Wampirzyca i wiedźma, Francesca Flores

Autor: Francesca Flores
Tytuł: Wampirzyca i wiedźma
Wydawnictwo: Prószyński i s-ka
Czas trwania: 10 godz. 34 min

Ava i Kaye były kiedyś najlepszymi przyjaciółkami. Relacja uległa zerwaniu, gdy matka Kaye zginęła zabita przez wampiry, a Ava całkowicie odcięła się od wszystkich. Przyjaciółka zauważyła, że Ava również stała się wampirem. Od teraz są wrogami – jedna jest wiedźmą, druga wampirzycą. Dla Avy jedynym sposobem na wolność jest ucieczka z domu, gdzie jest więziona. Jednak Kaye nie pozwoli jej żyć, przekonana, że to Ava zabiła jej matkę…

Wampirzyca i wiedźma to powieść autorstwa Francesci Flores. Książka jest fantastyką młodzieżowa. Ma dwie bohaterki, z ich perspektyw poznajemy fabułę. Są tu rozdziały, gdy dziewczyny są osobno, jak również takie, gdzie towarzyszą sobie w podróży. Możemy więc czasem widzieć uzupełniające się relacje.

Wątków w tej powieści jest całkiem sporo. Na pierwszy plan wysuwa się kwestia zerwanej przyjaźni – dziewczyny nagle się od siebie odsunęły, a każda ma do tej drugiej o coś pretensje. Mimo że wiedźmy polują na wampiry, a te łakną ludzkiej krwi, nie tylko to je poróżniło. Niewypowiedziane na głos oskarżenia i przekonanie co do swoich racji sprawiają, że dawne przyjaciółki nie mogą się teraz znieść.

Inna ciekawa kwestia to powolne przechodzenie od przyjaźni do nienawiści, a w końcu do miłości. Dziewczyny były sobie bliskie, a rozłąka sprawiła, że tęsknota przerodziła się w czułość, a ta w uczucie. Dla czytelnika nie jest to zaskoczeniem, od początku – chociażby dzięki okładce – podejrzewamy, że na końcu tej historii pojawi się miłość. Jednak nim do tego dojdzie, dziewczyny będą musiały przepracować problemy.

Interesująco pokazano też rolę wiedźm i wampirów. Czarownice mają za zadanie zwalczać krwiopijców, a kolejne ofiary na listach dają im możliwość awansu w hierarchii. Tymczasem wampiry mają swoją królową, która może ich obronić i wziąć pod opiekę. Niezwykłość zdolności Avy jest jej przekleństwem – własna matka więzi ją w domu, a jedynym wyjściem z tej opresji jest znalezienie wampirzej królowej i poproszenie jej o pomoc.

Książka ma wątek podróży. Obserwujemy przez znaczną część fabuły, jak przyjaciółki wędrują przez las. Każda ma swój plan, którego nie chce zdradzić drugiej. Po drodze czeka je wiele niebezpieczeństw i pokus. Mają też okazję poznać świat, w którym żyją, i przekonać się, że nie wszystko jest takie, jak im wmawiano.

Zakończenie mnie zaskoczyło. Nie spodziewałam się, że autorka poprowadzi fabułę w ten sposób. Muszę jednak przyznać, że momentami książka mi się dłużyła. Owszem, było sporo zwrotów akcji i zaskoczeń, ale finalnie cała opowieść wydawała mi się nieco przegadana i chaotyczna. Nie zauważyłam też podobieństwa do historii Roszpunki – a podobno jest to retelling tej baśni. Może tylko wątek okrutnej matki i zamknięcia w domu były zbieżne. Queerowe wątki były subtelnie pokazane, co akurat przypadło mi do gustu.

Lektorkami nagrania są Klaudia Bełcik i Jagoda Małyszek. Obie miałam już okazję usłyszeć w nagraniach książek, ale nigdy razem. Pomysł na zatrudnienie do odczytania tekstu dwóch kobiet był strzałem w dziesiątkę. Po przyzwyczajeniu się do ich głosów z łatwością mogliśmy rozpoznać, która bohaterka teraz opowiada historię. Na dodatek ich barwy są delikatne i młodzieńcze, co pasowało mi do tej powieści.

Wampirzyca i wiedźma to według mnie średnia powieść – ma swoje plusy i minusy. Spodoba się fanom fantastyki młodzieżowej z queerowym motywem. Mnie jednak nie porwała tak, jak się tego spodziewałam. Może miałam względem niej zbyt wysokie oczekiwania. Niemniej polecam fanom queerowej fantastyki młodzieżowej, jeśli lubicie pozycje, w których pojawia się wątek hate-love.

Audiobooka wysłuchałam dzięki Audiotece.

 

4 komentarze:

  1. Nie wiem czy skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Może kiedyś dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  3. W tym momencie raczej się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mój gatunek. Książka na pewno znajdzie swoich odbiorców

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!