Ta dziewczyna, Ruth Ware

Autor: Ruth Ware
Tytuł: Ta dziewczyna
Tytuł oryginalny: The It Girl
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Liczba stron: 512

Hannah zaczyna studia i trafia do pokoju dzielonego z April Clarke-Clivenden – żywiołową, złośliwą dziewczyną, która dostała się do szkoły dzięki wpływom ojca. Współlokatorki szybko się zaprzyjaźniają, jednak nim rok dobiega końca, April nie żyje. Dziesięć lat po tym wydarzeniu skazany za morderstwo studentki umiera w więzieniu, a Hannah ma wątpliwości, czy na pewno był on winny. Zaczyna rozmawiać z dawnymi znajomymi i próbuje odkryć, czy się nie pomyliła w zeznaniach.

Ta dziewczyna to kolejny thriller psychologiczny Ruth Ware. Autorka ma na koncie świetne i klimatyczne powieści w tym m.in. Jedno po drugim. W tym tomie główną bohaterką jest Hannah. Widzimy ją w czasie studiów oraz dziesięć lat po nich. Możemy zobaczyć, jak się zmieniła i jak wygląda jej życie.

Hannah jako studentka była ambitna, chociaż czasem nauka wymagała od niej skupienia i poświęceń, szczególnie gdy dawała się namawiać znajomym na wyjście do pubu, a potem musiała nadrabiać zaległości. Dawała się wyciągać współlokatorce na spotkania i broniła ją przed złośliwymi uwagami innych. Mimo różnic w pochodzeniu i zachowaniu szybko złapały wspólny język, a Hannah naprawdę polubiła April. Przeżyła jej śmierć i nawet po latach o niej myślała. Gdy poznajemy ją już jako dorosłą kobietę w ciąży, widzimy, że jest wycofana. Nie ma zbyt wielkiego grona znajomych, a mąż jest dla niej niemal jedyną bliską osobą. Hannah zmaga się z zainteresowaniem mediów, które chcą wypytywać ją o sprawę morderstwa April. Nie lubi być w centrum uwagi, ignoruje maile z pytaniami, ponieważ sprawa śmierci przyjaciółki wciąż jest dla niej bolesna.

Fabuła podzielona jest na dwa plany czasowe. Narrator trzecioosobowy pokazuje życie Hannah w czasie studiów i dziesięć lat później. Różne czasy opowieści – w retrospekcjach przeszły, współcześnie teraźniejszy – sprawiają, że można się szybko odnaleźć w momencie historii. Pewnie niewiele osób to zauważy, ale ja byłam zachwycona tym elementem.

Z fragmentów teraźniejszości wiemy, że April została zamordowana i osądzono sprawcę. Jednak Hannah zaczyna mieć wątpliwości dotyczące tego, czy skazany faktycznie był winny. Dlatego też rozmawia ze znajomymi i wypytuje o nowe rzeczy, których dowiaduje się przypadkiem po latach. Tymczasem czytelnik ma okazję śledzić wydarzenia poprzedzające zbrodnię. Z napięciem obserwujemy kolejne sceny z czasu studiów, wiedząc już, jak tragicznie zakończy się historia April. To genialnie poprowadzony wątek, który bardzo lubię w thrillerach psychologicznych. Wraz z bohaterką próbujemy dowiedzieć się prawdy, a oczekiwanie na nią sprawia, że nie można oderwać się od czytania.

Styl autorki jak zawsze mi się podobał. Świetnie wykreowała uniwersytecką otoczkę, przeniosła czytelnika do historycznych budowli, oddała atmosferę tego miejsca. Poradziła sobie też z kreacją postaci – głównie skupiamy się na Hannah i April, dlatego te dwie kobiety są opisane najdokładniej, bo z nimi spędzamy najwięcej czasu. Zaskakujące zakończenie to wisienka na torcie.

Tę dziewczynę czytałam jednym tchem. Nie mogłam oderwać się od tej dusznej atmosfery niepewności i grzebania w przeszłości. Do gustu przypadła mi Hannah, która nie była postacią w stylu detektywa-amatora – miała momenty niepowodzeń, zawahań, była po prostu zatroskaną kobietą, która chce odkryć prawdę na temat wydarzeń sprzed lat.

Powieść polecam przede wszystkim fanom thrillerów obyczajowych. Jeśli lubicie fabuły, w których budowane jest napięcie, a nie liczycie na sensację i zaskoczenia co dwie strony, lecz na bardzo naturalnie wypadającą akcję, to śmiało sięgajcie. To dobrze zbudowana pozycja, której klimat wam się spodoba.

Powieść przeczytałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Czwarta Strona.

 

12 komentarzy:

  1. Myślę, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno jest się czym zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za polecenie tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też czytałam już tę książkę. Jednak w przeciwieństwie do Ciebie, mi ta książka się nie podobała. O tym jakie mam co do tej książki zastrzeżenia pisałam u siebie na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już od dawna jestem ciekawa twórczości tej autorki, więc może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi całkiem ciekawie, lubię thrillery obyczajowe tylko wówczas, gdy faktycznie jest zbudowana wokół gęstej atmosfery i tajemnicy jakaś konkretna fabuła.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam trzy książki tej autorki i wywarły na mnie pozytywne wrażenie, chętnie uwzględnię ten tytuł w planach, coś dla mnie. Izabela Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  8. Czuję się zaciekawiona tym tytułem. Będę szukać tej książki

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi świetnie. Chciałabym ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem w 100% pewna, że jest to książka dla mnie. Z miłą chęcią zapoznam się z nią.

    OdpowiedzUsuń
  11. Będę musiała zapamiętać. Zapowiada sie na ciekawą historię

    OdpowiedzUsuń
  12. Mogłabym przeczytać. Zapowiada się interesująco

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!