Uprowadzona, Charlie Donlea

https://merlin.pl/uprowadzona-charlie-donlea/7922458/

Tytuł: Uprowadzona
Tytuł oryginalny: The Girl Who Was Taken
Wydawnictwo: Filia
Liczba stron: 492

W małym miasteczku dochodzi do zaginięcia dwóch dziewczyn. Nikt nie wie, gdzie mogą być, a śledztwo w ich sprawie nie przynosi rezultatów. Dopiero gdy jedna z nich wraca do domu, okazuje się, że została porwana i była przetrzymywana, tylko cudem udało jej się uciec. Parę miesięcy po tym wydarzeniu na stół w prosektorium trafia mężczyzna, który prawdopodobnie miał coś wspólnego z uprowadzeniem dziewczyn. Los chce, że jego sekcję ma przeprowadzić Livia, starsza siostra Nicole, która nadal nie została odnaleziona.

Uprowadzona Charlie’ego Donlea jest thrillerem, w którym główną bohaterką jest Livia. To młoda kobieta, która pracuje jako patolog. Jest skrupulatna, dokładna, dociekliwa. Ma też wyrzuty sumienia, że nie odebrała telefonu od siostry przed zaginięciem. W pracy jest uważna, ale myśl o Nicole sprawia, że potrafi się rozproszyć.

Fabuła podzielona jest na dwie części. Pierwsza rozgrywa się współcześnie. Narrator pokazuje wydarzenia, w których biorą udział różne osoby – Livia to jedna z nich, oprócz niej dowiadujemy się też, co robi porywacz, poznajemy też jedyną dziewczynę, która mu uciekła. Rozdziały dotyczą m.in. poszukiwania powiązań między kolejnymi zaginionymi dziewczynami, które prowadzi Livia, lecz także radzenia sobie z traumą, próby poukładania życia na nowo po tragedii w wykonaniu Megan. Jeśli chodzi o tajemniczego mężczyznę, czytamy o tym, jak traktuje swoje ofiary i lepiej poznajemy jego stosunek do porwanych dziewczyn. Narracja w jego rozdziałach jest nieco inna, można wyczuć specyficzny styl, który oddaje pracę umysłu tego człowieka. Ma się wrażenie, że nie jest on do końca normalny.

Jeśli chodzi o wątek śledztwa, które na własną rękę prowadzi Livia, skupia się on głównie na rozmowach z ludźmi, którzy mogą jej pomóc w rozwiązaniu zagadki zniknięcia siostry. Pani patolog nie tropi porywacza, nie jest niczym James Bond w spódnicy. To zwyczajna kobieta, która chce dowiedzieć się, co przytrafiło się Nicole. Dlatego bada niektóre ślady na własną rękę i jest dociekliwa, łączy fakty, szuka powiązań i nowych tropów. 

Druga część fabuły to retrospekcje. One również pisane są w trzeciej osobie. Z nich dowiedzieć się można, co działo się przed porwaniem dziewczyn i jak do nich doszło. Nie jest to jednak obraz planującego uprowadzenie sprawcy. To historia, która ma przedstawić czytelnikom bohaterki – Nicole i Megan – pokazać ich charaktery i zachowanie. Właśnie to odgrywa kluczową rolę w dalszej części powieści.

Akcja rozgrywająca się współcześnie przeplata się zatem z wątkami sprzed kilku miesięcy, co przypomina bardzo Dziewczynę z Summit Lake tego samego autora. Tam również mieliśmy do czynienia z dwoma planami czasowymi. Czytałam poprzednią książkę Donlea i bardzo mi się podobała. Uprowadzona zrobiła na mnie nieco mniejsze wrażenie, nie mogę jednak powiedzieć, że była to zła lektura. Trzymała w napięciu, była sprawnie napisana i miała ciężką, gęstą atmosferę. Zakończenie mnie zaskoczyło, bo autor zostawiał wiele tropów, które potem okazały się mylne.

Uprowadzona to dobra lektura, którą szczerze polecam fanom thrillerów. Ciekawy klimat, wciągająca fabuła, trzymające w napięciu sceny to coś, co gwarantuje autor. Świetnie się czyta, nie można się oderwać.


Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości księgarni internetowej Merlin.pl:
www.merlin.pl


15 komentarzy:

  1. Uwielbiam thrillery. Ten wydaje się być trochę pogmatwany, ale przez to może wciągać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem bardzo zainteresowana tą książką. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj niestety, zupełnie nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  4. Każdy autor ma swoje dobre i bardzo dobre książki.Lubię takie klimaty. Przeczytam i sama ocenię. Kto będzie miał rację.Jedni lubią powolne akcje. Drudzy pędzące z szybkością światła.Dam szansę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak nie czytam takich książek, to ta mnie zainteresowała :) Dodaję do swojej listy!
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Po tego typu książki sięgam bardzo rzadko. Nie do końca moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ trzyma w napięciu! Myślę, że może podobać się mojemu mężowi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię thrillery, chętnie przeczytam i ten, choć po Twoim opisie wydaje mi się, że z podobną fabułą już się gdzieś spotkałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam żadnej książki tego autora, ale wydaje mi się, że ta jak i ta poprzednia którą przeczytałaś tego samego autora i o której tu wspominasz mogłyby mi się spodobać ;) Rozejrzę się za nimi w bibliotece;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią poczytam a nie tylko popglad.thilerry

    OdpowiedzUsuń
  11. thrillery to kompletnie nie moja bajka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Z chęcią zapoznam się z książką, moje ulubione klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Skojarzyła mi się ta książka z filmem jaki oglądałam miał podobna fabułę do tej. Sama książka wydaje się bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!