"Zwodniczy punkt" Dan Brown



http://audioteka.com/pl/audiobook/zwodniczy-punkt
Autor: Dan Brown
Tytuł oryginalny: Deception Point
Wydawnictwo: Sonia Draga
Czas trwania: 13 godzin 45 minut

Wybory prezydenckie. Naprzeciw siebie staje dwóch mężczyzn – senator Sexton, który jest przeciwnikiem NASA i wytyka błędy agencji, oraz pragnący reelekcji Herney, który wierzy w NASA. Agencja odkryła coś, co może zmienić obecne wyniki sondaży, które dają przewagę Sextonowi. W lodowcu Arktyki znajduje się meteoryt ze śladami życia pozaziemskiego. Niezależny zespół naukowców ma potwierdzić znalezisko. Na Arktykę zostaje wysłana córka Sextona, Rachel. Kobieta nie popiera politycznych starań ojca i pracuje dla obecnego prezydenta. Jej opinia mogłaby przesądzić o wierze bądź wyborców.

Zwodniczy punkt Dana Browna to powieść, w której narrator śledzi kilku bohaterów. Poznajemy nie tylko wydarzenia, które dzieją się wokół Rachel, która zdaje się główną postacią, lecz także innych. Niektórzy bardziej skupiają na sobie uwagę narracji, inni mniej. Na pierwszy plan wybija się Rachel, senator Sexton i jego asystentka Gabrielle.

Głównym tematem powieści jest znaleziony meteoryt. Dzięki niemu NASA będzie mogła przywrócić sobie dobre imię. Po serii wpadek i niepowodzeń, usterek i braku spektakularnych osiągnięć, ślady życia pozaziemskiego są dla agencji naprawdę cennym znaleziskiem. Na dodatek odkrycie to może przesądzić o wygranych wyborach w USA. Główni oponenci bowiem spierają się przede wszystkim o kwestię NASA. Sexton twierdzi, że pieniądze, które otrzymuje agencja, są wyrzucone w błoto i należy je przenieść na oświatę. Dla Herneya NASA jest symbolem USA, jego perłą, która pozwoliła na wiele lat wybić się Ameryce na czoło kosmicznego wyścigu. Nie zgadza się on z Sextonem w sprawie likwidacji NASA.

W tle wydarzeń związanych z meteorem dostajemy więc polityczną walkę. Kulisy wyborów są naprawdę interesujące. Czytelnik otrzymuje informacje na temat chwytów, które stosują obaj kandydaci, poznaje też szczegóły ich medialnych zachowań. Wygląda to interesująco, opisane jest szczegółowo, choć momentami brakowało mi większego chaosu i gorączki, licznych spotkań i kręcących się wszędzie doradców. 


Jak to zwykle u Browna bywa, książka naszpikowana jest detalami. Autor dba o to, by wszystko było jak najbliższe prawdy. Nie skąpi nam zatem szczegółów związanych z kosmosem, meteorytami, oceanami, lodowcami i wszystkim, co wiąże się ze znaleziskiem. Dane techniczne, które pojawiają się często, są dość logicznie wyjaśniane, nie ma więc obaw, że się gdzież pogubimy albo czegoś nie zrozumiemy. 

W powieści nie brakuje akcji. Cały czas coś się dzieje, czymś jesteśmy zaskakiwani, tempo nie zwalnia ani na chwilę. Autor jak zwykle serwuje nam niespodziewane rozwiązania i dba o to, by przekazywać informacje na tyle skąpo, byśmy nie domyślili się, kto stoi za całą tą sprawą. Kieruje nasza uwagę w zupełnie inną stronę, a w finale zaskakuje.

Lektorem Zwodniczego punktu jest Jacek Rozenek. Aktor czyta wszystkie książki Browna i jest w tym świetny. Zmienia tonację w zależności od bohatera, nadając postaciom indywidualne sposoby mówienia. Bardzo dobrze interpretuje tekst, w odpowiednich momentach podnosząc głos, zniżając, przerywając. Audiobooki z jego udziałem zawsze oznaczają przyjemność słuchania.

Zwodniczy punkt nie wpisał się na listę moich ulubionych powieści Browna. Niemniej cieszę się, że ją poznałam, ponieważ gdy pierwszy raz podchodziłam do tej lektury, nie umiałam się zmusić do skończenia jej, w efekcie odłożyłam ją po jednej trzeciej całości. Teraz udało mi się poznać jej zakończenie. Jak zawsze autor zachwycił mnie kunsztem wykonania, dokładnością i szczegółowością, umiejętnością budowania napięcia. I choć to dobra książka sensacyjna, ja pozostanę fanką profesora Langdona i pozycji z jego udziałem.


Audiobooka wysłuchałam dzięki uprzejmości Audioteka.pl:




3 komentarze:

  1. Ja czytałam książki Browna, a słuchałam jedynie Kodu. Ale ogólnie bardzo lubię tego autora więc myślę, że i Zwodniczy punkt spodobałby mi się ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. oo, też słuchałam tego audiobooka ! Fajna rzecz ;)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać, co sądzisz o wpisie!