Pierwszy raz, Agata Czykierda-Grabowska


Autor: Agata Czykierda-Grabowska
Tytuł: Pierwszy raz
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 368

Kuba wraca do rodzinnej miejscowości, gdzie spotyka swoją dawną miłość – Lenę. Dziewczyna jest siostrą jego najlepszego przyjaciela, od zawsze podobała się Kubie, a uczucie odżywa, gdy widzi, że wyrosła na piękną kobietę. Próbuje ją zdobyć, choć nie jest to łatwe – Lena broni się przed związkami, bo myśli, że każdy z nich kończy się niepowodzeniem i cierpieniem. Czy Kubie uda się trafić do serca Leny? I czy jej brat nie będzie miał nic przeciwko temu związkowi?

Pierwszy raz Agaty Czykierdy-Grabowskiej to powieść dla starszej młodzieży, w której mamy dwóch bohaterów – Lenę i Kubę. Para zna się od zawsze, mężczyzna w młodości kochał się w dziewczynie, lecz nigdy nie zdobył się na odwagę, by jej o tym powiedzieć. Ona natomiast była nieświadoma jego uczuć, a gdy Kuba wyjechał z rodzinnej miejscowości, poczuła się trochę rozczarowana, że kontakt się urwał. 

Kuba to mężczyzna czasem porywczy, nie zawsze też myśli o tym, co mówi, co robi, gdy górę biorą emocje. Jest zakochany w Lenie, ale nie chce działać pochopnie, nie chce jej wystraszyć. Lena natomiast jest ostrożna. Nie chce się wiązać, bo według niej związek to tylko cierpienie. Dlatego odsuwa od siebie uczucia. Jest piękną kobietą, która przyciąga uwagę mężczyzn, ale nigdy nie pozwoliła żadnemu się do siebie zbliżyć.

Powieść skupia się na wątku miłosnym. Kuba próbuje zdobyć Lenę, a ta próbuje się nie zakochać. Powoli poznają się na nowo. W tle dzieją się inne rzeczy – są sceny zazdrości, nieporozumienia, sekrety rodzinne. To wszystko wpływa na relację tej dwójki i na nich samych. Czy uda im się w końcu przełamać opory, porozmawiać szczerze, wyjaśnić sobie wszystko i wpuścić do swojego życia szczęście?

Mam problem z tą książką. Po pierwsze nie podoba mi się kreacja bohaterów. Często zachowywali się nielogicznie, nie mogłam ich zrozumieć. Mieli po trzy cechy na krzyż. Lena była piękna i tylko tyle się o niej dowiedziałam. Kuba natomiast był w niej szaleńczo zakochany i to wszystko, co można o nim powiedzieć. Na dodatek wszystko, co robili, nie miało głębszego sensu. Na przykład niechęć Leny do związków – powód tego był nieprzekonujący. Bronienie się przed miłością Kuby? Kolejna głupota. 

Powieść jest bardzo przewidywalna. Nie zaskoczyła mnie niczym, no chyba że weźmiemy pod uwagę masę scen, które mnie żenowały. Niby dorośli ludzie, a zachowywali się, jakby dopiero co wyszli z gimnazjum i mieli jeszcze szalejące hormony z okresu dojrzewania. Szkoda, bo potencjał na historię był niezły, ale coś w środku nie zagrało. 

Pierwszy raz jest raczej dla niewymagających czytelników, którzy szukają czegoś lekkiego dla zabicia czasu, bez wciągania się w fabułę. Nie polubiłam bohaterów, nie zakochałam się w historii, zabrakło mi w niej głębi, ale może wam nie będzie to przeszkadzać.


Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Novae Res:
www.novaeres.pl


5 komentarzy:

  1. Szkoda, że książka nie przypadła Ci do gustu, Ja czytałam i mnie się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że książka rozczarowała. Ja nie miałam i nie mam jej w swoich planach czytelniczych :)
    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam tylko jedną książkę tej autorki i choć była ona miłą odmianą od dość mocnej literatury, którą wtedy czytałam, to ostatecznie styl autorki nie zachęcił mnie, żeby sięgnąć po jej pozostałe książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba zrezygnuję, bo lista tych, które chcę przeczytać, jest już długa. Nie warto na nią wrzucać czegoś słabego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam, nie kojarzę. Może kiedyś wężem ten tytuł pod uwagę, jak będę potrzebować czegoś na szybko, na tzw. "Odmóżdżenie". I takie książki są potrzebne ;)
    Pozdrawiam
    Kinga :)
    www.libraryofvelaris.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!