Siedem zasad edytorskich, które warto znać


Wszystkim nam zależy na tym, by nasze posty były jak najlepsze. Często jednak nawet najciekawsza treść może zostać zepsuta przez drobiazgi. Dlatego postanowiłam, że stworzę krótki przewodnik po edytorskich wymogach dobrego tekstu.

  • Zapis tytułów
Książki zapisujemy kursywą bez cudzysłowu. Tylko pierwsza litera tytułu jest wielka, w środku nie stosujemy majuskuł. Na przykład: Rodzinny sekretKrólowie przeklęci. Oczywiście mamy wyjątki. Nazwy własne w tytule zapisujemy wielkimi literami: Ania z Zielonego Wzgórza. Warto zaglądać na początek (rzadziej koniec) lektury. Znajdziemy tam stronę, na której wypisano m.in. tytuł, nazwisko autora, wydawcę, drukarnię itd. To stąd powinniśmy brać tytuł książki. Zdarza się, że na okładce nie pojawiają się przecinki, które w tytule faktycznie występują.
Czasopisma zapisujemy w cudzysłowie. Krój pisma jest prosty, nie stosujemy kursywy. Na przykład: „Gazeta Wyborcza”.

  • Myślniki
Bardzo często spotykamy w tekstach myślniki – ja sama stosuję ich całe tysiące. Warto pamiętać, że myślnik to dłuższa kreska (–) otoczona spacjami. Może zastępować przecinki przy wtrąceniach, jest też używana do uściślania wypowiedzi. Nie zapisujemy myślnika tak: „powiedziałam- no więc”. Nie może on być doklejony do wyrazu. Możemy natomiast skorzystać z krótkiej kreski (-), jeżeli otoczymy ją spacjami, będzie miała funkcję myślnika. Krótka kreska bez spacji to łącznik, który stosujemy m.in. przy zapisie nazwisk, na przykład: Nowak-Kowalska, albo dwóch barwach: biało-czerwony. 

  • Inne znaki interpunkcyjne
Warto pamiętać, że przy innych znakach interpunkcyjnych (przecinek, kropka, wykrzyknik, znak zapytania, nawiasy) nie dajemy spacji PRZED znakiem, czyli piszemy: powiedział, że... a nie: powiedział , że ...

  • Podwójne spacje
Często niechcący naciśniemy spację dwa razy. Powstaje wtedy taka:  dłuższa od normalnej przerwa. Owszem, bywa niewidoczna, ale może też porozsuwać tekst. Wystarczy nacisnąć ctrl f i wyszukać przy pomocy okienka podwójne spacje. Usuwamy jedną z nich.
  • Wyjustowanie 
Każdy elegancki tekst powinien zostać wyjustowany.  Zaznaczamy tekst (ctrl a) i justujemy (ctrl j).
  • Podwójne wyróżnienia
Z edytorskiego punktu widzenia zabronione jest stosowanie podwójnych wyróżnień, na przykład: Mama, Mama, Mama, itd. Jeśli chcemy coś pokazać w tekście, zastosujmy bold, czyli pogrubienie. Najrzadziej stosowane jest podkreślenie. Pamiętajmy, że cudzysłów też jest wyróżnieniem.

  • Cyfry
Warto wiedzieć, że zdań nie powinno zaczynać się cyframi. Nie powinniśmy pisać: 7 maja byłam na spacerze. Jeśli chcemy zacząć od cyfry, powinniśmy zapisać ją słownie. Najlepszym jednak wyjściem jest przeredagowanie zdania, na przykład: W sobotę 7 maja byłam na spacerze. Ciekawostka: w języku polskim godziny zapisujemy z kropką, nie z dwukropkiem, zatem – godzina 8.09, a nie 8:09.

Dodatkowo:

  • Zdjęcia
Wiem, że nie należy to do edytorskich punktów, ale warto napisać o tym na koniec – nie kradnijmy. To, że coś da się wyszukać w Google grafika, nie oznacza, że jest za darmo. Możemy wpaść przez to w kłopoty. Serwisy z darmowymi zdjęciami są do wyszukania w Internecie. Są też opcje, które pozwalają wybrać fotki z Google, które są na licencji do użytku. Jeśli ściągamy skądś fotkę, powinniśmy podać jej źródło.


I na sam koniec – nie jestem autorytetem. Nie chcę Was pouczać. Chcę tylko pokazać, że edytorstwo nie jest trudne. Sama też popełniam błędy, jestem przecież tylko człowiekiem. Lubię jednak, gdy teksty wyglądają schludnie, liczy się bowiem pierwsze wrażenie.


37 komentarzy:

  1. Dobrze, że zazwyczaj stosowałam się do tych zasad (podwójnych spacji tylko nie szukałam!), w końcu wiążę przyszłość z edytorstwem :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis! Na pewno skorzystam i będę wiele razy z niego korzystał :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnóstwo przydatnych informacji! :D Bardzo mi pomogą w blogowaniu i nie tylko. ;)
    I będąc w temacie - czasem używam emotikon na końcu zdania. Czy przed jakąś buźką powinnam stawiać kropkę, np. "Ale fajny wpis. :)". Czy nie stawia się jej? :) Czasem stawiam kropkę, czasem nie i w sumie nie wiem, jak powinnam robić. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To trudny temat i raczej nie znajdziesz jednej odpowiedzi. Faktem jest, że to kropka kończy zdanie, więc powinno być "Ale fajny wpis :).", a tak przecież nie napiszesz. Najlepszym pomysłem jest kropka i uśmiech, choć niektórzy uznają ją wtedy za kropkę nienawiści ;)
      Ja osobiście nie kropkuję zdań z uśmiechami. Ale to moje dziwactwo.

      Usuń
    2. Myślałam, że jest jakaś odgórna zasada ;) Ja właśnie jak piszę szybko to często nie stawiam kropki ;) Dziękuję :*

      Usuń
    3. A powiem Wam, że kilka ładnych lat temu polonistka w liceum mówiła mi, że emotikon na końcu zdania pełni funkcję kropki, więc spokojnie można ją wówczas pominąć :)

      Usuń
    4. Polonistka też człowiek i może się mylić, ale nie zmienia to faktu, że przekonuję się do wersji Twojej byłej polonistki ;)

      Usuń
  4. Mam nadzieję,że stosuję się do tych zasad :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapis tytułów różni się jednak przy tytułach zagranicznych, gdzie środkowe wyrazy również zaczynamy od wielkiej litery.
    Nie podważam tego, co piszesz, gdyż na pewno znasz się lepiej ode mnie, ale czy zapisywanie godziny w takim formacie jest konieczne? Wygląda to jak data, a nie jak konkretna pora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są informacje dla polskich tekstów. Tak piszemy w polskim. Jeśli piszesz po angielsku może być inaczej, nie zajmuję się tym.
      Tak, taki jest sposób pisania daty.

      Usuń
  6. Czuję się taka... Dowartościowana. Widzę, że dbasz o swoich fanów i czytelników. Otóż... Wiele z tego postu wiedziałam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla mnie osobiście najważniejsze jest justowanie :) Nie mogę ścierpieć, jak widzę niewyjustowany tekst :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajna pigułka dla każdego piszącego jakieś teksty. Super!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe informacje i rady, z których na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cieszę się, że napisałaś taki artykuł. Niewątpliwie jest on bardzo przydatny. Przyda się zarówno mi, jak i innym. Staram się nie popełniać błędów, ale czasami nawet ich nie zauważam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dobry post, w głowie mi się pewne rzeczy poukładały, choć odczuwam też lekką dumę, że niektóre z tych zasad stosuję intuicyjnie i potwierdziły się moje przypuszczenia co do np. pisania tytułów kursywą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że są ludzie, którzy wiedzą takie rzeczy :)

      Usuń
  12. Najbardziej irytuje mnie, gdy ktoś stawia spację przed przecinkiem, czy znakiem zapytania. Burzy moje poczucie estetyki ;) A ja mam zawsze problem jak zapisywać inicjały i nazwiska? Ze spacją? Bez? Np. J.K. Rowling. Na moje wygląda ładnie, ale czy poprawnie? Bo widziałam też J. K. Rowling i J.K.Rowling, więc nigdy nie mogę zapamiętać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie bez spacji. J.K. Rowling.

      Usuń
    2. To znaczy między imionami nie ma spacji, jednak przed nazwiskiem jest. Gdyby nie było K, byłoby J. Rowling. Jeśli są dwa imiona też dajemy spację przed nazwiskiem.

      Usuń
  13. Bardzo przydatne :) Ja to umysł matematyczny, więc nie dziwię się, że robię błędy :P Ale np. co do tytułów, że kursywą. Jeżeli zapisuję w tytule postu, w którym kursywy zrobić nie mogę, to co? I z tymi godzinami mnie zaskoczyłaś. Bo, kurczę, jak widzę 8.09 to czytam ósmy września, a nie ósma dziewięć :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widzisz, ja w tytułach postów podaję tytuł książki w cudzysłowie. Nie da się inaczej. To chyba można nazwać wyjątkiem bądź przymuszeniem :)

      Usuń
  14. Najbardziej zszokowało mnie zapisywanie godziny,z kropką bardziej kojarzy mi się z datą, ale wiadomo, że czasem nie mamy pojęcia o takich błahostkach. O stosowaniu kursywy do tytułów już słyszałam i stosuję nagminnie ;) Również zaintrygowały mnie myślniki, na pewno zacznę korzystać z tej rady ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba każdego najbardziej zaskoczyło pisanie godzin. Mnie też :D
    staram się stosować każda z zasad (dobra nigdy nie szukam podwójnej spacji ;) )

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo przydatny tekst!
    Zawsze myślałam, że myślnik z jednej strony ma być przyklejony do tekstu, a tu niespodzianka :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Fantastyczny, przydatny tekst. Cieszę się, że go umieściłaś!

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem w pozytywnym szoku, na prawdę wiele się tutaj powiedziałam, dziękuję! :) Podoba mi się tutaj u Ciebie, więc będę odwiedzać Cie regularnie, proszę tylko, przypomnij się u mnie, bym mogła Cie dodać do listy, gdy będę juz z komputera korzystać :) http://www.alicjadobry.pl/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo przydatny tekst! Sama nie wiedziałam, że tyle błędów robię! :) Postaram się to zmienić! :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Aż mi się przypomniały znaczki korektorskie i dywiz, o których się uczyłam na zajęciach w ubiegłym semestrze :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję:* dokształciłam się :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja, podobnie jak dziewczyny również jestem zaskoczona tym zapisywanie godzin w języku polskim i chyba nigdy wcześniej się z tym nie spotkałam, albo Po prostu nie zwróciłam uwagi.
    Mam nadzieję, że napiszesz kolejną część, bo naprawdę można dowiedzieć się sporo ciekawych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja cały czas pracuje nad moimi tekstami, mam problemy ze stylistyką i interpunkcją, ale za każdym razem jest coraz lepiej. Każdy tekst czytam kilkakrotnie żeby mieć pewność, że jest okej.
    Dzięki za wskazówki :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Post wciąż aktualny jak ciepłe bułki z piekarni. Jedyne, czego nie robiłam, to tytułu nie pisałam kursywą - najczęściej używam cudzysłowu, no i nie wyszukiwałam podwójnych spacji, ale teraz będę o tym pamiętać :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!