprost z Ameryki i nowym pomocnikiem, przed którym musi zgrywać twardziela – oto cały Polak.

Akcja kręci się wokół zbrodni, które nękają Warszawę. Śledztwo ujawnia kolejne fakty, wytłuszcza podobieństwa między ofiarami i pozwala na wytypowanie kolejnych potencjalnych kroków mordercy. Jan Polak ma do pomocy profilera, który wrócił z zagranicznych szkoleń, a także młodego policjanta, który podziwia starszego stopniem kolegę.

Morderstwa przedstawione w powieści są wymyślne. Autorka wplotła w nie symbole, które mogą kojarzyć się z Polską. Zrobiła to oczywiście w swoim stylu – prześmiewczo i ironicznie wybierając odpowiednie rzeczy. Jedne są bardziej, inne mniej oczywiste. I choć można w połowie książki, po jednej ze scen, domyślać się już zakończenia, nie psuje to wcale zabawy z dalszej lektury.

Proza Aleksandry Rumin to przede wszystkim satyra na konkretne grupy społeczne. Tym razem obrała sobie za cel policję. Przedstawiła też obraz Polaka, który wracając z zagranicznych wojaży, niezwiązanych z wakacjami, lecz z zarobkiem, wplata w swoje wypowiedzi obce zwroty. Autorka obnaża przywary, żongluje stereotypami, świetnie wyolbrzymia pewne fakty dotyczące opisywanych przez siebie społeczności. Zaczynając czytanie jej powieści, trzeba nastawić się na dużą dozę ironii, kpiny, czarnego humoru. Z każdej niemal strony wylewa się absurd, który łączy się z przesadą, a to wszystko napisano w tak lekki sposób, że ma się wrażenie, że autorka sama świetnie bawiła się podczas tworzenia.

Zbrodnia po polsku to kolejna powieść Rumin, którą czytałam z przyjemnością. Lubię jej styl, mimo że dla wielu osób może wydawać się on męczący i na siłę. Tak naprawdę trzeba podczas czytania przymknąć oko na wiele wyolbrzymień i pozwolić się sobie dobrze bawić. To bardzo ciekawa komedia kryminalna, w której ukazano przywary kolejnej grupy społecznej. Zbrodnie też są, lecz to nie one są tu najważniejsze, lecz fakt, jak dochodzi się do prawdy i ile po drodze można spaprać. Zdecydowanie polecam, jeśli lubicie specyficzny humor i chcecie się rozluźnić podczas wieczornej lektury.

18 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie zapowiada się kryminał

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie nie planuję czytać tej powieści, choć wiele dobrego o niej słyszałam. Na pewno kiedyś z ciekawości do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdzies juz czytalam pochlebne recenzje tej ksiazki,wiec moze w koncu sie za nia zabiore :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam poprzedną książkę autora i doszłam do wniosku, ze tego typu powieści są całkowicie nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że generalnie komedie kryminalne wymagają zbliżonego poczucia humoru u pisarza i czytelnika, jeśli nie zaskoczy, to faktycznie wiele rzeczy drażni.

      Usuń
  5. Czytałam poprzednią ksiązkę autorki i humor mi się nie spodonał. Taki sztywny, niemal wymuszony.

    OdpowiedzUsuń
  6. I po raz kolejny uśmiecham się na myśl, że tytuł kiedyś wpadnie w moje ręce, chętnie wbijam się w takie klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo podobają mi się książki będące satyrą. Z tymi Agnieszki Rumin jeszcze sie nie spotkałam, ale poszukam raczej innego niż policyjne środowisko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Komedie kryminalne bardzo lubię. Bo można i rozwiązywać zagadkę i pośmiać się. Więc książka w sam raz dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam szczerze, że odpuściłam Autorkę po pierwszej książce, nie do końca dopasowałyśmy się poczuciem humoru.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przyjemna fabuła 👍

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba nigdy nie czytałam komediI kryminalnej! Właśnie sobie to uświadomiłam! Może czas to zmienić ;)?

    OdpowiedzUsuń
  12. wcześniej nie słyszałam o tej autorce, być może to wschodząca gwiazda, szkoda, że książki nie czyta się z łatwością

    OdpowiedzUsuń
  13. Komedia kryminalna to gatunek, który lubi moja siostra, więc polecę jej książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem bardzo ciekawa tej książki zwłaszcza, że ma tak intrygującą okładkę 😉

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie znam autorki, zupełnie jest mi obca, a książka mogłaby mnie zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ocho kolejne thriller osadzony w polskich realiach. Na dodatek jeszcze fanatyk. A to ci dopiero. Nie znam autorki, ale powiem ci że po okładce bym się nie skusiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka faktycznie nie jest najpiękniejsza, ale w końcu to treść ma zachęcać.

      Usuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!