Lwia grzywa, Arthur Conan Doyle

Autor: Arthur Conan Doyle
Tytuł: Lwia grzywa
Pełny tytuł: Klasyka dla dzieci. Sherlock Holmes. Tom 30. Lwia grzywa
Wydawnictwo: Tandem/Storybox.pl
Czas trwania: 56 min

Sherlock Holmes jest już na emeryturze, spędza czas w Sussex, gdzie odpoczywa od pracy detektywa. Podczas spaceru napotyka na swojej drodze miejscowego nauczyciela, który umiera na jego oczach. Mężczyzna ma na plecach dziwne podłużne pręgi, a ostatnie jego słowa brzmią „lwia grzywa”. Chcąc nie chcąc Sherlock musi podjąć się rozwiązania sprawy.

Lwia grzywa to trzydziesty tom o przygodach Sherlocka Holmesa autorstwa Arthura Conan Doyle’a. Tym razem narratorem jest sam detektyw. Spędza ona czas na emeryturze, nie ma przy nim Watsona, wspomina o nim jednak w swoich zapiskach. Jako narrator sprawdza się całkiem nieźle. Nie uprzedza faktów, buduje napięcie, relacjonuje wydarzenia w kolejności chronologicznej. Czasem nie jest precyzyjny, bo nie chce zdradzić ważnej informacji, którą trzyma dla czytelników na później.

Pozycja jest nietypowa z wielu względów. Już sama narracja w wykonaniu Sherlocka jest zaskakująca. Drugim faktem, który jest niecodzienny, jest to, że detektyw jest na emeryturze. Zabrakło mi też Watsona, chociaż przyznać trzeba, że Holmes znalazł sobie pomocnika. Nikt jednak nie zastąpi doktora, jego doświadczenia, pomysłowości, cierpliwości.

Książka wyszła w serii Klasyka dla dzieci wydawnictwa Tandem. Jest to uproszczona adaptacja dla najmłodszych czytelników – dostosowano między innymi rozmiar czcionki i język. Treść pozbawiona jest dłużyzn i zbędnych opisów, to esencja powieści Doyle’a. Tekst przypomina jakby streszczenie, omówienie dzieła dla dorosłych, nie traci przy tym na wartości i jakości.

Lektorem tej części ponownie jest Maciej Więckowski. Większość pozycji dotyczących Holmesa w Klasyce dla dzieci czyta właśnie ten lektor. To zapewnia pewną spójność, podoba mi się taki sposób prezentacji tego cyklu. Nie brakuje w jego pierwszoosobowej narracji emocji, co bardzo mi się podoba. Relacjonuje wypowiedzi innych i oddaje dobrze ich uczucia.

Powiem szczerze, że będę tęsknić za tą serią. Zżyłam się z bohaterami, zakończenia zawsze mnie zaskakiwały, ale też satysfakcjonowały logicznym wyjaśnieniem i spójnością. Seria nie tylko dla dzieci, ja zawsze się bardzo dobrze bawiłam podczas słuchania audiobooków.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

9 komentarzy:

  1. Też miałam okazję ją wysłuchać, jest genialna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam sięgać po kolejne części tego cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jej zakończenie jest dla mnie nadzwyczaj zaskakujące.

    OdpowiedzUsuń
  4. Te krótkie wersje są naprawdę zachwycające.

    OdpowiedzUsuń
  5. Też bym tęskniła. Uwielbiam takie historie i zawsze bardzo miło mi się wraca myślami do nich.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie historie i bardzo miło spędzam czas z kolejnymi wydaniami cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę że sporo jest tych tomów tej serii. Sama nigdy nie czytałam książke z tym bohaterem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa seria, będę musiał się w wolnym czasie z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przygody Sherlocka Holmesa zawsze są ciekawe i wciągające. Muszę sobie sprawić tę serię.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!