Oskarowy Tag książkowy





Matylda z www.leonzabookowiec.blogspot.com nominowała mnie do oskarowego tagu. Pierwszy raz biorę w czymś takim udział, ale baaardzo dziękuję!

Nagroda Akademii Filmowej, czyli Oscar dla najlepszej (póki co) książki wydanej w 2015 roku.
Królowie przeklęci tom 1. Trzy tomy  w jednej książce. Pięknie zrobione wydanie, wciągająca historia.

Oscar dla najlepszego aktora pierwszoplanowego, czyli Twój ulubiony główny bohater.
Chyba Harry Potter, chociaż mogłabym zmienić zdanie, gdybym się dłużej zastanowiła...

Oscar dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej, czyli Twoja ulubiona główna bohaterka.
Panna Jane Marple! Błyskotliwa, sprytna i zabawna.

Julia McKenzie - jedna z odtwórczyń roli Jane Marple; źródło
Oscar dla najlepszego aktora drugoplanowego, czyli Twój ulubiony drugoplanowy bohater.
Peter z serii Niezgodna.
 
Jestem absolutnie zakochana w odtwórcy roli Petera, Milesie Tellerze; źródło
Oscar dla najlepszej aktorki drugoplanowej, czyli Twoja ulubiona drugoplanowa bohaterka.
Dafi i Fela de Luce z serii Flawia de Luce.

Oscar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, czyli książka, na której tłumaczenie czekasz z niecierpliwością.
Druga część Misji Ivy. Pierwszy tom mnie zaskoczył, drugi niedługo pojawi się w Polsce w wersji angielskiej. Nie mogę doczekać się przekładu. Ciekawa historia, która została urwana w najgorszym z możliwych momentów.

Oscar za najlepszy pełnometrażowy film animowany, czyli Twoja ulubiona powieść dla dzieci.
Siedem wiedźm dla Arymana. Może nie dla dzieci-dzieci, ale dla trochę starszej publiczności. Przedział wiekowy 10-12 lat.

Oscar za najlepszy krótkometrażowy film animowany, czyli Twój ulubiony zbiór bajek dla dzieci.
Baśnie Hansa Christiana Andersena.

Oscar za najlepszy montaż, czyli najlepiej wydana (pod względem graficznym) książka.
Ze względu na piękne inicjały Nieludzie. Ogólnie – seria Dla początkujących wydawnictwa Illuminatio za pięknie wykończony każdy tom. Dbałość o szczegóły, ale nie przesadzenie z nimi sprawia, że każda książka wygląda elegancko, jest dopracowana w najdrobniejszym elemencie.

Oscar za najlepszą muzykę filmową, czyli książka z muzyką w tle.
Nagrody nie przyznano.

Oscar za najlepsze kostiumy, czyli najlepsza powieść historyczna.
Ostatnia królowa i Biała królowa. Dwóch autorów, dwie inne historie, obie równie wciągające.

Oscar za najlepszą reżyserię, czyli Twój ulubiony autor/ulubiona autorka.
Rowling, Brown, Christie, Wiśniewski <3

Oscar za najlepszy scenariusz adaptowany, czyli Twoja ulubiona ekranizacja filmowa.
Seria HP, Niezgodna i Gwiazd naszych wina. W większości bardzo zgodne z książkowym pierwowzorem, co doceniam.

Oscar za najlepszy scenariusz oryginalny, czyli książka, którą chętnie zobaczysz na dużym ekranie.
Dopóki nie zgasną gwiazdy. Mroźny klimat na ekranie byłby cudowny. Dobra książka polskiego autora, wydana na światowym poziomie. Warto przenieść na duży ekran i zobaczyć, jak powieść wyglądałaby w kadrach kamery.

Oscar za najlepsze zdjęcia, czyli książka, w której pojawiają się zdjęcia i ilustracje.
Tożsamość Rodneya Cullacka.
Oscary honorowe i specjalne, czyli Twoja ulubiona książka uhonorowana nagrodą literacką.
Nagrody nie przyznano.

"Królowie przeklęci" Maurice Druon



Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 720

http://www.taniaksiazka.pl/krolowie-przekleci-tom-1-p-554453.html

Maurice Druon a właściwie Maurice Kessel to francuski pisarz i polityk. Był członkiem Akademii Francuskiej, Kawalerem Krzyża Wielkiego Legii Honorowej. Przez lata wydawał powieści, w tym serię Królowie przeklęci. Pierwszy tom, Król z żelaza, ukazał się w 1955 roku. Ten sam tom do Polski zawitał w 2010 roku dzięki wydawnictwu Otwarte. To samo wydawnictwo postanowiło ponownie wydać powieści Druona. Tym razem seria została wydana w trzech tomach. Królowie przeklęci to zbiorcza nazwa cyklu, który podzielono na trzy książki. W pierwszym mamy powieści Król z żelaza, Zamordowana królowa i Trucizna królewska, w drugim – Prawo mężczyzn, Wilczyca z Francji, a w trzecim znajdą się Lew i lilie i Kiedy król gubi kraj. Pierwszy tom ukazał się w 2015 roku.

Francją włada Filip Piękny. Jego synowie mają żony, a jego córka jest królową Anglii. Izabela nie jest kochana – wie, że jej mąż woli mężczyzn. Wie również, że jej szwagierki nie są odpowiednimi kobietami dla jej braci. Gdy dociera do niej Robert d’Artois z wiadomością, że podejrzewa szwagierki Izabeli o zdrady, kobieta jest pewna, że chce ujawnić ten fakt ojcu. Zbiera dowody i wyrusza do Francji, gdzie księżniczki nie boją się przyprawiać rogów mężom. Filip Piękny to władca sprawiedliwy, dlatego nie przyjmuje zarzutów bez faktów. Gdy jednak okazuje się, że Izabela ma rację, postanawia ukarać niewierne żony. Musi też rozprawić się z templariuszami. Natomiast wierny poddany Izabeli, Robert d’Artois pragnie zemsty na kuzynce, która odebrała mu w niesprawiedliwym procesie dobra. Intrygi prowadzą do wielu nowych wydarzeń...

Narrator trzecioosobowy pozwala śledzić różne postacie. Jest szczegółowy w opisach, zna myśli i uczucia bohaterów. To dobry obserwator, który nie boi się opisywania tortur czy stosunków seksualnych. Jest jednak chłodny w swojej relacji.

Autor posłużył się w swojej książce autentycznymi postaciami z kart historii. Kto z nas nie słyszał choćby o Filipie Pięknym? Jak przyznają znawcy, bohaterowie książki są znacznie barwniejsi niż ich historyczne odpowiedniki. Możliwe, że Druon korzystał ze źródeł i przekazów historycznych, uzupełniając je własną fantazją. 

W książce przewija się wiele wątków, które doskonale wypełniają jej karty. Przede wszystkim motyw władzy. Każdy chce utrzymać w rękach to, co już posiada. Król chce mieć następce. Do tego każda niemal sytuacja podsycana jest chęcią zemsty. Nie ma osoby, która by nie pragnęła czegoś złego dla wroga. Pojawiają się intrygi i zdrady. Nie brakuje opisów tortur. Codzienne sprawy wypełnia pycha i duma. Sprawiedliwość dla jednych oznacza krzywdę dla drugich. Do tego zakon templariuszy, długi, bunty, głód i podatki. Wszystko to pojawia się w każdym tomie.

Nie możemy zapomnieć o stylu. Powieść historyczna domaga się pewnych zabiegów, które nie są spotykane w książkach o współczesności. Autor zadbał o nieco inny język. Ciągle powtarzane i podkreślane statusy społeczne jak „Dostojny Pan” czy mówienie do jednej osoby w liczbie mnogiej sprawiają, że możemy poczuć się jak na średniowiecznym dworze. Język jest nieco zmieniony. Możemy sobie z nim poradzić, nie jest zbyt dziwaczny, ale czuć w nim odrobinę innego odcienia, posmaku dworskości.

Co ciekawe, w powieści pojawia się całkiem spora liczba przypisów. Co jeszcze ciekawsze – są one umieszczone na końcu książki. Dla mnie jest to utrudnienie. Owszem, są one czasami dość długie, ale wertowanie kartek siedmiuset stronicowej powieści nie jest zbyt łatwe. Poza tym lubię, gdy pod tekstem znajduje się informacja, na którą od razu mogę rzucić okiem. Pod narracją umieszczono jedynie tłumaczenia obcojęzycznych zwrotów.

Na końcu książki znajdziemy też biogramy i drzewa genealogiczne. Do tego spis treści.

Ogólnie uważam, że książka jest naprawdę fascynująca. Uwielbiam powieści historyczne, lubię dobrze skrojone postaci i wielowątkowe, ale nie chaotyczne akcje. Autor stworzył fantastyczny świat, który łączy fikcję literacką z prawdą historyczną. Dzięki doskonałej kreacji języka i narracji możemy stanąć pośród poddanych na francuskim dworze. 

Polecam tym, którzy szukają powieści od której wprost nie można się oderwać. Jest świetnie skrojona, nie ma praktycznie wad. Trzy książki w jednym tomie gwarantują wiele przeżyć i pozwalają kontynuować przygodę po zakończeniu jednej części. Trzeba przyznać, że wydanie jest świetne, a liczba stron wcale nie przeraża. Polecam gorąco nie tylko fanom powieści historycznych. 


Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Księgarni Tania Książka:
taniaksiazka.pl


Departament Q

Seria kryminalna wydawana przez słowo/obraz terytoria.

Autorem książek z tej serii jest Jussi Adler-Olsen. Pisarz urodzony w 1950 roku w Kopenhadze zdobył popularność jako twórca powieści kryminalno-sensacyjnych o Departamencie Q duńskiej policji.
Powieści Adler-Olsena wydawane są za granicą, zachwycają się nimi Skandynawowie, Niemcy i Hiszpanie. Prawa do ekranizacji wykupiła wytwórnia Zentropa Larsa von Triera. W przyszłym roku na ekrany polskich kin trafi film na podstawie Wybawienia tego autora.

Fragment Wybawienia
Trzeciego poranka zapach smoły i wodorostów zaczął przyklejać się do ubrania. Pod podłogą domku na łodzie lodowa breja chlupotała spokojnie o pale, przywołując wspomnienia dobrych dni.
            Uniósł się z posłania z zużytego papieru i wychylił, by spojrzeć na twarz młodszego brata, która nawet we śnie wyglądała na udręczoną i odrętwiałą.
Za chwilę się obudzi i rozejrzy z oszołomieniem. Poczuje skórzane pasy zaciśnięte na nadgarstkach i wokół talii. Usłyszy brzęk przytrzymującego go łańcucha. Zobaczy, jak płatki śniegu i światło próbują wedrzeć się do środka między pokrytymi smołą deskami. A potem zacznie się modlić.
            Niezliczoną ilość razy oczy jego brata wypełniały się rozpaczą. Raz po raz słychać było zduszone modlitwy o litość Jehowy, dobiegające zza mocnej taśmy na ustach.
Ale wiedzieli obaj, że Jehowa nie zaszczyci ich nawet spojrzeniem, bo pili krew. Krew, którą ich strażnik wpuścił do szklanek z wodą. Dał im się z nich napić, nim powiedział, co zawierają. Wypili wodę z zakazaną krwią i teraz są na zawsze potępieni. Dlatego wstyd palił ich nawet głębiej niż pragnienie.
            „Jak myślisz, co on nam zrobi?” – pytały przerażone oczy brata. Ale skąd ma znać odpowiedź? Po prostu czuł instynktownie, że to wszystko niedługo się skończy.




Obecnie w serii znajdują się trzy powieści. Warto zacząć swoją przygodę z nimi już teraz, ponieważ niedługo czeka nas premiera kolejnej książki Adler-Olsena.



Zabójcy bażantów Jussi Adler-Olsen
ISBN 978-83-7453-060-6
Seria: Departament Q
Informacja:  424 strony, format 129×197mm, oprawa broszurowa
Cena detaliczna: 39,90 zł

Nota:
Jak to zrobią? Pojedynczy strzał i po wszystkim? I już? Nie, dlaczego mieliby się tym zadowolić? Te bydlaki nie były przecież takie miłosierne.

Bogaci, wpływowi, bezkarni.
Gdy mogą wszystko, zbrodnia staje się zabawą.
Kto osądzi najpotężniejszych ludzi w Danii?

Po powrocie z urlopu Carl Mørck, szef Departamentu Q , zastaje swojego asystenta Assada zagrzebanego w aktach starej, zamkniętej sprawy.
Mimo że zapadł wyrok, ktoś ciągle podrzuca dowody świadczące, że w zbrodnię zamieszana jest grupa prominentów. Dalsze śledztwo wymaga przeciwstawienia się skorumpowanym strukturom w polityce i policji. Rozpoczyna się polowanie z nagonką…
Zabójców bażantów entuzjastycznie przyjęła krytyka i czytelnicy. Książka trafiła na szczyty list bestsellerów. Sprzedano ponad milion egzemplarzy w całej Europie.

Idealne dla nieustraszonych. I dla ludzi, którzy lubią się bać.
Brigitte





Jussi Adler-Olsen Kobieta w klatce
przełożyła Joanna Cymbrykiewicz
ISBN 978-83-7453-027-9
Informacja: seria Departament Q, 416 stron, format 129×197 mm, oprawa broszurowa
Cena detaliczna: 39,90 zł


W roku 2002 z pokładu promu znika piękna i przebojowa parlamentarzystka, Merete Lynggaard. Policja podejmuje śledztwo na szeroką skalę, ale bez rezultatu. W roku 2007 duński parlament decyduje o utworzeniu Departamentu Q, specjalnego wydziału policji do spraw szczególnej wagi, na czele którego staje Carl Mørck, policjant z kopenhaskiego wydziału zabójstw. Czy kontrowersyjny policjant wraz z ekscentrycznym pomocnikiem Assadem zdołają zakończyć koszmar kobiety, nim sami padną ofiarą szaleńczego planu?

Na 29 listopada zapowiadana jest polska premiera filmu Kobieta w klatce, nakręconego w wytwórni Larsa von Triera – Zentropa. Autorem scenariusza jest Nikolaj Arcel, scenarzysta Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, nominowany do nagrody BAFTA. Za produkcję odpowiada Louise Vesth, jeden z głównych producentów Melancholii Larsa von Triera. W Danii adaptację Kobiety w klatce przyjęto entuzjastycznie. Od 10 lat żaden film nie wywołał tak silnych emocji. Recenzenci porównują go do szwedzkiej ekranizacji Millennium. W ciągu pierwszego weekendu film obejrzało 125 000 osób.

„Jussi Adler-Olsen jest przyszłością skandynawskiej powieści kryminalnej”.
Der Spiegel

„Autor najlepiej sprzedających się obecnie bestsellerów nazywa się Jussi Adler-Olsen”.
Berlingske Tidende

Kobieta w klatce spełnia wszystkie wymogi rasowej powieści o zbrodni i śledztwie – trzyma w napięciu, ma niebanalnych bohaterów i odpowiednią dawkę fundujących ciarki scen”.
Dziennik Gazeta Prawna