Muzyka nocy, Jojo Moyes

Autor: Jojo Moyes
Tytuł: Muzyka nocy
Tytuł oryginalny:
Night Music
Wydawnictwo: Znak
Liczba stron: 448

Laura opiekuje się starszym mężczyzną, który mieszka samotnie w pięknym domu w lesie. Ona i mąż marzą o tym, by po śmierci staruszka dom przypadł im w udziale za wieloletnią opiekę. Tymczasem posiadłość trafia w ręce dalekiej krewnej zmarłego. Isabel jest w żałobie po mężu, który zostawił ją z długami. Kobieta postanawia wyprowadzić się z Londynu wraz z dziećmi i zamieszkać w odziedziczonym domu. Nie wie jednak, że stan tego budynku jest opłakany, a Matt i Laura nadal mają na niego ochotę.

Muzyka nocy Jojo Moyes to kolejna pozycja autorki znanej z pisania romantycznych obyczajówek z wieloma ważnymi elementami w fabule. Tym razem bohaterami są przede wszystkim dwie kobiety – Isabel i Laura, chociaż narrator trzecioosobowy pokazuje też wydarzenia, w których głównymi postaciami są m.in. Matt, Kitty, córka Isabel, czy właściciele niewielkiego sklepiku.

W powieści śledzimy kilka związanych ze sobą wątków. Laura i Matt pragną domu, w którym zamieszkała Isobel. Zrobią wszystko, by ją wykurzyć, ale zamierzają działać w białych rękawiczkach. Isobel natomiast nagle zostaje sama z dziećmi i musi wziąć na swoje barki wiele nowych obowiązków. Do tej pory to mąż zajmował się rachunkami, dbaniem o pociechy, a ona mogła oddawać się pracy skrzypaczki. Dla kobiety wszystko jest nowe, czasem wydaje się, że jest niedojrzałą marzycielką, która nie widzi nic poza czubkiem własnego nosa. Jednak nowe miejsce i warunki sprawią, że będzie musiała wziąć się w garść.

W fabule znajdziemy wątki dotyczące żałoby. Pokazano, jak jedna z postaci radzi sobie po stracie męża. Oczywiście nie jest to obraz uniwersalny, ale przedstawienie Isobel jako zagubionej i opuszczonej kobiety zostało dobrze zobrazowane. Czasem nawet jej córka wydawała się o wiele bardziej dojrzała i poukładana, a była tylko nastolatką. Oprócz tego zaprezentowano zdrady z dwóch perspektyw – męża, który okłamuje żonę, oraz żony, która zdaje się nie mieć o niczym pojęcia. Być może nie dopuszcza do siebie myśli, że coś jest nie tak z jej małżeństwem. Nie zabrakło motywów manipulacji i przeinaczania faktów. Świetnie zaprezentowano metody naciągania właścicieli domów podczas remontów. Pokazano też perspektywę młodych ludzi, którzy nie mogą zrozumieć zachowania swoich rodziców. Dodajmy jeszcze kwestię zaufania. Omówiono ja w wielu odcieniach, co bardzo mi się podobało.

Dwa ważne wątki, na które zwróciłam uwagę, to przede wszystkim życie w małym miasteczku. Tu każdy zna każdego, potrafi coś o nim powiedzieć, ale nie wszyscy chcą się mieszać w życie innych. Drugim tematem jest zachowanie dziecka Isobel. Wydaje się, że jej syn ma mutyzm wybiórczy spowodowany pewnymi wydarzeniami z niedalekiej przeszłości. Ten wątek nie jest tu może najważniejszy, ale warto mieć go na uwadze.

Muzyka nocy to pozycja o miłości, zaufaniu, zdradzie i radzeniu sobie na własną rękę. W pewnych momentach z chęcią potrząsnęłabym głównymi bohaterkami, ale było też coś w ich zachowaniach, co sprawiało, że im kibicowałam.

Ta pozycja spodoba się fanom obyczajówek, którzy szukają nie romansowych banałów, lecz pozycji z tematami bardzo przyziemnymi i uniwersalnymi. Słodko-gorzka opowieść, której nieco zabrakło momentów chwytających za serce, ale czytało się ją przyjemnie.

Książkę przeczytałam dzięki Wydawnictwu Znak.

9 komentarzy:

  1. Mam tę lekturę już za sobą i trochę była dla mnie za spokojna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię sięgać po książki autorki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się naprawdę interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam o książkach tej autorki i ta mnie zainteresowała. Fabuła wydaje się być bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  6. No no, fabuła jest dość wciągająca i sama zastanawiam się jak to się skończy. Dlatego zapisuje sobie nazwę i zabieram się za poszukiwania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem przekonana, że ta książka spodoba się mojej siostrze. Polecę jej to wydanie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać. Bardzo lubię takie historie i zazwyczaj jestem z nich zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o twórczości autorki, ale jeszcze nie czytałam nic spod jej pióra. Muszę to zmienić w końcu.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!