"Facecje" Patryk Bryliński, Maciej Kaczyński



Tytuł: Facecje
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 200

http://www.taniaksiazka.pl/facecje-p-587722.html

Patryk Bryliński studiował historię sztuki, był ilustratorem. Maciej Kaczyński ma na koncie tłumaczenia książek, gra i śpiewa w zespole Extra. Łączy ich blog oraz wydana w 2015 roku przez Otwarte książka Facecje.

Facecja to według Słownika języka polskiego żartobliwa forma epicka, szczególnie popularna w literaturze staropolskiej. Autorzy zainspirowali się nią podczas tworzenia swojej książki. Za cel obrali sobie znane postacie z kultury, sztuki i literatury, ale też postacie fikcyjne czy budowle. Zastanawiali się, jakby ci oto bohaterowie funkcjonowali w dzisiejszych czasach, mając konta na Facebooku czy Instagramie i... włożyli w ich usta teksty, które bawią do łez.
Wśród bohaterów książki znajdują się m.in. Mickiewicz, Jan Długosz, Kopernik, Robinson Crusoe, Drakula, Rasputin i wielu, wielu innych. Ich statusy na Facebooku i komentarze pod nimi są przezabawne. Bohaterowie używają hasztagów, są ironiczni i obrażają innych użytkowników serwisu, jeśli ich nie lubią. Autorzy postarali się, by postacie, które wybrali do swojej książki, były bardzo wiarygodne. I tak na przykład znany z pijaństwa bohater pyta, czy ktoś widział jego zagubioną podczas imprezy togę, a inny naśmiewa się ze słabej twórczości kolegi po fachu.

Poza samymi wpisami na Facebooku mamy też „zrzuty ekranu” innych rzeczy – są wydarzenia, rozmowy prywatne, zdjęcia i wywiady przeprowadzone przez Facecje z kilkoma ważnymi osobami na zadane tematy. Kilka razy mamy też przegląd z portalu informacyjnego. Tematy na nim poruszane są niczym kalka z obecnych czasów – kto jakie miał kreacje, kto z kim wygrał w starciu politycznym, dużo zdjęć i ciekawostek.

Pozycja dzieli się na kilka części. Wyróżniono: pracę i karierę, relaks, lifestyle, związek, rodzinę, patriotyzm i rzeczy ostateczne. Każdy dział zaczyna się wywiadem związanym z tym tematem. Są one bardzo zróżnicowane, zupełnie jak osoby, które ich udzielają.

Ktoś zapyta – jaki jest sens wydawania książki z memami, które można obejrzeć w internecie. Odpowiem – nie wiem, ale to pomysł jest świetny. Podoba mi się trud, jaki włożyli w swoje dzieło twórcy. Widać, że doskonale znają kulturę i poruszają się w niej bez problemu. Wydobyli takie cechy postaci, które bezsprzecznie pasują do nich w 100%. Komentarze, cięte riposty i „fakty”  zaprezentowano w świetny sposób. Książka jest też wyjątkowo ładnie wydana – papier jest błyszczący, doskonale prezentują się na nim zdjęcia. Okładka przyciąga wzrok. I tylko cena może nieco odstraszać.

Polecam osobom, które lubią książki z pomysłem. To pozycja niebanalna, pełna humoru i pięknie wydana. Przedstawienie historii w nowy, satyryczny sposób. Na pewno spędzicie przy niej miło czas. A podsumowaniem lektury niech będzie cytat jednej z autorek, która pochwaliła pozycję na początku książki:




Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Księgarni Tania Książka:
taniaksiazka.pl


9 komentarzy:

  1. Uwielbiam ten fanpage! Zaglądam tam od dawna i bardzo ucieszyłam się, że autorzy mieli szansę, aby wydać książkę. Bardzo niebanalny pomysł i wykonanie.

    MAJUSKUŁA

    OdpowiedzUsuń
  2. Planowałam od jakiegoś czasu przeczytać tą książkę. Zapowiada się na prawdę ciekawie, tym bardziej, że nie przypomina żadnej znanej mi pozycji ;)

    Pozdrawiam!
    http://myfantasticbooksworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka niezwykle mnie intryguje! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Intryguje mnie ta książka, jednak na razie muszę się pozbyć stosów ze swoich półek ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Od dawna zastanawiam się nad tą pozycją. Jest w niej coś takiego, co mnie niezwykle intryguje. Chyba się w końcu skuszę na Facecje :) Myślę, że będzie idealna na odprężenie i niejednokrotnie mnie rozbawi :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta książka naprawdę mnie intryguje, ale nie jestem pewna czy przypadłaby mi do gustu... pomyślę ;)
    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Twój opis bardzo ciekawy, ale chyba nie podoba mi sie jednak pomysł autorów.. :) Te postaci naszej kultury sa zbyt cudowne, by sobie w taki sposób z nich "żartować".

    Pozdrawiam!
    turkusowa-sowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem strasznie ciekawa tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Choruję ostatnio na tę książkę :))

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!