"Kowal z Podlesia Większego" - J.R.R. Tolkien



Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Tytuł: Kowal z Podlesia Większego
Tytuł oryginalny: Smith od Wootton Major
Czas nagrania: 56 minut 9 sekund
Format: mp3


J.R.R. Tolkien uznawany jest za ojca fantastyki. W jego dorobku możemy znaleźć doskonale wszystkim znane choćby z tytułu tomy z serii „Władcy Pierścieni”. Mało znany jest natomiast z opowiadań jak np. z „Kowala z Podlesia Większego”.

Historia ta opowiada dzieje kilku osób w różnych etapach ich życia. Zaczyna się od kucharza i jego ucznia, którzy muszą przyrządzić tort na święto odbywające się cyklicznie co kilkanaście lat. Podczas pieczenia mistrz wpada na pomysł by do ciasta wrzucić upominki, w tym małą gwiazdkę. Jednak żadne z dzieci nie wyciąga jej z tortu. Po wielu latach okazuje się, że gwiazdka została połknięta przez kowala, teraz już dorosłego mężczyznę, który dzięki niej zaczyna odwiedzać krainę magii. Spędza w niej wiele cudownych chwil, poznaje istoty, które w jego świecie nie istnieją. Kowal chętnie jednak wraca do rzeczywistości – tu ma rodzinę i pracę. Pewnego dnia dowiaduje się, że jego przygody w krainie fantastyki dobiegają końca i musi wybrać swojego następcę, który od tej chwili będzie mógł podróżować do magicznego świata.

Opowiadanie jest krótkie i bardzo ogólne. Mamy tu mało szczegółowych informacji, nie wiemy za dużo ani o świecie rzeczywistym, ani magicznym. Całość rozgrywa się w małej miejscowości z tradycjami, dlatego też historia stylizowana jest na podanie ludowe. 

Język jest prosty, brak tu udziwnień i skomplikowanych wyrażeń. Historia ma specyficzny klimat starej baśni, co bardzo przyjemnie wpływa na jej odbiór.

Z opowiadaniem zapoznałam się w formie audiobooka. Czytała go Zofia Gładyszewska, która świetnie nadaje się do tego typu historii. Ma piękny głos i w bardzo interesujący sposób przekazuje nam historie życia kowala. Nagranie nie posiada wstawek muzycznych, składa się jedynie z dwóch części, każda po około pół godziny. 

Moim zdaniem opowiadanie jest ciekawe, choć wydaje mi się, że jest całkowicie innej od znanej mi twórczości Tolkiena. Mamy co prawda krainę z fantastycznymi mieszkańcami, lecz nie poznajemy jej za bardzo – opisy są skąpe, bez szczegółów. Dlatego też trudno jest powiedzieć cokolwiek bliżej na temat zamieszkujących tę krainę stworzeń.

Komu mogę polecić tę opowiastkę? Na pewno tym, którzy znają Tolkiena i jego pozycje, ale głównie te przesycone fantastyką. To przyjemna i krótka historyjka, która ma klimat baśniowy. Bardzo miło spędza się przy niej czas, chociaż wydaje się być za mało rozwinięta w stosunku do reszty dzieł tolkienowskich.

12 komentarzy:

  1. Aż wstyd się przyznać, ale nie znam jeszcze tego autora, ale zamierzam nadrobić jego znajomość.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na razie za mną jedynie Hobbit, gdyż był moją lekturą, jednak zamierzam sie zaznajomić z resztą książek autora. Nawet nie wiedziałam, że ta książka jest jego autorstwa, sporo ich napisał.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zainteresowało mnie to, że Tolkien jest autorem jeszcze czegoś poza "Władcą pierścieni" i "Hobbitem". Ludzie zazwyczaj kojarzą go z tymi dziełami nie pragnąc wgłębić się w jego twórczość. Nie widziałam zresztą w żadnej księgarni nic więcej jego autorstwa a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubię ,,Władcy Pierścieni" i nie mam zamiaru czytać książek tego autora...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam kilka ksiazek tego autora w mojej bibloteczce, ale zadnej z nich jeszcze nie czytałam. Musze to jak najszybciej nadrobic.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie, czemu nie - krótka, prosta lekturka, w sam raz na spokojny wieczór. Może kupię bratankowi, to przy okazji i ja przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podobno Tolkien wydał jeszcze ogrom innych ksiązek i dużo których akcja dzieje się w Śródziemiu :) podobno nawet romans, o czym poinformował mnie brat - wielki fan Tolkiena. mam nadzieję ze kiedyś przeczytam, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Do Tolkiena powoli się przekonuję, więc może kiedyś:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tolkiena uwielbiam, a tej pozycji jeszcze nie miałam okazji przeczytać, więc z chęcią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie kiedyś przeczytam, bo Tolkiena bardzo cenię :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię fantasy, aczkolwiek nie wiem, czy ta książka mnie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna książka i nawet film się dało obejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!