"Spalić wiedźmę" Magdalena Kubasiewicz



Wydawnictwo: Genius Creations
Czas nagrania: 8 godz. 20 min

http://audioteka.com/pl/audiobook/spalic-wiedzme

Sara Weronika Sokolska jest Pierwszą Czarownicą Polanii. Nie jest jednak typową czarodziejką – to niepokorna, odważna, pyskata i działająca nieszablonowo kobieta o wyjątkowej mocy, ale bez wykształcenia. Nie wszyscy są zadowoleni z tego, że to właśnie ona obejmuje tak ważną funkcję w państwie, pojawiają się nawet plotki, że jest kochanką króla Juliana i to dlatego dostała tę posadę. Jednak Sanika w pełni zasłużyła na to stanowisko – ma wielką moc i odwagę, kocha Kraków i nie boi się stawiać czoła niebezpieczeństwom. Gdy zostaje poproszona o znalezienie mordercy młodej dziewczyny, od razu rusza na poszukiwanie śladów. I bardzo dosłownie bierze prośbę o przyniesienie głowy mordercy na srebrnej tacy.

Spalić wiedźmę Magdaleny Kubasiewicz opowiada losy Saniki, nadwornej czarownicy, której przyszło żyć w niebezpiecznych czasach. Oto nad Krakowem zbierają się – dosłownie – czarne chmury, które świadczą o tym, że coś mrocznego pragnie zaatakować miasto. Tylko głupiec miałby tyle odwagi bądź pewności siebie, by napaść na miejsce, które chronią silne zaklęcia i amulety, a Pierwszą Polanii jest Sara Weronika Sokolska.

I właśnie taki szaleniec się znajduje. Chce zniszczyć Kraków, a za nim stoi niezwykle potężna magia. Przeciwnik nie cofnie się przed niczym – posłuży się silnymi i mrocznymi siłami, zwiedzie czarownicę, wyśle na ziemię inkuby, strzygi i biesy, ukradnie amulety. Sanika stanie przed trudnym zadaniem: ochronić siebie czy skupić się na obronie miasta, które kocha?

Sara to silna postać, momentami krnąbrna i bezlitosna. To zdecydowana kobieta, która zrobi wiele, by ochronić miejsce, w którym żyje. Nic nie robi sobie z pogróżek króla, konwenansów i mediów, które często ją pokazują. Sara nie jest politykiem, traktuje swoją funkcję poważnie, bo wie, że nikt poza nią nie byłby w stanie tyle poświęcić i tyle zrobić dla Krakowa i Polanii co ona.


Nikt jednak nie wie, skąd Sara się wzięła. Nie ma wykształcenia, mistrza, który przekazywałby jej swoją wiedzę. Jest silna, bezczelna i zdecydowana, ale zupełnie w niczym nie przypomina innych czarodziejów w królestwie. Jej moc jest niebywała, potrafi wyczuć zaklęcia, które dawno już utraciły swoją siłę, nie zawaha się też poświęcić własnego zdrowia i życia, by tylko ratować to, co kocha. Dlatego ryzykuje, bo wie, że tylko w ten sposób jest w stanie pokonać przeciwnika.

Świat wykreowany przez autorkę jest bardzo przyjemny. Trafiamy do Polanii, w której współżyją ze sobą zwykli śmiertelnicy i magowie, ale też istoty magiczne – te bezpieczne i te niebezpieczne. To miejsce, w którym legendy miejskie mieszają się ze współczesnością. Wiele się tu zmieniło w przeciągu ostatnich lat, wróciła władza królewska, przemianowano Wisłę, ludzie stali się podatni na wpływy magii, otwarto szkoły magii, a istoty, które dawniej były tylko mitem, wyszły na światło dzienne.

Lektorem Spalić wiedźmę jest Wojciech Masiak. Podoba mi się jego głos, lekkość, z jaką czyta tekst i to, że potrafi zagrać wiele różnych emocji. Radzi sobie naprawdę dobrze, przyjemnie go się słucha. Jedyny minus audiobooka to fakt, że części jest dziesięć i są one bardzo długie – są nawet takie po godzinie. To męczące, gdy chce się posłuchać czegoś np. w trakcie jazdy samochodem.

I choć pomysł na tekst i wykreowany świat bardzo mi się podobały, to czasem męczyłam się, słuchając powieści. Były momenty, gdy nie do końca rozumiałam, o co chodzi, nie wszystko było wyjaśnione jasno. Nie chodzi o to, że autorka źle zaprezentowała swój pomysł – raczej brakowało mi jakichś szczegółów, które od razu nakierowałby mnie na to, dlaczego wydarzenia dzieją się tak, a nie inaczej. Niektóre rzeczy nie od razu były dla mnie spójne jako całość, czasem zastanawiałam się, czy nie mam do czynienia z kilkoma osobnymi opowieściami, które dopiero na końcu połączyły się w jedną powieść.

Muszę jednak przyznać, że kolejny raz jestem zadowolona z lektury wydanej przez Genius Creations. To dobra fantastyka w polskim wydaniu, osadzona w lokalnych, nieco zmodyfikowanych, realiach z ciekawą fabułą, z całą masą rodzimych stworzeń magicznych. Jeśli lubicie fantastykę, powinniście sięgnąć po tę pozycję. 


Audiobooka wysłuchałam dzięki uprzejmości Audioteka.pl:



8 komentarzy:

  1. Polska fantastyka ma się dobrze i wnioskuję z Twojego postu, że to kolejne potwierdzenie tej dobrej passy. Mam jednak problem z audiobookami - nie potrafię się przestawić na tryb pełnej uwagi, niby słucham, ale słabo koduję, ucieka mi fabuła... chyba jestem za stara na takie cuda - wolę papierowe wersje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Polska fantastyka ma się dobrze i wnioskuję z Twojego postu, że to kolejne potwierdzenie tej dobrej passy. Mam jednak problem z audiobookami - nie potrafię się przestawić na tryb pełnej uwagi, niby słucham, ale słabo koduję, ucieka mi fabuła... chyba jestem za stara na takie cuda - wolę papierowe wersje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem warto, jak jest dobry lektor, można słuchać z przyjemnością 😉

      Usuń
  3. Ja co prawda nie jestem zwolenniczką audiobooków, ale na "Spalić wiedźmę" z przyjemnością bym się skusiła ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe. Zapowiada się książka inna, niż te które czytałam. Z przyjemnością ja przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również jestem zadowolona z lektury :) Oczekuję teraz na więcej... Niebawem premiera kolejnej książki autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak ja dawno nie słuchałam audiobooka. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Audiobooka nigdy nie słuchałam i nie wiem dlaczego miałabym to robić. Wolę tradycyjną lekturę ;)
    justboooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!